Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Velebit krije tajnu pada zrakoplova

Autor: Siniša Klarica

06.02.2009. 23:00
Velebit krije tajnu pada zrakoplova

Foto: GSS (Zoran ERCEG)



Pretražuje se područje površine 100 kilometara četvornih oko oko Vaganskog vrha, međutim na visini od 1.400 do 1.700 metara vidljivost je vrlo loša
Potraga za nestalom Cesnom 303 nastavljena je jučer na obroncima Velebita, ali nažalost bez rezultata. Cessna 303 registarskih oznaka 9A-DLN, u vlasništvu Josipa Crnčevića, zadnji put se kontroli leta javio u prekjučer u 15.45 minuta kada je letjela iznad Velebita. Iako se jučer potvrdilo da su u zrakoplovu bile četiri osobe, policija ni glavni istražitelj za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović nisu htjeli potvrditi da je Cessnom, pilotirao Gerd Govejšek, pilot nastavnik u Aero klubu Ban, a da su s njim letjeli Walter Saša Aleksandar, Miljenko Bartolić i Zvonko Kelek.
Loša vidljivost
Od ranog jutra u potražnoj akciji sudjeluje oko 90 pripadnika Specijalne policije i Hrvatske gorske službe spašavanja iz Zadra, Splita, Karlovca, Delnica, Ogulina, Zagreba… Pretražuje se područje površine 100 kilometara četvornih oko oko Vaganskog vrha, a na vršnom grebenu Velebita su trenutačno 34 gorska spašavatelja i 12 pripadnika specijalne policije. Međutim, na visini od 1.400 do 1.700 metara na kojima se pretpostavlja da je nestao zrakoplov, vidljivost je vrlo loša.
Gorski spašavatelji iz HGSS stanice Gospić kazivali su da je vidljivost toliko loša da se svjetlo baterijske lampe ne vidi na već na a nekoliko metara. Točnije, zbog oblaka koji je cijeli dan nad Velebitom vidljivost je 10-ak metara i manja. Uz to, radi se o području koje je mjestimice prekriveno i TRI metra dubokim snijegom, pa je kretanje moguće samo uz pomoć krplji i skija.
U pravilu, jugozapadno područje pretražuju gorski spašavatelji, a sjevernije pripadnici Specijalne policije. Dodatnu teškoću predstavlja činjenica da je lički dio zone potrage minski sumnjivo područje. Tako je kazivao pročelnik HGSS-a Vinko Prizmić u stanci između koordinacije grupa na terenu. U jednom trenutku specijalci su došli do samog Vaganskog vrha, pročešljali područje Velikog Rujna, Struga i Bujme ali nestalim zrakoplovcima nije bilo ni traga.
Glasnovornica PU zadarske Sonja Šimurina rekla je da se u potragu uključio i helikopter MUP-a, ali nije uspio ništa napraviti, upravo zbog male vidljivosti. Stoga se očekuje prispjeće termalne videokamere dometa do 10 km, koja služi za otkrivanje ilegalnih prelaska granice, a koja će najvjerojatnije biti mointirana na helikopter MUP-a.
Pokretni zapovjedni centar
Na platou pored hotela Alan u Starigradu instaliran je pokretni zapovjedni centar akcije spašavanja. Helikopter HRZ-a Mi8 MTV 1 čiju posadu su činili natporučnici Joško Ivančević i Nikola Gažo, te nadnarednici Vladimir Zelić i Domagoj Čulin nekoliko puta su transportirali pripadnike HGSS-a na heliodrom pored Borisova doma u NP Paklenica. Tih 600 metara nadmorske visine bilo je jučer najviše dokle su se mogli transportirati spašavatelji. U pripravnosti s južne strane su i psi tragači HGSS-a.
U posljepodnevnim satima u pokretni zapovjedni centar stigao je i glavni inspektor za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović. Vodanović je napomenuo da je Cessna bila opremljena svim propisanim uređajima, među kojima je transmiter koji se uključuje u trenutku pada i odašilje poziciju srušenog zrakoplova. Za njegovo uključenje potrebna je sila udarca od 5 G, ali se ELT jučer nije uključio. Odmah su krenule pretpostavke da jee avion možda proklizao snježnom površinom, ali je Vodanović dodao da se ipak radi o starijem zarkoplovu, te ne bi spekulirao razlogom zbog čega se ELT nije uključio. Zanimljivo je da se isti uređaj nije uključio niti ljetos, prilikom pada InterCockpitovog Pipera Seminolea u more nedaleko Dugog Otoka.
Nestanak signala s mobitela
Vodanović je u međuvremenu naložio pregled snimaka radio-prometa s kontrolom leta. Na terenu se moglo čuti da su radari aerodromskih kontrola leta Zagreb i Split u 300 metara definirali mjesto na kojem se pretpostavlja da je avion nestao, ali dodatni pesimizam, nažalost, ulijeva činjenica da su sva četiri mobitela kod pilota i njegovih putnika istovremeno prestala odašiljati prema baznoj stanici. Vodanović je međutim povrdio da se radi o vrlo iskusnim pilotima-instruktorima od kojih neke i osobno poznaje. Dobri poznavatelji zrakoplovnih prilika posebno ističu pilota Gerda Govejšeka kao izuzetno staloženog i metodičnog pilota, uvijek zainteresiranog za poboljšanje sigurnosti letenja, ali i ostale, kao jednu od ponajboljih ekipa u toj struci u Hrvatskoj.


 OBLACI UNIŠTILI NADU


Tračak nade da bi se vrijeme poboljšalo bila je najava meteorologa da bi se oko 16 sati među oblacima mogla pojaviti jedna polusatna tzv. rupa u oblacima. Gorski spašavatelji su bili pozvani na pripravnost, ali je ubrzo za tom rupom došao novi front oblaka i ponovno prekrio kapu oko područja pretrage.




 AVION STAR 25 GODINA


Vlasnik aviona Josip Crnčević kaže pak da je Cessna 303 bila njegovo privatno vlasništvo, a ne vlasništvo aerokluba Ban iz Sesveta. Poznato je samo da je Govejšek predao plan leta, ali ne i je li pilotirao avionom. Imao je ključ aviona, a vlasnik čak nije ni znao da će itko letjeti, što za njihov odnos nije bilo neuobičajeno.
Zvonko Kelek je bio putnički pilot u JAT-u i Croatia Airlinesu, a Walter Aleksandar je u ratu učestalo nadlijetao Velebit helikopterom. Crnčević dodaje da su piloti stalno letjeli od Zagreba prema Zadru jer se stalno leti istom rutom, a za 25 godina star avion, kojeg je kupio prije dvije godine u Švicarskoj, kaže kako je redovito održavan.