Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

Dječaci puno kasnije sazrijevaju

08.11.2016. 23:00
Dječaci puno kasnije sazrijevaju


Riječ je o prvom u nizu predavanja u sklopu projekta koji smo zajednički inicirali i osmislili profesori i nastavnici Zadarske privatne gimnazije s pravom javnosti i udruga Put života. To je javni program namijenjen u prvom redu roditeljima, a potom i nastavnicima, odgojiteljima i stručnim suradnicima. Cilj ovog projekta je osvješćivanje i senzibiliziranje javnosti o važnosti emocionalne inteligencije kod djece, osobito u fazi najuburnijeg odrastanja – adolescencije kada se i ova vrsta inteligencije najviše i najbrže razvija – pojasnila je dr. Polona Bencun Gumzej specijalistica školske medicine i psihoterapeutkinja na početku predavanja na temu – “Emocionalna inteligencija tinejdžera”, održanog preksinoć u Multimedijalnoj dvorani zadarske Gradske knjižnice.
Školu čine – ljudi
Ideja je, kako je dodala dr. Bencun Gumzej, putem niza predavanja i diskusija pokrenuti javno promišljanje o tome kako odrasli u bilo kojoj ulozi – bilo da je riječ o roditeljima, odgojiteljima, profesorima – mogu i radom na sebi, mijenjati svoj pristup prema drugima čime se mijenja cjelokupan odnos i ishod naših interakcija.
– Preuzimanjem odgovornosti za kreiranje atmosfere kao što je primjerice – “tu se i tako ništa ne može promijeniti”, možda ćemo propustiti priliku za kreaciju konstruktivnijih i zdravijih odnosa i uvjeta odrastanja naše djece. Budući da nam djeca, a samim tim i adolescenti većinu svoga vremena provode u školi, ona je iznimno značajna u formiranju ličnosti. No, presudan faktor u svakoj školi su ljudi. Vjerojatno na svijetu gotovo da i ne postoji plemenitiji poziv od nastavničkog i prema svim istraživanjima, čak 80 posto učinkovitosti nastave ovisi o kvaliteti odnosa između nastavnika i učenika. Dobar, povjerljiv odnos i ugodna atmosfera najvažniji su preduvjet za uspješnu nastavu, mišljenja je dr. Bencun Gumzej.
Govoreći dalje o nastavi i školi, zaključila je kako su nažalost, u današnje vrijeme svi pod stresom, odnosno pritiskom, i profesori i učenici. Profesori su rastrgani između zadanog programa i birokracije s jedne strane i djece i njihovih roditelja s druge strane pa tako teško imaju prostora za kreiranje povjerljive i ugodne atmosfere, koja je nužna za učenje. Ali to je vještina koja se može naučiti i primijeniti.
Zanimanje publike, među kojima su bili i profesori i nastavnici i odgojitelji, ali u prvom redu svi oni koji imaju najteži posao na svijetu – roditelji, najviše je privukao onaj dio predavanja tijekom kojega je dr. Bencun Gumzej govorila o psihološkim zadacima adolescencije. Kao iskustvene i žive primjere jednog od prvih psiholoških zadataka tog razdoblja života mladog čovjeka navela je – separaciju od roditelja.
– Jednostavno to ja faza kada se osjeća snažna potreba da se bude drugačiji od svojih roditelja. To se uglavnom počinje manifestirati izgledom – tetoviranjem, “ludim” odijevanjem… Govor se često pretvara u “sleng” koji kao roditelji ne razumiju. U toj fazi adolescenti počinju otkrivati sebe, svijet oko sebe, ali i svoju seksualnost. Inteligencija je matematičko-logička i lingvistička sposobnost te prediktor akademskog uspjeha za razliku od emocionalne inteligencije koja korelira s društvenom sposobnošću, samopouzdanjem, tolerancijom na frustracije i stres te nošenjem s obvezama i izazovima – pojasnila je dr. Bencun Gumzej.
Prekasno za odgajanje
Emocionalnu inteligenciju je teško definirati, ali kako se moglo čuti na predavanju, ona je zapravo skup i zbroj osjećaja kao što je empatija, prepoznavanje osobnih emocija i njihova kontrola, potom sposbnost samo-tješenja i samo-motivacije i naposljetku utjecaja na tuđe emocije.
Kao liječnica, dr. Bencun Gumzej je i s medicinske strane govorila o adolescenciji te je tako otkrila i zanimljiv podatak prema kojemu kognitivne funkcije sazrijevaju zadnje i to kod djevojaka oko 20, a kod mladića tek oko 25 godine života.
U adolescentskoj dobi prekasno je za odgajanje jer ono uvijek uključuje kontrolu i upravljanje što maloj djeci daje sigurnost dok adolescenti to smtaraju uplitanjem u život te kritikom i podcjenjivanjem, no vrijednosti i ponašanje roditelja i dalje su vrlo značajni.
Adolescenti od roditelja traže vjeru u njih
– Poruka roditelja koji odgajaju često zna biti kriva jer znaju primjerice reći: “Ja znam što je dobro za tebe”, što je provokativno jer u toj dobi, adolescent tek otkriva što je dobro za njega ili pak, kada roditelji kažu: “Ne sviđa mi se kakav si” – što je njima u toj dobi nepodnošljivo jer ni sami ne znaju tko su i nisu sigurni sviđaju li se sami sebi, naglasila je liječnica.
I na kraju je među ostalim dr. Bencun Gumzej poručila roditeljima kako adolescenti u toj fazi svoga života trebaju od roditelja iskreno zanimanje za njih, vjeru, poštivanje različitosti te iskustvo i sigurnost kada ga zatraže.