Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

S kolodvora izravno najdalje do Švicarske

18.01.2011. 23:00
S kolodvora izravno najdalje do Švicarske


Upravo je zahod jedna od crnih točaka zadarskog kolodvora, počevši od njegova radnog vremena pa do položaja, a takav problem u turističkom gradu mnogima je trn u oku. – U wc će se ugraditi naplatni automat i stalni videonadzor. To će olakšati njegovo održavanje i sljedeću sezonu će raditi i noću, ističe Zekić


Kolodvor je mjesto dolaska i odlaska, mjesto susreta i rastanka, mjesto tuge i sreće ili nešto treće. Ljudi iz svih svjetova, priča pun kufer, vozila s putničkim iskustvom, a uz zvuke motora, čuju se razni dijalekti i jezici… To je duh kolodvora. U usporedbi s velikim svjetskim, na kojima se svakodnevno slaže novi mozaik naroda, ovaj mali zadarski kolodvor nama je ipak poseban. (Čak i masline na njemu rastu.)
Đaci najčešći putnici
Od njegova pompozna otvorenja 1988. godine kao najmodernijeg hrvatskog kolodvora do današnjeg nepisanog statusa jednog od najljepših, zadarski autobusni kolodvor “odgojio” je mnoge generacije.
Najčešći su gosti đaci putnici iz cijele županije, čak njih 2.200 koristi mjesečni đački pokaz. Njima treba zahvaliti što je tako živo i veselo na takozvanim “vlaškim peronima”. Sa zadarskog kolodvora najdalje se može otići direktno u Švicarsku. Dnevno po autobusnim peronima prodefilira prosječno 4.000 putnika. U turističkoj sezoni, putnika je manje, ali zbog daljih destinacija, prihod kolodvora je duplo veći.
Kako kaže Niko Zekić, voditelj Autobusnog kolodvora Zadar, godišnje se proda oko 16.000 karata.
– To uključuje gradske, županijske, međužupanijske i međunarodne linije. Jednim dijelom međunarodnih linija upravlja agencija Autotrans, a destinacije su gradovi u Italiji, Srbiji, Njemačkoj i Švicarskoj. Na zadarskom i biogradskom kolodvoru radi ukupno 32 ljudi, a u sezoni i 40, kaže Zekić, dodajući da Autobusni kolodvor Zadar spada u drugu kategoriju kolodvora, iako ima sve uvjete za prvu kategoriju.
– S obzirom na sadašnju financijsku situaciju i stalna poskupljenja, nećemo još ići u prvu kategoriju jer bi kolodvorska usluga za prijevoznike u tom slučaju bila skuplja. Prva kategorija zahtijeva i rad noću s otvorenim wc-om, čekaonicom i prodajom karata. Mi sad radimo svaki dan od 5 do 22 sata, ali u turističkoj sezoni ćemo, bez obzira na kategoriju, raditi cijelu noć, govori Zekić.
Upravo je wc jedna od crnih točaka zadarskog kolodvora, počevši od njegova radnog vremena pa do položaja, a takav problem u turističkom gradu mnogima je trn u oku.
S obzirom da je tehnički nepristupačan i do njega u podrum vode brojne stepenice, lani se, kaže Zekić, uložilo 70.000 kuna u gradnju invalidske kabine u prizemlju.
Modernizacija kolodvorskog zahoda
Baš zbog položaja zahod je teško održavati, to jest, zaštititi od huligana koji su ga znali i uništiti. Zato kolodvorski zahod ide u modernizaciju.
– U wc će se ugraditi naplatni automat i stalni videonadzor. To će olakšati njegovo održavanje i sljedeću sezonu će raditi i noću, ističe Zekić.
Na zadarskom kolodvoru se sve više pazi na čistoću.
– Po smjeni rade dvije čistačice, a svakim danom, osim nedjelje, ‘Čistoća’ strojno počisti unutrašnjost i vanjski dio kolodvora. Stalno se obilaze čekaonice, nema grafita ni šaranja, a svaka nova šara, ubrzo se oboji. Pazi se i na uređenje okoliša, priča Zekić.
Uz 22 parkirna mjesta za autobuse, 39 perona, mjesto za taksiste i dostavna vozila, Autobusni kolodvor Zadar ima i vlastito parkiralište sa 50 mjesta na kojima najmanje parkiraju korisnici kolodvora. Parkiralište Autobusnog kolodvora nije ni ono zemljano, niti ono kraj Željezničkog kolodvora, a da naglasimo za svaki slučaj, nije ni na cesti (zato “pauk” onuda stalno ordinira). Parkiralište Autobusnog kolodvora je preko puta prvih perona. Iako tamo najviše parkiraju djelatnici okolnih tvrtki, Zekić ističe da tamo uvijek ima slobodnog mjesta.
U prošloj godini Autobusni kolodvor Zadar uprihodio je 4 milijuna kuna.
– Imali smo veće troškove nego inače. Promijenili smo 400 metara pocinčanih oluka na krovu, uredili smo perone za međužupanijske linije, prilagodili ih novijim autobusima, proširili smo parkiralište za 14 mjesta i sve obojili. Osjeti se da je manje putovanja zbog recesije, ali sretni smo da možemo dovoljno uprihoditi da stalno unaprjeđujemo uslugu. Lani su naše djelatnice išle na šestomjesečni tečaj engleskog jezika, radimo na web-stranici, a i pripremamo se za sezonu s Turističkom zajednicom, s obzirom na to da turisti na kolodvoru pitaju razne informacije. Imali smo pritužbe na telefonsku liniju. U sezoni imamo i do 900 poziva, inače oko 600 pa smo uveli četiri linije, a djelatnice na prodaji karata također odgovaraju na pozive. Zbog naših ljudi, a i turista želimo stalno biti sve bolji. Kolodvor je ipak prvo što naši putnici vide kad dođu u Zadar, napominje Zekić.


 KOLODVORSKI AFTER PARTY: NAKON IZLASKA NA – SENDVIČ




Uz čekaonicu sa šalterima, garderobu i kakav-takav wc, na kolodvoru u privatnom vlasništvu rade kafići, trafike, dućani, prostor na drugom katu čak koristi i baletna škola, ali na zadarskom kolodvoru nezaobilazni su fast foodovi. Zasigurno je to raritet da se baš na autobusnom kolodvoru održava after party noćnog života. Slušali komercijalni house ili alternativni punk, izlazili na šminkerska mjesta ili na manje šminkerska, zadarska mladež nakon izlaska, u cipelicama ili martama, pješke, autom ili, po novom, taksijem, odlazi na kolodvor na sendvič, pizzu ili piletinu sa sirom. U sitne jutarnje sate to je mjesto gdje se sve začini brzom spizom, gdje se susretnu prijatelji i pretresaju događaji od cijele večeri. Nekad se nakon izlaska išlo doma ranije, ali je svaki put jednako završavao na kolodvoru i to uz nešto slatko – najčešće princes krafne. I onda i sada, noćni život kolodvora je takav – poslije svjetlucavih diskoteka na polumračni kolodvor, na nešto fino i slatko ili brzo i slano, da je slađe zaspati…


 KOLODVOR U BROJKAMA


6 mjeseci tečaja engleskog jezika za djelatnike
39 perona za autobuse
22 parkirna mjesta za autobuse
40 djelatnika u sezoni
50 parkirnih mjesta za automobile
50% veći prihod u sezoni nego inače
2.200 županijskih đačkih pokaza
4.000 putnika dnevno
16.000 karata godišnje
4 milijuna kuna prihoda u prošloj godini