Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Zmija i žaba, Jasmin i Maja

Autor: Mario Padelin

14.01.2010. 23:00


VIDOVITI MILAN RJEŠAVA TAJNU PREDSJEDNIČKIH IZBORA
Genijalni Milan je ove subote bio u svome elementu. Zove ga tip koji je očigledno željan dobre zafrkancije i pokušavajući ostati ozbiljan pita “Tko će dobiti predsjedničke izbore? Pomozite mi, ja zbog toga noćima ne spavam.” A Milan će na to, smrtno ozbiljan, bez sekunde razmišljanja: “Evo jasno vidim. Ovdje u kartama piše da će novi predsjednik postati muška osoba između 40 i 60 godina, i to ona, koja na izborima od glasača dobije veći broj glasova. Eto, ta će osoba dobiti izbore.” Pa sada vi, dragi čitatelji, recite da Milan nije najbolji.
NIKADA ZADOVOLJNI
U vijestima, za stanovnike Dalmacije, Istre i Primorja, opet novi šok, od kojeg će se teško oporaviti. Snijeg, naime, i dalje otežava napore organizatora “Snježne kraljice” da pripreme stazu za utrku. Ma koga oni to zafrkavaju? Prvo su imali strašne probleme i plakali nam kako je održavanje utrke došlo u pitanje jer nije bilo snijega, a sada im isti taj snijeg koji je konačno ipak pao, pravi iste probleme. Čovjek se s pravom pita – koji su to vremenski uvjeti koji bi njima odgovarali, a da nam svake zime ne nariču i leleču? Čas im je malo snijega, čas im ga je previše. Ja mislim da oni nas ozbiljno za… frkavaju.
VELIKI LINGVISTI ŠUPUTICA I STAVROS
Maja Šuput i Jasmin Stavros su odlučili ogrepsti se o malo tuđe slave pa su “prepjevali” veliki hit “Zmija i žaba” srpskog pjevača -zabavljača Oskara, a koji je on opet prepjevao s rumunjskog, i da sad ne idemo dalje u istraživanje čija je to u stvari pjesma. Šuputica je jedna od onih naših pjevaljkica koje se ne mogu podičiti nekim vokalnim sposobnostima, ali zato ima šarma, vrckava je (kako to mediji vole opisivati nju i Danijelu) i, što je najvažnije, izdaje ploče s kojih nitko ne zna ni jednu jedinu pjesmu. A kako su oni to prepjevali? Jednostavno su prebacili ekavicu na ijekavicu, samo što to i nije tako jednostavno, a osobito ako je u funkciji rime. Jer kako npr. prevesti šargarepa u mrkva, a da se i dalje rimuje s “lijepa”. Kako će zvučati “vjetar duva – tebe čuva”, ako riječ “duva” zamijeniš sa “puše”? Tako je i u ovom refrenu “Ja sam zmija ti si žaba / možeš da bježiš ali džaba”. Naši lingvisti Maja i Jasmin tu imaju dva problema. Ovo “da bježiš” još može i proći kod “velikih Hrvata”, ali ovo “džaba” nikako. Neka zato pjevaju “Ja sam zmija ti si žaba / možeš da bježiš ali UZALUD”. Nije baš da se rimuje, ali koga briga? Važno je da su oni to preveli na hrvatski jezik.
SMRT “ANALOGA SIGNALOVIĆA”
Kao da sam znao. Neki dan sam pisao o toj reklami, a sada joj je stigao i nastavak. A često sam mislio što to oni u stvari reklamiraju. Ovaj se nešto penje po krovu, žena histerično viče na njega, onaj susjed samo što ne leži s njima u bračnom krevetu… Pitam ljude, a oni mi kažu da je to reklama za digitalni signal, a kojega će ionako svaki imatelj televizora prije ili kasnije morati nabaviti ako želi i dalje pratiti program. Pa zašto ga onda uopće i reklamiraju? Ali nije to sada važno… Ima nešto puno važnije. Cijela se reklama bazira na tome da je novi, digitalni signal divan i krasan, a stari je bio grozan, nikakav, pun snijega i drugih raznih šumova i to punih četrdesetak godina. To znači da smo svo to vrijeme imali lošu TV-sliku nedostojnu gledanja. I sada se postavlja pitanje – tko je za to odgovoran i tko je trebao o tome voditi računa? Zna se i odgovor. Onaj kome se plaćala TV- pretplata bio je dužan osigurati svojim platiteljima i kvalitetnu sliku, što će reći da je krivac Hrvatska televizija, i da su nam sve te godine podvaljivali lošu sliku. Sami su to priznali.
PROKLETSTVO REPRIZA
Prošloga sam tjedna podijelio s Vama radost zbog toga što su nas naše nacionalne televizije u moru repriza ipak poštedile bar jedne, a radi se o filmu “Moj prijatelj Willy”. Nakon pustih repriziranja ove godine ga konačno nije bilo i ja sam bio sretan. Ali, urednici s HRT-a koji redovito čitaju Zadarski list vidjeli su tu moju radost i rekli: “E baš neće tako biti! Uzalud si se obradovao zlobniče!” I tako… Četvrtak, 14. siječnja, HRT 2… Po 769. put u zadnjih desetak godina, pogledajte “Free Willy” – prvi dio. Drugi će vjerojatno uslijediti idući tjedan. I tako dalje, i tako dalje…
ZACRVENIMO HRVATSKU
“Sada smo se crvenili samo petnaest sekundi” – govori glas u jednom, često emitiranom, predizbornom spotu i mene gura sve dublje u dubine neznanja i zbunjenosti. Čovjek sam relativno obrazovan, znam iz premisa izvući konkluziju i još mnoge stvari znam i shvaćam, ali moram priznati da ovo ništa ne razumijem. Ne samo to tko se crveni i zašto, nego ne razumijem ni ono najosnovnije – čija je ovo reklama? Kojega kandidata? Kome (ili – protiv koga) je upućena? Kome je da je, sada više nema veze. Rezultati izbora bi i bez toga crvenjenja bili posve jednaki. A da su se neki nakon objavljenih rezultata crvenjeli – jesu. Iz zdravstvenih razloga, ne iz ideoloških.