Foto: Adam VIDAS
Otvoreno dežurstvo kaže kako posade mogu biti na “otvorenom” dežurstvu (kao pričuva) do 23 dana, a mogu se pozvati na posao u bilo kojem trenutku dana ili noći na puno radno vrijeme. To će rezultirati poremećajem ritma i kvalitete spavanja – Tomislav Gradišar
Piloti i kabinsko osoblje iz 41 europske države organiziraju 22. siječnja zajednički prosvjed protiv prijedloga novog europskog pravilnika o radnom vremenu članova posade zrakoplova. Prosvjedu će se priključiti i piloti i kabinsko osoblje iz Hrvatske, nezadovoljni namjerom Europske agencije za sigurnost zračnog prometa (European Aviation Safety Agency – EASA) koja želi donijeti novi pravilnik o radnom vremenu posada zrakoplova tzv. Flight Time Limitations.
Hrvatski prometni piloti pridružit će se prosvjedu
– Posade zrakoplova već godinama čekaju sigurna pravila kojima bi se kontrolirala opasnost od umora u letačkim operacijama. Istraživanja pokazuju da se letačke i kabinske posade već sada bore s visokom razinom umora, drijemajući za kontrolama zrakoplova. Bez obzira na to, EASA je odlučila zanemariti znanstvene preporuke i krenula s prijedlogom Pravilnika koji prihvaća visoku razinu zamora posada. Ako nam je nesreća Colgan Aira nešto pokazala, onda je to da je umoran pilot – opasan pilot. EASA-ina pravila to ne odražavaju i to se mora odmah promijeniti” istaknuo je Nico Voorbach, predsjednik ECA-e.
“Walkout za sigurnost” će biti koordinirana akcija ECA-e i ETF-a koja će uključivati brojna događanja, a mogući su čak i štrajkovi. Hrvatsko zrakoplovno osoblje smatra se dijelom europskog, kažu nam u Hrvatskom sindikatu prometnih pilota, tako da će se također pridružiti prosvjedu. S obzirom na to da su, potaknuti upitnom interpretacijom dosadašnjeg pravilnika, u prosincu 2011. već prosvjedovali ispred Agencije za civilno zrakoplovstvo te je u ožujku uslijedio i štrajk upozorenja, hrvatski piloti i kabinsko osoblje ovoga su puta odlučili sudjelovati bedževima, lecima i priopćenjima za javnost. Na dan prosvjeda, posade zrakoplova će na uniformi nositi bedž s logom kampanje, a na Zračnoj luci Zagreb dijelit će se informativni leci.
Hrvatski sindikat prometnih pilota / Croatian Airline Pilots’ Association okuplja 95 posto pilota Croatia Airlines. Uz pregovore o materijalnim pravima, bavi se i promicanjem profesionalnih ciljeva struke, poglavito sigurnosti letenja. SKOZ je pak Sindikat kabinskog osoblja Hrvatske koji okuplja 95 posto kabinskog osoblja Croatia Airlines. Jednako kao i HSPP, uz uobičajenu sindikalnu aktivnost bavi se promicanjem struke i sigurnosti.
Letovi bi trebali biti ograničeni na 10 sati
Oba sindikata zamjeraju propisana EASA-ina pravila o dežurstvima gdje očekuju da pilot sleti zrakoplov pun putnika nakon što je bio budan više od 22 sata. Što se tiče noćnog letenja, sindikalisti se pozivaju na znanstvene spoznaje, a znanstvenici se jednoglasno slažu da bi takvi letovi trebali biti ograničeni na 10 sati, dok EASA predlaže 11-12 sati.
– Otvoreno dežurstvo kaže kako posade mogu biti na ‘otvorenom’ dežurstvu (kao pričuva) do 23 dana, a mogu se pozvati na posao u bilo kojem trenutku dana ili noći na puno radno vrijeme. To će rezultirati poremećajem ritma i kvalitete spavanja. Nadalje, spominje se fleksibilnost ispred sigurnosti! Iskrivljavanje pravila ogleda se u tome što EASA dopušta izbjegavanje striktnih pravila na kombinacijama letova s izravnim utjecajem na ritam spavanja, npr. rana ustajanja. Posebno zanimljivo je što EASA potkopava vlastita pravila. Pravila moraju štititi od rizika umora kod dugih radnih dana s višestrukim polijetanjima i slijetanjima. Znanost je u tome jednoglasna, ali, EASA je zanemarila mišljenje znanstvenika. Najgore jest što će se ova pravila primjenjivati u cijeloj Europi. Ona nadomještaju postojeće nacionalne standarde koji su u nekim europskim zemljama viši. Međutim, tim se zemljama ne dopušta da i dalje koriste svoje više standarde, rekao je uime HSPP-a kapetan Tomislav Gradišar.
PO USPJEŠNOSTI ZADAR NA PETOM MJESTU
Nedavno je objavljena neslužbena statistika uspješnosti hrvatskih zračnih luka u odnosu 2011. – 2012. godine. Osnovni kriteriji te statistike su broj operacija (slijetanja i polijetanja zrakoplova), broj prevezenih putnika i robe te broj prevezene pošte.
Po toj statistici, Zračna luka Zadar smještena je na 5. mjesto, iza ZL Pula, a ispred ZL Osijek. Statistika kaže kako je broj operacija u ZL Zadar porastao za 14,95 posto sa 6.802 na 7.819. Broj putnika povećan je za 31,82 posto i to sa 263.066 na 346.77. Međutim, za čak 48,93 posto smanjen je promet roba, dok je povećanje putnika u tranzitu iznosilo 18,76 posto. Zanimljivo je da ZL Zadar bilježi 640 operacija slijetanja i polijetanja više nego bolje rangirana ZL Pula, dok je Pulom prošlo 15.722 putnika više nego Zadrom.
najnovije
najčitanije
Nogomet
MOHAMMED ALIYU OKECHUKWU
Nigerijac s biogradskom adresom: ‘Ako igraš u Hrvatskoj, moraš govoriti hrvatski’
Hrvatska
VIŠE OPCIJA OTVORENO
Grmoja: Imamo dovoljno ruku. Most i DP bez Možemo i SDSS-a
Nogomet
Europska liga
“Čekičari” se žale na suce nakon ispadanja od Bayera: “Igrali smo protiv 14 igrača”
Zadar
dobrovoljni darivatelji
HUMANITARNA AKCIJA Zadarski policajci darivali krv
Ostali sportovi
Kup Dalmacije
Jadran ukupno treći na drugoj regati
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Županija
PODRŠKA S JUGA
DOMINACIJA HDZ-a Evo kako su glasali gradovi Zadarske županije
Hrvatska
DRŽAVNO IZBORNO POVJERENSTVO