Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

25 C°

Plutajuća benzinska postaja rješenje za opskrbu otoka gorivom

04.11.2013. 23:00
Plutajuća benzinska postaja rješenje za opskrbu otoka gorivom


“Crno zlato” već ima četiri plutajuće benzinske postaje na Jadranu, a Zadarska je županija upravi ove rusko-hrvatske tvrtke vrlo interesantna zbog iznimno velikog nautičkog prometa koji se ostvaruje u turističkoj sezoni


Nakon Rogoznice, Kaštela, Pule i Murtera, Zadar je najvjerojatnije novo središte u kojemu će do sljedećeg ljeta biti otvorena plutajuća benzinska postaja za opskrbu plovila. Potvrdila nam je to Anastasia Petričević, direktorica i članica uprave hrvatsko-ruske tvrtke Crno zlato, koja je prije nekoliko dana predstavila projekt plutajućih crpnih stanica Flash vodećim ljudima u marinama na širem zadarskom području. O kojoj je marini točno riječ, gospođa Petričević nije željela otkriti, ali je napomenula da je Zadarska županija upravi Crnog zlata vrlo interesantna zbog iznimno velikog nautičkog prometa koji se ostvaruje u turističkoj sezoni.
Dobra iskustva u marinama
– Prva u nizu plutajućih postaja postavljena je u ožujku prošle godine u marini Frapa u Rogoznici, ubrzo smo otvorili još jednu u marini Kaštela, potom u marini Veruda u Puli i na kraju u marini Hramina na Murteru. U marini Veruda dvije godine je bilo problema s opskrbom goriva zbog spora oko koncesije s Inom, našim dolaskom nautičari više ne moraju odlaziti u Pulu, a posebno želim istaknuti da smo u nepuna dva mjeseca rada u marini Hramina na Murteru zabilježili veći broj kupaca od Inine postaje, i to isključivo zbog kvalitete goriva i brzine usluge, kaže gospođa Petričević i najavljuje da će nove postaje, a tvrtka Crno zlato planira duž obale postaviti najmanje desetak pontonskih stanica, nautičarima omogućiti još kvalitetniju uslugu. Cijena postavljanja jedne pontonske stanice iznosi 650.000 eura.
Inicijativa za projekt plutajućih benzinskih postaja, koji je poduprlo i Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, pokrenuta je još 2009., kad je Aleksej Frolov, ruski naftni biznismen i osnivač tvrtke Crno zlato, koji u Rusiji posjeduje 540 benziskih crpki, uočio problem s točenjem goriva za brodove i jahte.
-Kada je gospodin Frolov prvi put došao u Hrvatsku, oduševio se ljepotom obale i ubrzo kupio kuću na jednom srednjodalmatinskom otoku. Međutim, uočio je da u marinama nedostaje benzinskih postaja i da nautičari satima čekaju na red za točenje goriva. Jedan partner predložio mu je projekt Flash – pontonske/plutajuće jedinice za opskrbu plovila gorivom koje bi se usidrile ili vezale uz mol u marinama, zaštićenim uvalama ili lukama kakve su već postavljene na sjeveru Europe. Nakon toga uslijedila je gotovo trogodišnja borba s birokracijom i potom otvaranje prve postaje u Rogoznici, prisjeća se početaka direktorica Petričević, koja je iz rodne Moskve u Hrvatsku došla prije 11 godina, udala se i, kako kaže, posve slučajno završila u naftnom biznisu.
Zadovoljavaju ekološke uvjete
Flash plutajuće postaje grade se pod tehničkim nadzorom Lloyds Register of Shipping i Hrvatskog registra brodova (HRB) te zadovoljavaju sve važeće ekološke uvjete i zahtjeve Europskoga parlamenta za zaštitu okoliša. Osim toga, pod stalnom su kontrolom nadležnih lučkih kapetanija i Agencije za zaštitu okoliša. Svaka plutajuća jedinica izvedena je od čeličnih elemenata sa zaštitom od korozije i elementima od nehrđajućeg čelika, ima tank za gorivo kapaciteta 40 kubnih metara s dvostrukom stjenkom (pregrađen na dva dijela, za dizel gorivo i eurosuper), jednako kao i cijevi za točenje, koje također imaju dvostruku stjenku kao zaštitu od izlijevanja goriva, a u prostoru između tanka za gorivo i cijevi nalazi se komprimirani zrak pod pritiskom od 450 milibara.
Otoci su posebno zanimljivi
– Svjesni opasnosti koje gorivo može imati na okoliš, tvrtka Crno zlato vodi posebnu brigu o zaštiti okoliša te smo naše jedinice opremili najmodernijim uređajem za istakanje goriva (WAYNE DRESSER) te uređajem za kontrolu nepropusnosti međuplašnog prostora spremnika goriva. U slučaju bilo kakvog problema, primjerice gubitka pritiska, mjerač kontrole odašilje zvučne signale. U skladu sa sigurnostnim zahtjevima, stanica je opremljena električnom protueksplozivnom opremom, uz koju je ugrađen GSM/GPRS modem koji u slučaju prolijevanja nafte automatski prenosi signal na telefonske linije osoba koje su zadužena za spriječavanje prokapljavanja goriva. Stanica je opremljena  absorbent branama i absorbent prahom, objašnjava Anastasia Petričević i dodaje da se Flash plutajuće stanice mogu premjestiti na drugu lokaciju, prema potrebama marine. Cijena goriva na plutajućim benzinskim postajama, a u ponudi su Eurodizel BS i Eurosuper 95 BS, tek je oko tri posto viša nego na klasičnim pumpama, što je u zakonskim okvirima formiranja cijena goriva propisanih Pravilnikom utvrđivanja najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata.
Tvrtka Crno zlato zainteresirana je i za postavljanje Flash postaja na otocima, koje bi koristili ne samo nautičari nego i lokalno stanovništvo, ali plan je zasad „na čekanju” zbog cijene goriva jer, kako kaže Anastasia Petričević, nabavna cijena goriva neminovno bi morala biti uvećana za trošak transporta autocisterne na otok, a to bi uvećalo maloprodajnu cijenu litre goriva više od dopuštenih tri posto.