Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Ivan Paša, vizionar koji je osnovao Tankersku plovidbu i Pomorsku školu

10.05.2016. 22:00
Ivan Paša, vizionar koji je  osnovao  Tankersku  plovidbu i  Pomorsku školu


– Uključivši svoju mladost, obrazovanost, intuiciju i bodulski feeling za pomorstvo, koji je u obiteljima stvaran generacijama, on počinje od nule stvarati veliku firmu, kaže Dario Jurin
Jučer je u Zadru, u 90. godini, umro legendarni direktor Tankerske plovidbe Ivan Paša. Rođen je 15. srpnja 1926. godine u  Velom Ižu. Potječe iz pomorsko-trgovačke obitelji u kojoj je stekao sve  one osobine koje su ga kasnije krasile kao gospodarstvenika bez premca.  Njegovi prijatelji ističu da je vrlo dobro znao značenje dane riječi i što  ona u životu znači. Srednju ekonomsku školu završio je u Rijeci, gdje je  na Višoj pomorskoj školi i diplomirao ekonomski smjer, a nakon završenog Pomorskog fakulteta stekao zvanje diplomiranog inženjera pomorskog prometa. Završio je i Visoku političku školu u Zagrebu (1948.- 49.), Školu za personalne rukovoditelje pri Predsjedništvu tadašnje Vlade  SFRJ u Beogradu (1949.-50.), te Školu engleskog jezika i specijalizaciju u  Londonu (1959.-60.). Pored engleskog, služio se i talijanskim i ruskim jezikom. Cijeli svoj radni vijek proveo je u brodarstvu. Počinje u srpnju  1946. kao referent Direkcije pomorske plovidbe Split, zatim radi u Jadroliniji Rijeka te Opskrbi brodova kasnijem Brodokomercu. Od veljače  1949. do travnja 1952. šef je personalne službe Jugolinije, a zatim do konca studenoga 1955. radi kao voditelj Službe za teret, reklamacije, tarife i  agencije riječke Jadrolinije.
U Zadar doveo brod “Petar Zoranić”
Od 26. studenoga 1955. na čelu je novoosnovanog poduzeća Jugotanker u Zadru, kao direktor do konca 1980. godine, a od 1. siječnja 1981. do  30. rujna 1988. i odlaska u mirovinu predsjednik je tadašnjeg SOUR-a Jugoslavenska tankerska plovidba. Bio je ugledni član Gospodarskog vijeća  Hrvatske, gospodarske komore – Županijske komore Zadar. Bio je član i  predsjednik Udruženja brodara SFRJ, predsjednik Privredne komore  Dalmacije, član Upravnog odbora nekadašnje Jugoslavenske banke za  vanjsku trgovinu, član Upravnog odbora Privredne banke Zagreb, arbitar  vanjskotrgovinske arbitraže SFRJ i u više sporova, aktivni član Arbitražnog vijeća te predsjednik Skupštine Saveza zadruga i ugovornih organizacija male privrede Hrvatske. Od međunarodnih organizacija treba  izdvojiti članstvo u Izvršnom komitetu i predsjedanje Međunarodnom  udruženju brodara (INSA), članstvo u boardu direktora Baltic Conference – Međunarodnog udruženja brodara, brokera i agenata u Kopenhagenu. Od 1978. do 1985. bio je član Izvršnog komiteta, a od 1985. do 1989. i  potpredsjednik Bureau Veritasa u Parizu.
– Uključivši svoju mladost, obrazovanost, intuiciju i bodulski feeling za  pomorstvo, koji je u obiteljima stvaran generacijama, on počinje od nule  stvarati veliku firmu. Stariji Zadrani se sjećaju kad se je 27. kolovoza  1960. godine ispred Nove rive usidrio za ondašnja vremena ogroman novi brod “Petar Zoranić” od 25.400 tona nosivosti i poziva svim građanima  da dođu vidjeti to čudo tehnike, za koji je sredstva uspio namaknuti on  kao agilni direktor. Nažalost, 14. prodinca iste godine čitav grad je plakao  kad se dogodila tragedija u Bosporu. Sigurno da je Paša, osim obitelji  nastradalih, najteže proživljavao tragediju. Vjerojatno mu je i to dalo  snagu da nastavi s radom za jačanje kompanije, rekao je predsjednik  HGK Županijske komore Zadar Dario Jurin, podsjetivši da je Županijska  komora krajem studenog 2000. Ivanu Paši dala nagradu za životno djelo.
Usporedo sa stvaranjem kompanije, kao dalekovidan menadžer Paša  je počeo sa stvaranjem i škole koja će obučavati kadrove za rad na brodovima. Važnost neprestanog učenja, Paša je isticao kao jedan od aksioma Tankerske plovidbe.
Stvaratelj povijesti
– Dotad su kapetani na brodovima bili pretežito iz Dubrovnika ili iz  Bakra. Tako je otvaranje nove upravne zgrade 1957. obnovljene iz ruševina pratilo i otvaranje Pomorske škole u Zadru. Škola je ubrzo postala  najbolja škola u zemlji. No ja bih prije svega istaknuo njegovo vizionarstvo. Kad se 50-ih raspoređivala centralizirana flota bivše države, gradovi  poput Splita i Rijeke otimali su se za putničke brodove. Paša je uzeo dva  tankera. Nakon Sueske krize 1973. vidjelo se koliko je Paša bio u pravu jer  od onda počinje nagli uzlet tadašnjeg Jugotankera, a današnje Tankerske  plovidbe, rekao je direktor pravnog sektora – osiguranja Petar Kragić koji  je u Tankersku plovidbu došao baš u doba kad je direktor bio Ivan Paša.
Barba Ive, kako su ga mnogi djelatnici i prijatelji zvali, nije bio samo  aktivni sudionik u događanjima svog vremena. On je, kako kaže Petar  Kragić, bio stvaratelj vrlo važnog dijela povijesti Zadra. Kad je osjetio da  bi mogao u mirovinu, dostojanstveno se povukao s direktorskog mjesta i  cijelu svoju ljubav i rad posvetio svom gradu. Iza sebe je ostavio tvrtku i  način uspješnog vođenja tvrtke što danas, niti u natruhama supersoničnog života ne možemo vidjeti u većini posrnulog hrvatskog gospodarstva.
– Zato je danas tužan dan, kaže direktor Tankerske plovidbe Mario Pavić, jer koliko su u Tankerskoj bili spremni na odlazak barba Ive, tolio je i  jak šok.
– Stoga je i obveza onih koji ostaju u Tankerskoj da nastave najuspješniju gospodarsku priču Zadra, rekao je direktor Tankerske plovidbe  Mario Pavić