Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Predavanje o Cro-army čokoladi

Autor: Irena Jurjević

06.09.2012. 22:00
Predavanje o Cro-army čokoladi

Foto: Vedran SITNICA



Zlatko Bukač i Ivan Pešut podsjetili su kako je rat djeci bio prezentiran i preko ovih Kraševih čokoladica
U formiranju bilo kakve forme identiteta velik naglasak stavlja se na ulogu sjećanja i iskustava iz prošlosti, utjelovljena kroz različite događaje ili proizvode. Proizvodi mogu stvoriti i produljiti određene ideologije koje imaju veliku ulogu u stvaranju sličnog kolektivnog identiteta ili, kako je Hage istaknuo, fantaziju o određenom društvenom i kulturnom prostoru.
Upravo zato Zlatko Bukač i Ivan Pešut dali su se u analizu uloge “Cro-army” – poznatog dječjeg proizvoda iz devedesetih godina prošlog stoljeća koji se proizvodio za vrijeme Domovinskog rata, a koji je bio sastavljen od čokoladice i pripadajućih naljepnica za skupljanje. Sličice su prikazivale različite simbole rata, a proizvodila ih je tvornica Kraš u trajanju od oko dvije godine.
Svoje zaključke Bukač i Pešut predstavili su na izlaganju pod nazivom “Nostalgični osmijeh: uloga Cro-army čokolada u artikulaciji nacionalnog identiteta” u sklopu 3. međunarodne konferencije  “Re-thinking Humanities and Social Sciences” koja se održava na Sveučilištu u Zadru. Koji su to mehanizmi kroz koje su konstruirana sjećanja rata te kako se ona danas manifestiraju kroz takozvani “nostalgični osmijeh” dio su obrađene tematike izlagača.
Autori su se osvrnuli na iluzije koje se pojavljuju u takvoj propagandi, ali i upozorili na njezine opasnosti, usmjeravajući fokus na skidanje vela s tehnika koje prezentiraju rat djeci. Također, pokušali su dati i poneke alternative, budući da takvi proizvodi mogu biti potencijalno opasni za djecu, napominjući pritom i to kako postojeća praksa stvara podjele u nacionalnom diskurzu.