Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Vrag ipak nije tako crn

10.01.2014. 23:00


Pa zar je moguće da se Milanovićeva Vlada toliko okomila na Zadar da mu osim kočenja dovršetka luke Gaženice želi ukinuti i teretni promet? Takvo nešto bilo bi jednako javnoj objavi poziva da svo ovdašnje stanovništvo ode u Zagreb na najmasovniji prosvjed kakvog još Hrvatska nije vidjela.
No, vrag ipak nije tako crn, jer se u ovom slučaju još jednom radilo o primjeru nespretne komunikacije središnje vlasti i državnih poduzeća prema jednom svom području. Naime, Vlada je na ovotjednoj sjednici donijela odluku o rangiranju hrvatskih pruga i pri tome prugu Zadar-Knin svrstala u grupu međunarodnih pruga. Dakle, još jednom potvrdila kako je ne misli zatvarati što se vidi i  po tome da je  od prošle godine krenula postepena rekonstrukcija ove pruge.  Poboljšavaju se njene karakteristike, da bi se omogućio prolaz vlakova većim brzinama i s većim teretom.
Za one koji ne znaju, ili su zaboravili, mali podsjetnik – Zadar je željezničku prugu dobio tek 1967. godine, 45 godina nakon Splita. A željeznica je svugdje na svijetu osnovni pokretač gospodarskog razvoja jer omogućuje jeftiniji prijevoz tereta. Pruga je već koncem 80-ih bila zastarjela, trebala je ići u rekonstrukciju početkom 90-ih, ali je onda bio rat i otad je prošlo još 20 godina. Pruga je dodatno propala, u međuvremenu je industrija koja je bila u Gaženici i Zadru zbog raznih razloga desetkovana.  A promijenili su se i tokovi roba pa tako sada slovenska luka Kopar ostvaruje toliko prometa koliko sve hrvatske luke zajedno. S tim da su dalmatinske luke dodatno zapostavljenje favoriziranjem Ploča i Rijeke. Samo u riječki bazen država je, uglavnom za vrijeme mandata ministra Kalmete, u razne infrastrukturne projekte uložila oko milijardu eura.  Pri tome je zadarska Luka d.d. ostala jedina bez produžavanja prioritetne koncesije jer je stalno bila pod sumnjama o tome tko je vlasnik, nije se ulagalo ni u obnovu pruge prema Kninu, usmjeravao promet roba prema zadarskoj luci, a  veza s Anconom je postala usko sezonska.
Iz Zadra sada nema ni putničkog prometa, zbog konačno izgrađenih kvalitetnih cesta, ali ni teretnog. I sad se ukidanje dvadesetak radnih mjesta u HŽ-u proglašava atomskom bombom bačenom na Zadar! A radi se samo o sanaciji posljedica krivih ulaganja, i krivog redosljeda ulaganja. U Zadru se gradi najsuvremenija putnička i kruzereska luka na Mediteranu, a nema nikakve baze ni zaleđa za to. Isto to sad žele i u Splitu, također žele kruzerski homeport, jer misle da će to oni bolje napraviti nego Zadar.  Prije bi se reklo da se najprije mora ulagati u bazu, u proizvodnju, a onda u nadgradnju. Sad pred svojim očima gledamo kako je to kad se odmah ide u investiciju koja po nekoj ekonomskoj logici treba uslijediti kasnije, kad je za takvo što izgrađena baza.
Naravno, da se kroz ovih dvadesetak godina ulagalo u ono što će omogućiti brži razvoj proizvodnih, a ne uslužnih djelatnosti koje su kod nas izrazito sezonalnog karaktera, bilo bi više efekta i kriza u kojoj se nalazimo ne bi bila ovako duboka. Dakle, naravno da je trebalo ulagati u Gaženicu, ali najprije u teretnu luku, pa vezano uz to u zonu Crno, a tek onda u kruzersku luku. 
Sad se konačno u obnovu pruge ulaže, pripremljena je i sva dokumentacija za izmještanje pruge iz Bibinja, ali prometa više nema. I tko je onda  krivac za sadašnje stanje, a tko sanira posljedice?