Foto: Fabio ŠIMIĆEV
I ove je godine zadarski filmski festival posjetilo uistinu puno međunarodnih i domaćih filmaša koji su ga prepoznali kao mjesto sklapanja kontakata i dogovaranja novih projekata, što je festivalu cilj od samoga početka – Sergej Stanojkovski
Ovogodišnji 3. Avvantura Festival Filmforum Zadar zatvorio je “dobri duh” festivala producent i oscarovac Branko Lustig i to na originalan način – vezivanjem svečane vrpce koju će organizatori dogodine odvezati na početku četvrtog festivala.
Usprkos krizi i skromnom budžetu, Zadar je i ove godine imao svoj filmski festival, najviše zahvaljujući Gradu Zadru koji je uspio izdvojiti 200.000 kuna, a organizatori i mala ekipa volontera uspjeli su odraditi sjajan posao. Iako festival ove godine nisu posjetile velike zvijezde filmske industrije, ne treba zanemariti činjenicu da su u Zadru gostovali brojni stručnjaci koji su održali nekoliko masterclass predavanja. Naime, kako kaže direktor festivala Sergej Stanojkovski, cilj Avvantura Festivala i nije “promocija” već poznatih imena s filmskog platna nego upravo mladih filmaša kojima festival treba postati platforma na kojoj će učiti, stvarati i lansirati svoje nove projekte.
Debitanti zasjenili veterane
Na jednoj od konferencija za medije, hrvatski redatelj i scenarist Ognjen Sviličić rekao je kako se zadarski filmski festival razlikuje od ostalih festivala u Hrvatskoj upravo zbog činjenice što debitanti na njemu mogu dobiti ideju za svoj novi projekt, ali i podršku kolega što je zapravo najvažnije u ovoj priči.
Da Avvantura Festival Filmforum Zadar zaista daje prednost mladima i još uvijek nedovoljno afirmiranim autorima pokazala je i odluka Ocjenjivačkog suda igranih filmova. Iako su u glavnom programu bili prikazani pobjednici Venecije i Cannesa, filmovi veterana europske kinematografije “Faust”, u režiji ruskog redatelja Aleksandra Sokurova te francuski “Amour” u režiji Michaela Hanekea, Grand Prix pripao je mladom češkom redatelju Tomašu Lunaku čiji je “Alois Nebel” impresivan vrhunski atmosferski crno-bijeli rotoscope animirani film.
Iako su Haneke i Sokurov napravili sjajne filmove, u što ne treba ni sumnjati, ovi su filmovi već ovjenčani brojnim nagradama pa je njihovo prikazivanje na zadarskom festivalu imalo više svrhu prikazati ih hrvatskoj publici nego da budu “opasna konkurencija” sjajnim i talentiranim redateljima poput Davida Wnendta, Miguela Gomesa, Veita Helmera ili Vlatke Vorkapić.
Tijekom sedam festivalskih dana održano je čak 97 projekcija koje je pogledalo 10.000 gledatelja. Glavni program igranog i kratkog filma prikazivao se na Forumu, Poljana Šime Budinića bila je rezervirana za filmove u programu “1st and 2nd Film”, a Trg pet bunara i Gradska knjižnica Zadar za filmove iz programa “Klasici na Jadranu” u sklopu kojeg su bili prikazani filmovi velikog talijanskog redatelja Michelangela Antonionija, jednog od najznačajnijih autora 20. stoljeća. Ovim programom organizatori festivala obilježili su Antonionijevu stotu godinu rođenja. Imali smo priliku pogledati i filmove francuskog redatelja i glumca te velikog pantomimičara Jacquesa Tatija, koji je svojim likom gospodin Hulota s balonerom, lulom i kišobranom likom utjecao na druge filmske likove poput inspektora Clouseaua i Mr. Beana.
Dogovaranje novih projekata
U novoj zgradi Kazališta lutaka Zadar prikazan je program eksperimentalnih i studentskih filmova, a festival je ovog ljeta gostovao i u Biogradu na Moru gdje je na ljetnoj pozornici prikazan program “Feelgood”.
– Želio bih naglasiti vrijednu i službenu suradnju i partnerstvo koje smo ostvarili s najvećim europskim filmskim fondom pri Vijeću Europe. Eurimagesova predstavnica Francine Reveney predstavila je njihov princip financiranja filmova, koji je vrlo konkretan i zahtjevan i koji je izazvao veliki interes i brojna pitanja, kaže direktor festivala Sergej Stanojkovski i dodaje:
– Interes je izazvao i veliki okrugli stol s temom žene u filmskoj industriji koji je okupio brojne filmašice u zanimljivom izlaganju koje bi se moglo pojednostavljeno svesti na to da su se okupljene složile kako, bez obzira na dominantni muški svijet, svojim radom mogu napraviti ono što žele. Govorile su Vlatka Vorkapić, Judita Franković, Mare Milin, Helena Bulaja, Vanja Sviličić, Doris Pinčić, Jagoda Kumrić, Nataša Petrović, Michelle Palant, Sara Radović, Hana Jušić i Alemka Lisinski. Program Eye on Films, čije smo filmove također gledali u Zadru, predstavila je Michelle Palant govoreći na koji su se način umrežile europske zemlje, distributeri i festivali kako bi olakšali put mladim autorima i prvijencima. Naslove hrvatskog filmskog saveza predstavila je urednica s HTV-a Maja Peterlić kojoj se pridružio i filmski kritičar Jurica Pavičić kao autor vrijednoga naslova “Postjugoslavenski film: stil i ideologija”, kaže Stanojkovski te na kraju dodaje:
– I ove je godine zadarski filmski festival posjetilo uistinu puno međunarodnih i domaćih filmaša koji su ga prepoznali kao mjesto sklapanja kontakata i dogovaranja novih projekata, što je festivalu cilj od samoga početka. Puko prikazivanje filmova nije dovoljno da bi ga izdvojilo od mase filmskih festivala, na čemu inzistiramo od početka.
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU
najnovije
najčitanije
Nogomet
Tužna obljetnica
Prije 16 godina stradao je Hrvoje Ćustić
Zadar
RADNO VRIJEME
Pogledajte kako rade trgovine na Veliku subotu, Uskrs i Uskrsni ponedjeljak
INFOteka turizma
SPOMENIK KULTURE
Sv. Nikola napokon sjaji novim sjajem
INFOteka turizma
SKRIVENI BISER PAŠMANA
Ostaci bizantinske tvrđave iz 6. stoljeća ponovno će vrvjeti žamorom i posjetiteljima
Zadar
KONCERT
Jet Set Band na Uskrsni ponedjeljak na Narodnom trgu
Scena
DAO PODRŠKU BABY LASAGNI
URNEBESNI VIDEO ZADARSKE LEGENDE Pogledajte kako Grdović pleše na Rim Tim Tagi Dim!
Zadar
PREDBLAGDANSKA PONUDA
BILI SMO NA ZADARSKOJ TRŽNICI I RIBARNICI: ‘Prodaja ide slabo, mislim da su centri učinili svoje…’
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV 2024.
IMPRESIVAN ULOV DOMAGOJA BAŠIĆA: ‘Samo što san spustija skosavicu u more, bum…’
Zadar
ĐIR PO KVARTU
ĐIR PO KVARTU (6) Kanalizacija na Ploči trebala bi biti prioritet: ‘To je sramota. Nervira me kad…’
Crna Kronika
KRAĐE