Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Noćni letovi za privikavanje centralnog živčanog sustava pilota

Autor: Siniša Klarica

14.12.2012. 23:00
Noćni letovi za privikavanje centralnog živčanog sustava pilota

Foto: PIXELL



Normalno vidno polje je preko 180 stupnjeva u širinu, a zbog mehaničkih svojstava NVG naočala vidno polje pilota suženo je na samo 40 stupnjeva


Jučer je u 93. zrakoplovnoj bazi HRZ i PZO u vojarni Zemunik završio ciklus obuke i treninga noćnog letenja uz pomoć uređaja za noćno letenje (NVG, Night Vision Googles). Riječ je o posebnim tzv. “IC naočalama” koje piloti nose na kacigama, a koje služe za pojačavanje izvora svjetlosti. NVG oprema omogućuje posadama pri minimalnom noćnom svjetlu koje čini zvjezdano nebo, ako nema mjeseca ili slabi izvor svjetla u daljini, odbljesak vanjske rasvjete i sl. uočavanje svih detalja nužnih za sigurno letenje kao što su žice dalekovoda, stabla i druge prepreke, podloga za slijetanje. Također, uz pomoć NVG opreme akcije traganja i spašavanja mogu se provoditi i noću, a za medicinske noćne letove zahvaljujući ovoj opremi moguća su slijetanja na nepripremljenim terenima i helidromima koji nemaju svu potrebnu infrastrukturu tzv. noćnog starta.
Iz 3D u 2D
Kroz NVG naočale vidi se samo monokromatska slika u zelenkastoj nijansi. Normalno vidno polje je preko 180 stupnjeva u širinu, a zbog mehaničkih svojstava NVG naočala vidno polje pilota suženo je na samo 40 stupnjeva. Cijelu situaciju dodatno kompliciraju fotoreceptorske stanice oka koje kod gledanja kroz NVG naočale aktiviraju “štapiće” s kojima se vidi u 2D spektru, za razliku od “čunjića” s kojima u dnevnom okruženju normalno vidimo u 3D spektru. Nerijetko zbog toga piloti imaju poteškoće u procjeni dubine, odnosno stvarne visine leta, kao i procjeni udaljenosti od objekata u daljini.
– Što se tiče obuke s NVG opremom, postoji temeljna i napredna. Temeljna obuhvaća osnovno letenje s prilagodbom na novi sustav i uvjete letenja, a napredna obuhvaća taktičke manevre u grupnom letenju, navigacijsko grupno letenje, slijetanje na uzvišenja i grebene, slijetanje na planinske vrhove i letenje u planinskom okruženju te ostale složene manevre tehnike pilotiranja. Noćno letenje s NVG opremom je specifično letenje koje zahtijeva dodatnu sofisticiranu opremu, a helikopter Bell-206B III je opremljen s dodatnom opremom i posebno prilagođenim instrumentima za tu vrstu letenja. Minimalna trenaža za ovaj tip letenja je jedan sat letenja u 45 dana. Ako u 45 dana piloti nisu letjeli minimalno jedan sat ili u šest mjeseci devet sati, tada se za njih smatra da su ispali iz trenaže. Također, ti letovi im služe i za privikavanje centralnog živčanog sustava, kaže zapovjednik Eskadrile helikoptera 93. ZB bojnik Ražov, dodavši kako su u obuku odnedavno uključeni svi nastavnici letenja u eskadrili helikoptera.
Sada mogu obučavati druge
Letenjem uz pomoć NVG opreme započelo se prije dvije godine, a namjera je osposobiti sve pilote i posade helikoptera HRZ i PZO za letenje noću uz pomoć NVG uređaja koje je darovala američka vojska. Potporu u provedbi obuke na helikopterima MI-171 Sh pružali su piloti Eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. zrakoplovne baze i američki instruktori, dok se trening u cijelosti provodio pod vodstvom hrvatskih nastavnika letenja za obuku u noćnim uvjetima. Piloti helikoptera sada su u mogućnosti obučavati i posade drugih zemalja, čime na ovom području Zrakoplovna baza u Zemuniku nije samo Host Support NATO baza nego se razvija u Međunarodno obučno središte helikopterskih posada NATO i partnerskih zemalja.