Prema Landovoj longitudinalnoj studiji čak 98 posto djece predškolske dobi spada u rang genija kada je u pitanju divergentno mišljenje. Pet godina kasnije, u tu kategoriju spada svega 32 posto. Deset godina kasnije, samo 10 posto. Među odraslima genijalaca s velikom sposobnošću divergentnog mišljenja ima svega 2 posto. A njezin glavni sastojak, uz inteligenciju, je uvijek isti – znatiželja
Ako je suditi prema Sophie Von Strumm i Thomasu Chamorru-Premuzicu koji kažu da je „gladan um” važan kao i inteligencija u određivanju akademskog učinka, ne treba puno da se zaključi kako izvrsnost i uspjeh u određenom znanstvenom području, osim iz inteligencije, proizlazi upravo iz znatiželje koja pojedinca „tjera” da dođe do svog odgovora – bio on iz područja fizike, matematike, kemije, biologije…
No koliko znatiželja pokreće cjelokupni ljudski svijet? Znanstvenici i edukatori su već odavno shvatili važnost znatiželje u olakšavanju učenja, intelektualnog razvoja te potrage za znanstvenim otkrićima, ali koliko je znatiželja presudna o otkrivanju svijeta kao aktivnog polja u kojem upoznajemo sebe, pa onda i druge? Koliko je ona značajna u poštivanju drugih jedinki, razvijanju ljudskosti, umjerenosti, pa čak i hrabrosti? Koliko je ova osnovna ljudska karakteristika zaslužena za razvoj u bilo kojem segmentu ljudskog postojanja?
Od znatiželje do izvrsnosti
Znanstvenici Peterson i Seligman navode šest vrlina koje vode pojedinca prema izvrsnosti. To su mudrost, hrabrost, pravda, umjerenost i transcendencija. Te iste vrline put su i do izvrsnosti, a da bi se do njih došlo treba slijediti putove preko dvadeset i četiri pozitivne karakterne osobine, tvrde ovi znanstvenici.
Da bi se istaknula vrlina mudrosti i znanja potrebno je imati ljubav prema učenju, procjenu/kritičko razmišljanje, originalnost/genijalnost/kreativnost, perspektivu te naravno, znatiželju. Za ljudskost, navode dalje znanstvenici, potrebno je pak imati sposobnost za ljubav i intimnost, ljubaznost i velikodušnost te socijalnu inteligenciju. Za umjerenost je potrebno imati sposobnost oprosta, milost, skromnosti, poniznosti, razboritosti, opreza, samokontrole i samoupravljanja. Za transcendenciju pak sposobnost cijenjenja ljepote, zahvalnost, nadu i optimizam, zaigranost, osjećaj svrhe…
Od genijalnosti do prosječnosti
No, možda i želju za upoznavanjem sebe i drugih? Bez osnovnog pogona za upoznavanjem teško da pojedinac kao društveno biće može ostvariti svoju svrhu. A to bi lako mogla biti znatiželja, koja je nažalost kod pojedinca, kako godine idu, prisutna sve manje.
Prema Landovoj longitudinalnoj studiji čak 98 posto djece predškolske dobi spada u rang genija kada je u pitanju divergentno mišljenje. Pet godina kasnije, u tu kategoriju spada svega 32 posto. Deset godina kasnije, samo 10 posto. Među odraslima genijalaca s velikom sposobnošću divergentnog mišljenja ima svega 2 posto. A njezin glavni sastojak, uz inteligenciju, je uvijek isti – znatiželja. Kada bi je među odraslima bilo više, možda bi i okružje u kojem živimo bilo puno ugodnije.
Odnos društva prema djetetu
Među razloge zbog čega se događa takav drastičan pad stručnjaci navode školski sustav prilagođen prosječnom učeniku, ali i odnos društva prema djeci, u ovom slučaju u njegovoj primarnoj jezgri – obitelji.
– Naša kultura obožava bebe, cijela obitelj i svi odrasli oko njih trude se otkriti kad su gladni, pospani, kad im je hladno, kad im je vruće, što vole a što ne, što ih veseli, a što ne. Taj odnos je vrlo često nekritičan, posebno s prvim ili jedinim djetetom u obitelji, i stavlja dijete u poziciju centra svijeta, objašnjava specijalistica školske medicine i FamilyLab voditeljica Polona Bencun Gumzej.
Potrebe, potrebe, potrebe
Ipak, nakon toga slijedi kopernikanski obrat i za dijete i za obitelj, nastavlja Bencun Gumzej, pa tako negdje nakon 15 do 20 mjeseci, u trenutku kad dijete počinje aktivno istraživati svijet i otkrivati tko je ono zapravo, odrasli počinju napuštati zdravo i konstruktivno ponašanje iz prve faze djetetova života i počinju im govoriti tko su oni i tko bi trebali biti:
– Počinjemo ih ‘odgajati’, što je posljedica društvene ideje da su djeca ‘prazne ploče’, egocentrična, asocijalna i da ih treba socijalizirati, pojašnjava Bencun Gumzej, no ističući kako sva novija neuroznanstvena i psihološka istraživanja potvrđuju upravo suprotno.
– Djeca se rađaju s kapacitetom za empatiju, kapacitetom za usvajanje socijalnih vještina, željom za suradnjom. Ono što oni trebaju je usmjeravanje, a ne odgajanje u klasičnom smislu te riječi.
– Mala djeca su obuzeta vlastitim potrebama i željama, ali istovremeno i pažljiva prema signalima i odgovorima. Glavni zadatak djeteta od godinu i pol pa do šest godina jest upoznati roditelje, vidjeti što vole, što ne, što hoće, što ne, kao i upoznati svijet oko sebe kako bi doznali kako se nešto radi; kako se spava, jede, sjedi, kako se brine za potrebe tijela, kako se odnosi prema ljudima… Kroz povratne informacije oni tako upoznaju i sami sebe, a pri tom se ponašaju onako kako se ponašaju pravi znanstvenici: isprobavaju, istražuju, promatraju, pojašnjava Bencun Gumzej, napominjući kako je najčešća metoda kojom se pritom služe metoda pokušaja i pogreške, a takvo učenje zahtijeva jasnoću, strpljivost i ponavljanje, pri čemu djeca imaju veliku potrebu za podrškom i bodrenjem uz strpljivost za njihovu nespretnost. Za većinu djece ovo učenje traje pet godina i što je atmosfera u kojoj se ovo uči više prijateljska i naklonjenija, to proces ide brže.
Manje je više
Ipak, kada je u pitanju povećanje dječjeg kapaciteta za učenjem, Bencun Gumzej upozorava na zamku u koju roditelji često upadaju:
– Djeca uče radosno i prirodno, ono što trebamo sačuvati i podržati je način na koji oni uče i istražuju, a ne puniti ih informacijama i vještinama. Naravno da djetetu treba ponuditi i izložiti ga sadržajima, ali im se ne bi smjela nametati… Ako želite da dijete voli prirodu, nemojte mu ispričati sve što znate o prirodi, životinjama i biljkama, već ga odvedite u prirodu, pratite ga u njegovim opservacijama i podržite u istraživanjima. Kada dijete baca kamen u more milijun puta, ne morate mu pokazati sve što znate o žabicama, valovima, kemiji i fizici, već se iskreno zanimajte za „toplu vodu” koju dijete samo otkriva… Samo tako čuvamo njegovu genijalnost, kreativnost i radoznalost, zaključuje Bencun Gumzej.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
SJEDNICA VLADE
Plenković o kupnji Rafalea: “Naša obrambena sposobnost dignuta je na razinu kakvu nikad nismo imali”
Županija
SJAJAN REZULTAT
Učenica iz Obrovca državna prvakinja iz povijesti: ‘Još sam u šoku i ni sama nisam svjesna…’
Košarka
NBA liga
Stephen Curry dobitnik nagrade Jerry West, drugi je DeMar DeRozan
KK Zadar
ČUDO U ZAGREBU
Na današnji dan prije 38 godina košarkaši Zadra srušili su prvaka Europe: ‘I danas nas prolaze trnci…’
Nogomet
Poštuju stav klubova
Šveđani neće uvesti VAR u svoje lige, nogometni klubovi su protiv tehnologije
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV