Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

Životinjski osvježivači

Autor: Marija Knežević

13.01.2009. 23:00


Iza nas su blagdani, a to znači da je prošlo vrijeme u kojem je na sve tri televizije koliko-toliko dobar program. Ono što nam ostaje su – reklame. Nema serije ni filma koji možete pogledati, a da vam tok misli ne prekine neka gadarija s djecom koja imaju flekave košulje, jogurtom koji liječi išijas, kamenac u bubregu i napad tjeskobe, te osvježivačima zraka. Ove potonje pogotovo ne mogu smisliti. Ne samo zato što su nemaštovite i plitke, nego i zato jer te proizvode nikako ne volim. Dođe mi muka kad uđem u prostoriju i kad me napadne miris koncentrata pačulije, baltičkog lišaja, božićne sarme ili čega već sve ne. Zaboli me korijen nosa i mrštim se kao Sanader kad mu spomeneš mito i korupciju.
Uza sve to, dok pišem ovaj tekst na televiziji sam vidjela jednu od gnusnijih reklama u zadnjih nekoliko godina. Za neki osvježivač zraka koji se zove simfonija. To su dva mirisa u jednom. Najprije oko sat vremena aparatić pušta jedan, pa onda isto toliko drugi miris. Gnusno samo po sebi, iako – to nije sve! Glavni lik u reklami je pingvin, to jest ženka pingvina. Ona objašnjava kako je ta simfonija super. Ona živi u kući s medvjedom, i oni imaju tri mala praščića. Medvjed svira na klaviru i pita otprilike ovako – hoćeš li i mene zamijeniti kao te mirise kad ti se ne bude sviđalo kako sviram? Za pretpostaviti je, budući da se zna kome su te reklame namijenjene, kako su ženka pingvina (pingvinka?!) i medvjed u braku i kako su troje malih ružičastih praščića na kauču njihova djeca. Pa sad vi meni recite tko je tu lud. Ja sam se odmah sjetila reklama za Benetton. Sjećam se one na kojoj su crni i bijeli konj (jedan od njih je, jelte, kobila). To je već bilo opasno. Neki su uočili skrivenu namjeru i nije im se svidjela. Zatim je tu bila reklama fotografskog majstora Oliviera Toscanija na kojoj se ljube svećenik i časna sestra. To je već prelilo čašu. Dušobrižnici su digli veliku galamu. I dok se neki bune što su na slici, uz ostale karakteristike, dvoje homo sapiensa ili dva konja domesticusa, na reklamno životinjsko carstvo nitko nema prigovora.
Pitam se kako mogu u reklamama koje gledaju i djeca servirati nešto tako blesavo? Znači, normalno nam je prihvatiti da pingvinka i medvjed imaju djecu praščiće, dok smo istovremeno “na ti” s rasizmom. Čudno nam je, nekima i odvratno vidjeti crnkinju i bijelca kako se drže za ruke, kineski dućani i njihovi vlasnici nam idu na živce, smatramo da su bijelci superiorna rasa iako odmahujemo rukom na spomen Hitlera… A normalna nam je ilustrirana reklama životinjske obitelji u kojoj one, ne samo da nisu ista vrsta, već i koriste osvježivač zraka!