Ambivalentan odnos prema Europskoj uniji, prekomjerno trošenje, dugovi u visini od pedeset milijardi eura, seksualnost/čednost ovisno na koju stranu se okrene novčić – sve to posljednjih deset godina prati naslovnice hrvatskih medija. Tu je i zanimljiv model nestabilnih i intenzivnih interpersonalnih odnosa karakteriziran izmjenom krajnje idealizacije i obezvređivanja, a kada bi se okrenuli raznoraznim scenarijima ozljeđivanja, gdje bi bio kraj. Jer, tko su „ruke” ovog društva ako nisu one koje nas hrane i brane?
Ima tome pola godine da mi je jedan zadarski medicinar ispričao svoju ideju o primjeni jungijanskih arhetipova na hrvatsko društvo. Svaki Hrvat tako, kazao je taj dosjetljivi gospodin, na svojim plećima nosi arhetip majke i arhetip oca. Sad, na koje segmente se te praslike preslikavaju danas, ostaviti ću jednog dana da on ispriča sam. No, ideja da društvo funkcionira kao organizam, bilo ljudski, životinjski ili biljni, ovisno o stadiju, stara je koliko i ono samo. Ipak, među sociolozima tu perjanicu akademske spoznaje u 19. i 20. stoljeću ponijela je glava evolucionističke struje – Herbert Spencer.
Društvo tako, kao i organizam, raste po veličini, povećanjem veličine povećava se i kompleksnost njegove strukture, a tu je i diferencijacija funkcija, kao i razlike, pa tako prema Spenceru evolucija uspostavlja u društvu i živom organizmu ne samo razlike, već i konačno povezane razlike koje su takve prirode da omogućavaju i jedno i drugo.
Spencer lijepo objašnjava kategorije jednostavnih, složenih i višesložnih (današnjih) društava, njihov razvoj kroz tisućljeća, počevši od jednostavnih jednostaničnih plemenskih društava pa do suvremenih višesložnih društava okarakteriziranih kroz raznolikost vjerskih, političkih i društvenih struktura. Pozabavio s ponašanjem njegovih cjelina u „normalnim” uvjetima razvoja; funkcionalni „udovi”, staložena „glava”, pa čak i bio zaokupljen pitanjima zašto neka društva preživljavaju, a druga ne. Njegovo je stanovište bilo zapravo da najprilagođenija društva preživljavaju, što u dugoročnoj perspektivi vodi do unapređivanja svijeta kao cjeline. Iako je njegov „Darvinistički” pristup (uz napomenu da je Spencerova koncepcija nastala nekoliko godina prije Darwinove) naišao je na brojne kritike, on svakako povlači zanimljiva pitanja na koja je možda danas došlo vrijeme da se nađu odgovori.
Kolektivna trauma
Jer, što ako prve godine života društva, u ovom slučaju hrvatskog višesložnog (koliko se god neki bunili u vezi toga) društva nastalog iz koliko toliko suvremene jugoslavenske pozadine budu okarakterizirane traumom? Ako se pozabavimo sa društvom kao organizmom, u Spencerovskom obliku, ne bi li onda neke društvene traume, poput rata, trebale biti okidač za identične poremećaje društva koji se pojavljuju i kod pojedinaca?
Hrvatska država, a s njom i njeno društvo rođeni su u ratu, u njemu su proveli i svoje prve godine života. Ulazeći dublje u pretpostavljeni model, može se smatrati i da je to isto društvo traumatizirano od strane društva koje je bilo s njom u dugogodišnjoj zajednici. A pogledamo li društveno ponašanje posljednjih godina, prvenstveno percipirane kroz medije kao ogledalo društva, jedna definicija u svim njezinim segmentima nameće se s bolno mogućom preciznošću.
Hrvatska udžbenička definicija
Boderline (granični) poremećaj osobnosti je okarakteriziran psihološkom nestabilnošću u više područja (međuljudskim odnosima, ponašanju i identitetu), s kratkim ili nikakvim psihotičnim epizodama. Uzroci su višeznačni; traumatska i kaotična kućna sredina, uključujući ranu separaciju, zanemarivanje, emocionalno neslaganje u obitelji, neosjetljivost na dječje osjećaje i potrebe, te traumu različita intenziteta. Tu je i osjetljiv temperament, kao i mogući okidajući trenuci kao pokušaj stvaranja intimnog odnosa, odlazak od kuće ili proživljavanje silovanja ili drugog traumatskog iskustva. Sve može biti katalizator simptoma Borderline poremećaja u odraslim godinama.
Gledajući naše društvo u cjelini, teško se oteti dojmu kako se poveznice u više segmenata značajno nameću same po sebi. Tim više ako se s pozicije autsajdera promotre i društvene reakcije hrvatskog društva na brojne situacije u kojima se zateklo, ili bolje rečeno, dovelo.
Volimo – ne volimo
Ambivalentan odnos prema Europskoj uniji, prekomjerno trošenje, dugovi u visini od pedeset milijardi eura, seksualnost/čednost ovisno na koju stranu se okrene novčić – sve to posljednjih deset godina prati naslovnice hrvatskih medija. I nemojmo sad reći – mediji su u vlasništvu privatnih i pristranih interesa, jer svaka kapitalistička tvorba ide s ponudom na potražnju. A što se ne čita, neće biti ni napisano. Tu je i zanimljiv model nestabilnih i intenzivnih interpersonalnih odnosa karakteriziran izmjenom krajnje idealizacije i obezvređivanja, a kada bi se okrenuli raznoraznim scenarijima ozljeđivanja, gdje bi bio kraj. Jer, tko su „ruke” ovog društva ako nisu one koje nas hrane i brane? Neprimjeren, intenzivan bijes ili teškoće s kontroliranjem bijesa vidljivi su na svakom koraku, odnosno komentarima internetskih portala, a i kronični osjećaj praznine s povećanjem broja recesivnih godina postaje još veći.
Društvo, kaže Spencer, raste po veličini. Pretpostavljeno, ako je zdravo. Ono hrvatsko, posljednjih godina se smanjuje. Zanimljiv podatak, pogotovo ukoliko uzmemo u obzir da na prehrambene poremećaje kao neke od mogućih borderlajnovskih manifestacija. O paranoidnim idejama bi se dalo raspravljat, još više kada se promotri na koliko udaljenu periferiju je potisnut onaj ‘razumni’ dio društva, intelektualna ‘elita’, nekoć srednji sloj, danas daleko niži. A kada se u to sve ubroje i poteškoće borderlajnovca u procjeni kako sadašnji odnosi imaju poveznice s prošlim odnosima kao i poteškoće s učenjem iz iskustva o tim prošlim iskustvima, nastaje koktel koji poziva na daljnje proučavanje.
Stručnjaci preporučuju da se zbog kaotične prirode života borderline bolesnika, stabilnost se mora nametnuti izvana rano u liječenju. Mora se utvrditi što terapija uključuje i zašto se razlikuje od drugih odnosa. Treba se obuhvatiti jasna očekivanja o plaćanju, uredno vrijeme sastanka, potreba da se sastanak završi na vrijeme iako bolesnik želi ostati duže i jasna politika oko posljedica nedolazaka na termine, te činjenicu kako mu terapeut ne može pomoći u akutnom suicidalnom riziku, te potrebu da se tada mora hospitalizirati.
Jesmo li spremni za terapiju?
Društvenog terapeuta ili pak partnera u ovom trenu je možda preriskantno precizno detektirati, no kada se spomene detalj kako ‘pravi’ borderlajnovac redovito od njega traži ponovno stvaranje sličnog samouništavajućeg odnosa ‘iz djetinjstva’ – izbor možda i nije toliko velik. Dobra vijest jest, kažu stručnjaci, da se borderline poremećaj smanjuje u četrdesetim godinama života. No, s upozorenjem: statistička brojka je značajno pod utjecajem one od suicida. A i ukoliko terapija/partnerski odnos ne ‘odradi’ svoje, do tad nam preostaje još oko 20 godina ‘jahanja’. No, tko preživi – pričat će.
najnovije
najčitanije
Scena
oduševila reakcijom
Danijela odgovorila na kritike o braku s Dinom: ‘Točno sam znala da će biti poznat..’
Županija
ISTRAŽIVAČKO NOVINARSTVO
U Benkovcu, uz policijski nadzor, održana tribina s novinarom Andrejem Dimitrijevićem
Hrvatska
PR-ovci
Politička komunikacija nikad niža, novi Sabor i Vlada trebaju podići razinu
Hrvatska
POSTIZBORNA ZAVRZLAMA
Gong: Milanović se ne ponaša kao odgovoran državnik, a Ustavni sud ne čuva Ustav
Hrvatska
AUTOHTONA PASMINA
Broj goveda pasmine buša u Hrvatskoj je u stalnom porastu
Zadar
ĐIR PO GRADU
[FOTO] Subotnja špica napunila zadarske ulice, evo koga smo sreli
Zadar & Županija
OSEBUJAN NASTUP
Gradonačelnik Benkovca na otvorenju Doma kulture spominjao zmajeve, zlonamjernike i Boga: Naše rodoljublje je kršćansko
Zadar
U CARSTVU SIRA
GLIGORA O ŠIRENJU PROIZVODNJE: ‘Čobani će biti Nepalci, plan je da stado sirane naraste do tisuću ovaca…’
Hrvatska
KROV NAD GLAVOM
Prosječan Hrvat ne može unajmiti stan jer mu je najam 70 posto plaće, a ne može dobiti ni kredit za kupnju
Zadar
pojačan promet