Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Prašina u oči

Autor: Željana Gardijan

11.09.2008. 22:00


Ne treba biti gospodarski strateg ni  politički analitičar da bi vidio što se krije  između najnovijih nabacivanja sa stopom inflacije i PDV-a, da bi se razotkrila  pozadina Todorićeve milostinje i Kerumove ljutnje, te na koncu Sanaderovog  mudrog likovanja zbog sitnog klizanja  cijena osnovnih proizvoda i onda Jurčićevog pametovanja kako treba uvesti  desetpostotnu stopu PDV-a na osnovne  životne potrepštine i energente.
Kada se tome doda i manipuliranje sa  statistikama o učinku turističke sezone,  biračima je posve bjelodano da im se  baca prašina u oči.
Kampanja za lokalne izbore već je  počela i, kako izgleda, vodit će se na  način da se pokuša uvjeriti glasače kako  postoji samo jedna opcija koja im osigurava, koje li gorke ironije, lakše golo  preživljavanje. Političari su barem dobro procijenili da više ne mogu igrati  samo na ideološku kartu, jer je, pokazuje se, ideologija ipak svojevrsna  nadgradnja ekonomiji, odnosno materijalnoj sigurnosti.
Premda i premijer Sanader i potpredsjednik Vlade Polančec odbijaju  jasno reći da je koncern “Agrokor” Ivice  Todotrća pod pritiskom politike nešto  srezao svoje, vidi se, poprilične marže,  uočljivo je kako ipak dio toga trgovačkog presedana pripisuju u svoje zasluge. “Agrokor”, naime, nije posve i  isključivo u trgovačkoj branši, nego on i  proizvodi, pa je stoga, pojašnjavaju oni,  logično i da prima poticaje od države,  no svejedno, prigovara javnost, novac se  sliva u isti džep. S druge strane, građanima nenaviklim da im netko, a posebno tajkuni, pomažu da prežive, a da  zauzvrat ne dobivaju ništa, cijela priča  izgleda poprilično neuvjerljivo. Završetkom sezone, prenapumpane cijene  ionako bi pale, no u postojećoj situaciji  divljanja inflacije, sve se pokušalo okrenuti na mlin socijalne osjetljivosti i milosti prema svome narodu. Upravo je,  izgleda ova nacionalna nota ubola u uho  drugoga hrvatskog tajkuna Željka Keruma koji također neizmjerno voli svoj  narod, ali zbog Todorićevog monopola,  eto, ne može pokazati koliko je on  zapravo darežljiv. I što je, na početku  kampanje za lokalne izbore još važnije,  Kerum ne krije da ima gradonačelničke  ambicije koje podgrijavaju splitske ankete dajući mu prednost i pred  SDP-ovim i pred HDZ-ovim kandidatima. U nadmetanje tko će više zaslijepiti one koji najviše kuna ostavljaju  upravo u spomenutim trgovačkim lancima koji broje milijunske dobiti, morala se preko gospodarskog stručnjaka  Ljube Jurčića uključiti i najveća oporbena stranka, jer koliko god mjesečna  ušteda na sniženju cijena u Konzumu  bila mala, postignut je dojam da je  Sanader ipak nešto postigao, a to Milanovićeva stranka nikako nije smjela  propustiti bez “udarca”.
Potpredsjednica Kluba zastupnika  SDP-a Milanka Opačić ironizirala je  kako se Sanader postavlja kao “Bog koji  rješava probleme oko nižih cijena hrane  i energenata” pa pita podrugljivo “što  bismo mi da nema Sanadera”.
Zahtijevajući od Banskih dvora zaštitu standarda najsiromašnijih građana  Jurčić u ime svoje stranke predlaže  Vladi da s 22 posto na 10 posto smanji  PDV na ulja i masti, dječju hranu, odjeću, obuću i pelene te na prirodni plin,  električnu energiju, grijanje i tekuća  goriva, a istodobno  ističe kako je suzbijanje inflacije puno složeniji problem  koji traži obuhvatnije zahvate u proizvodnji te industrijskoj i financijskoj politici.
Inflacija koja premašuje 8 posto, najviše pogađa najsiromašnije, a oni ipak  najbolje vide koliko im je prazna lisnica,  usprkos milistinji tajkuna i lokalnoizbornoj prašini u očima.