Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Kraj strahova propast je zajamčena

Autor: Edi Prodan

11.02.2013. 23:00
Kraj strahova propast je zajamčena


Pad prodaje u odnosu na lanjski siječanj skoro 50 posto – prema prodajnim rezultatima iz siječnja, a oni bi mogli biti među boljima u 2013., do kraja godine predviđa se prodaja oko 25 tisuća komada. Nova otpuštanja u servisima i salonima neminovna


Nije baš ugodno kad se na samom startu prodajne sezone, nakon samo jednog jedinog mjeseca, može konstatirati da su sve nade u blagi oporavak tržišta novih automobila u Hrvatskoj bile ništa drugo do – isprazne, neutemeljene želje. Pretpostavke kako će skori ulazak Hrvatske u EU te time jačanje ekonomske stabilnosti, ali i činjenica da se u siječnju brojni automobili proizvedeni u protekloj kalendarskoj godini nude sa značajnim popustima, nisu proizvele baš nikakav pozitivni rezultat. Prodaja tek nešto veća od 1.800 komada je jako loša te sasvim sigurno garantira jednake takve prodajne rezultate i na godišnjoj razini. Tim više jer je izvjesno da će se nakon primjene novog zakona o trošarinama, nakon 1. srpnja dakle, dogoditi novi potresi što će utjecati na još veću rezerviranost kad je u pitanju kupnja novog automobila. Samim time, godina što slijedi morat će dovesti do restrukturiranja cjelokupne prodajne mreže, ukidanja čitavog niza prodajnih mjesta, manjih ingerencija pojedinih zastupnika te stvoriti obavezu znatno većeg povezivanja na regionalnom nivou.
Sve se mijenja, samo VW ostaje
Ono što pak ostaje nepromijenjeno ma što da se na prodajnim mjestima događalo, činjenica je da Volkswagen ne silazi s prvog mjesta. Svi su njegovi modeli jako traženi, a u ovom moru sivila više je no sigurno da će mjesece što slijede obilježiti jako dobra prodaja Golfa. Uostalom, taj se model u Hrvatskoj prodavao čak i u ratnim vremenima pa što ne bi i u okvirima, istina velike, gospodarske krize. Ono što također veseli, povratak je Renaulta na vrhove prodajne ljestvice. Clio je odličan automobil i ma koliko je imao početnu prodajnu zadršku, rezultati nisu mogli izostati.
Ono što već duže vrijeme najavljujemo napokon se dogodilo – KIA se probila na sam vrh, zauzela treću poziciju, s jasno izraženim stavom da će sve učiniti kako bi na tim pozicijama i ostala. Kod nje je simptomatična i jako dobra prodaja Sportagea, u ovom trenutku najtraženijeg SUV-a u Hrvatskoj, a ne prolaze lošije ni Rio ili Cee’d. Komparativne prednosti KIA-e su konačno došle do izražaja tako da proizvodi te marke nisu traženi zato što su povoljni već zbog toga što su i kvalitetni i lijepi.
Opel je održao dobar standard, pozicija među prvih pet mu svakako i pripada, a da će ovo definitivno biti korejska godina pokazuje i peta pozicija Hyundaija. Baš kao i KIA, s kojom je uostalom u više nego partnerskim odnosima, odlično prodaje sve svoje modele. K tome i njegov kompaktni SUV ix35 je među deset najprodavanijih modela u Hrvatskoj.
Francuski dvojac Peugeot i Citroen je unekoliko spustio svoje pozicije, no kako se radi o malim brojkama i samom startu godine, “komešanja” na ovim pozicijama neće nedostajati. Svakako, ove se godine i od Škode mnogo očekuje. Rapid, slijedi uskoro i Octavia, pa obnovljeni Superb i Yeti morali bi značajno animirati tržište te kupce privući u tabor odlične češke marke te je “gurnuti” za nekoliko pozicija naviše.
BMW senzacija
Skoro pa senzacija, jer nismo baš uspjeli u čitavom nizu prethodnih godina pronaći nešto slično, je ulazak premiuma, bavarskog BMW-a među deset najprodavanijih! Pokazuje i taj podatak da kriza znatno manje pogađa bogate no siromašne, mada kad bismo baš do kraja racionalizirali situaciju – brojke su toliko niske da se nešto takvo i moglo očekivati.
Chevrolet je uspio zadržati desetu poziciju, Ford je s nje ispao, a ostali – Dacia, Toyota, Nissan ponavljaju lanjsku priču. Evidentno je istina buđenje Mazde i Mercedesa, slabljenje Audija, totalna utihnulost Seata, no sve je to ipak u jednoj brojčano toliko “tankoj” situaciji da su podrobnije analize sasvim nepotrebne.
Na modelskoj listi, uz već spomenute velike uspjehe korejskih SUV-ova, iznenađuje snažniji prodor Opel Insignije koja je tako zauzela poziciju najprodavanijeg automobila srednje klase, za četiri komada preskočivši u toj klasi inače neprikosnoveni VW Passat.
Siječanj je uz sve svoje neobičnosti donio i podatak da je broj tvrtki zastupljenih na hrvatskoj prodajnoj ljestvici smanjen na svega 31. Ne tako davno znao se približavati i brojci od 50.
Rezime starta godine ni u kom slučaju nije povoljan. Ne bi naime ni najmanje bilo čudno da se ovih nešto više od 1.800 automobila istakne kao jedna od ne tako loših mjesečnih prodaja što znači da bismo do kraja godine, u najboljem slučaju, mogli dohvatiti 25 tisuća novih automobila. Kako je to pad veći od 20 posto u odnosu na 2012. godinu, jedino što možemo zaključiti je to da će saloni i servisi za sličan broj morati reducirati broj zaposlenih. Što je dakako najgore u čitavoj priči. Ne samo da će se osipati broj radnika, nego će se isto reflektirati i na kvalitetu pružene usluge, sasvim sigurno u konačnici i na sigurnost cestovnog prometa.
Na kraju, jedno je sigurno – strahovanja više nisu potrebna. Budućnost je sasvim izvjesna jer propast sustava je – zajamčena.