Kada se pogledaju troškovi na jednom brodu od tri, četiri kabine koji može primiti osam ljudi to je onda čak i isplativije nego uzeti negdje apartman. A s druge strane s brodom ste svaki dan u drugom mjestu i uvali. To je i razlog zašto se čarter brodovi danas više traže – Josip Stipčević, vlasnik Navigo yacht chartera
Dok većina Hrvata misli kako je nautički turizam nešto što je namijenjeno samo onima dubljeg džepa, beneficije povoljnog plovljenja Jadranom, nakon Nijemaca, proteklih godina počeli su iskorištavati i oni turisti skromnijeg budžeta – Česi i Poljaci. Razlog je jednostavan, kada se podijele svi troškovi, plovidba jedrilicom po Jadranu s grupom prijatelja u srcu sezone izaći će vas oko malo više od tristo eura po osobi, i to ako brod odlučite unajmiti istog trenutka, zbog čega se odričete mogućih popusta. Za tu cijenu teško da se na tjedan dana može unajmiti soba u ijednom hotelu na jadranskoj obali, pa i apartman često premašuje troškove najma jedne jedrilice, pojašnjava Josip Stipčević, vlasnik Navigo yacht chartera, zadarske tvrtke koja je među prvima počela promovirati ovakav voblik turizma.
Veća potražnja za najmom čartera
– Čarter je sada više tražen nego prije petnaest godina kada smo mi počinjali. Ljudi su vidjeli da taj oblik odmora i nije tako skup. Kada se pogledaju troškovi na jednom brodu od tri, četiri kabine koji može primiti osam ljudi to je onda čak i isplativije nego uzeti negdje apartman. A s druge strane s brodom ste svaki dan u drugom mjestu i uvali. To je i razlog zašto se čarter brodovima danas više traži, pojašnjava Stipčević.
Ipak, kako je primijećena veća potražnja za najmom čartera došlo je do eksplozije firmi čartera brodova 2001. i 2002. kada je nastao velik broj novih čarter firmi s velikom flotom. Naposljetku je ponuda je prerasla potražnju i nakon nekoliko godina neke firme koje nisu radile dobro našle su se u problemima, nastavlja:
– Tvrtke nisu mogle napuniti brodove, ispuniti kreditne obveze i dosta njih je u zadnjih nekoliko godina zatvoreno. Svakih nekoliko mjeseci čujem da je neka firma zatvorila svoja vrata. Evo i sada je propala jedna firma s Murtera i mi smo ove subote dali brod gostima koji su tamo bukirali i uplatili novac, međutim, dočekalo ih je to da ne postoji više niti firma, niti brodovi. Na kraju su došli do nas i uzeli brod kako im ne bi propao godišnji odmor.
Među razlozima propadanja čarter firmi Stipčević navodi velik rast troškova.
Nijemci i dalje najbrojniji
– U zadnjih deset godina marina je poskupila dvjesto posto i to je ono što nam stvara najviše problema jer smo vezani za njih i to nam poskupljuje jako puno poslovanje. Drugo, ni krediti više nisu tako jeftini kao što su bili i ako se ne napune brodovi koji i sami imaju svoje troškove, ne možete plaćati rate i vi propadate.
No, usprkos jakoj tržišnoj konkurenciji, mjesta za rad ima. Što se tiče zastupljenosti pojedinih nacija kao klijentele, Njemci su i dalje najbrojniji, no trend pokazuje da se nautičkom turizmu počinju otvarati sve više i Poljaci, Česi, pa i Rusi. Hrvata pak ima jako malo, za razliku od Slovenaca, kazuje Stipčević.
– Naspram Slovenaca odnos hrvatskih gostiju je osamdeset prema dvadeset u korist Slovenaca, što je jako čudno, no, vjerojatno nisu imali prilike još isprobati ovakav oblik turizma.
Uz nacionalnosti, ovisno o dijelu sezone, različiti su i profili gostiju.
– Obitelji pretežno dolaze sedmi i osmi mjesec na obiteljski tip krstarenja. Žena i muž uzmu godišnji odmor i s djecom idu na krstarenja po sedam do petnaest dana. Oni obično kombiniraju tada da malo idu po marinama, malo po mjestima i malo da budu na sidru na osami. U predsezoni i posezoni su tu uglavnom muške ekipe koje dolaze na jedrenje tako da njih šest, sedam prijatelja iznajmi brod. Sada, neki u tih sedam dana uopće ne vide kopno, dva dana tuku do Dubrovnika more, niti vide išta, niti igdje stanu, dođu do Dubrovnika, popiju kavu i vrate se natrag i to im je zanimljivo. S druge strane, ima ljudi koji će ići po mjestima i po marinama, no ima i onih koji vole osamu i uvale. To im je jeftinije, a i ima ljudi koji vole intimu, prespavati na sidru, ujutro se probudit i skočit gol u more. Mislim da nema ništa boljeg od toga. U marini se takvo što, naravno, ne može uraditi.
Skiper samo na tri posto čartera
Stipčević dodaje i to kako su posljednjih godina postali prilično popularni katamarani, dok motorne brodove većinom odabire klijentela dubljeg džepa.
– Najam motornog broda dođe skuplje od jedrilice. Tu je i gorivo koje nije jeftino, a ti brodovi ga troše, pojašnjava Stipčević, dodajući i to kako su se Česi i Poljaci dosjetili kako doskočiti štednji i po pitanju skipera.
– Skipera se možda uzima na tri posto čartera, sve drugo klijenti sami voze jer svi imaju dozvole. Sada, kako ih oni dobiju… Većinom su to hrvatske dozvole, a hrvatska dozvola za vozit brod od dvjesto, tristo tisuća eura je pročitati knjižicu i doći u kapetaniju položiti ispit. Još ako ti kapetan da instrukcije prije ispita i pokaže što će te pitati…
Omiljene čarter rute, nastavlja Stipčević, su im Skradin, Kornati, Hvar i Vis, a kada se u sve to uračuna i jako niska potrošnja goriva koja na jedrilici tjedno iznosi oko tristo, četiristo kuna, zaključak dolazi sam po sebi.
– Upravo je to razlog zašto se čarter brodova proširio, jeftiniji je, a drugačiji. Jedan dan ste na Božavi, drugi na Kornatima, preksutra ste u Primoštenu. U sedam dana vidjeli ste više nego da su vas ukrcali u hotel Alan i četiri dana vam je puhala bura i niste vidjeli ništa. Ovdje ako vam puše bura, odete na drugo mjesto gdje ne puše, pojašnjava.
Zbog povećeg interesa čarter sezona na Jadranu tako traje i po sedam, osam mjeseci što je njen maksimum, a i potrebno je određeno vrijeme preko godine da bi se brodovi izvukli van i uredili.
– 1. studenog se brodovi počnu vaditi na suho i zimski radovi uključuju farbanje, brušenje, poliranje… Svaki brod se izvuče vani. I onda u drugom mjesecu se kreće s radovima koji se rade s brodom u moru, poput popravaka unutar njega. Zimi se radi udarnički, dok je ljeti to samo petkom, subotom i nedjeljom kada se brod vraća s plovidbe, čisti i onda isplovljava dalje, pojašnjava.
U međuvremenu, za čarteraše bi ove godine trebala u potpunosti završiti i kriza, koja se i dalje može osjetiti u svim ostalim porama hrvatskog gospodarstva.
– 2008. godina nam je bila dobra, 2009. godine smo zabilježili pad između deset i petnaest posto i 2010. godina nije pokazala neki značajan napredak, no nije bilo niti gore kao 2009. godine. Ove godine očekujemo blagi rast. To još nije definirano i to će se znati u sedmom mjesecu kada se definira sezona, ali moglo bi biti malo bolje nego lani, zaključuje Stipčević.
Za čarter nije dovoljan samo brod
Za čarter nije dovoljna samo kupnja broda. Tržište je već uvelike razvijeno i njime vladaju iskusni igrači koji iza sebe imaju i po petnaest godina utakmica u nogama, odgovara Stipčević na naše pitanje oko toga što je potrebno za pokretanje jednog takvog biznisa.
– Danas postoji ne znam koliko čarter firmi u Hrvatskoj. Samo ovdje u Sukošanu se četiristo i nešto brodova nalazi u čarteru. I sada, vi ste osnovali čarter firmu, kupili ste pet novih brodova i dođete u Njemačku kod najboljeg njemačkog agenta i kažete ‘ja imam pet novih brodova, baza mi je u Sukošanu i želim se baviti čarterom’. I on će vam tad reći: ‘Ja ovdje imam Navigo, imam Kroki… Zašto bih ja bukirao vas, a ne njih s kojima radim deset godina i znam da su profesionalni?’ Konkurencija je već tu, napravljeni su neki temelji i vi ćete mu ponuditi proviziju isto koliko i ja, jer više ne bi bilo isplativo, no on će raditi i dalje sa mnom jer me poznaje već petnaest godina, zna da sam ozbiljan i da nisam tek tako došao na ideju da ću otvoriti čarter firmu i zaradit novac, pojašnjava Stipčević.
Nedostaje marina i privezišta
S obzirom na povećan broj prometa, posljednjih godina je poradilo i na povećanju nautičkih luka i sidrišta što Stipčević smatra pozitivnom stranom hrvatskoj nautičkog turizma. Ipak, nedostaje, kaže, marina i privezišta, a tu su i visoke cijene.
– Mi imamo svoje kategorije cijena i nije isto uzeti brod u petom ili osmom mjesecu, no marinama je cijena uvijek ista. Isto tako, ni u hotelima nije ista cijena, no u marini jest. I onda se dogodi da se marine napune u sedmom i osmom mjesecu da ne možeš poslije četiri sata poslijepodne više naći nijedno mjesto, a u petom i šestom mjesecu su prazne jer je cijena ista, pa brodova nema.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Pojačanje u uredu
Borussia Dortmund u klupskoj legendi pronašla novog glavnog direktora kluba
Zadar
PRIRODOSLOVNO-GRAFIČKA ŠKOLA
EKO DANI Drvo nade i biografija vode simboli ekoloških izazova
Scena
posebno iznenađenje
Jelena Rozga doživjela emotivan trenutak na pozornici
Zadar
ART DESIGN
Važno je da naši mladi upoznaju neke od najbitnijih dijelova zadarske umjetničke scene
Rukomet
bliži se kraj sezone
Dvije generacije Zadrana potvrdile titulu prvaka Dalmacije
Scena
VICE MARTINOVIĆ
TRAGEDIJA U ‘VEČERI ZA 5’: Natjecatelj umro nakon snimanja, obitelj je htjela da se emisija prikaže
Zadar
PREDIVNO
Prvi put u Zadru zaposleni mladi s Down sindromom: ‘ Imaju predivnu voditeljicu i ekipu…’
Zadar
odjel za ginekologiju
VRIJEDNO PRIZNANJE Zadarska bolnica domaćin prvog tečaja ginekološke endoskopske kirurgije
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Zadar
'za zadar'