Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Letačke i kabinske posade već sada se bore s umorom, drijemajući za kontrolama zrakoplova

Autor: Siniša Klarica

19.01.2013. 23:00
Letačke i kabinske posade već sada se bore s umorom, drijemajući za kontrolama zrakoplova

Foto: Adam VIDAS



Otvoreno dežurstvo kaže kako posade mogu biti na “otvorenom” dežurstvu (kao pričuva) do 23 dana, a mogu se pozvati na posao u bilo kojem trenutku dana ili noći na puno radno vrijeme. To će rezultirati poremećajem ritma i kvalitete spavanja – Tomislav Gradišar


Piloti i kabinsko osoblje iz 41 europske države organiziraju 22. siječnja zajednički prosvjed protiv prijedloga novog europskog pravilnika o radnom vremenu članova posade zrakoplova. Prosvjedu će se priključiti i piloti i kabinsko osoblje iz Hrvatske, nezadovoljni namjerom Europske agencije za sigurnost zračnog prometa (European Aviation Safety Agency – EASA) koja želi donijeti novi pravilnik o radnom vremenu posada zrakoplova tzv. Flight Time Limitations.
Hrvatski prometni piloti pridružit će se prosvjedu
– Posade zrakoplova već godinama čekaju sigurna pravila kojima bi se kontrolirala opasnost od umora u letačkim operacijama. Istraživanja pokazuju da se letačke i kabinske posade već sada bore s visokom razinom umora, drijemajući za kontrolama zrakoplova. Bez obzira na to, EASA je odlučila zanemariti znanstvene preporuke i krenula s prijedlogom Pravilnika koji prihvaća visoku razinu zamora posada. Ako nam je nesreća Colgan Aira nešto pokazala, onda je to da je umoran pilot – opasan pilot. EASA-ina pravila to ne odražavaju i to se mora odmah promijeniti” istaknuo je Nico Voorbach, predsjednik ECA-e.
“Walkout za sigurnost” će biti koordinirana akcija ECA-e i ETF-a koja će uključivati brojna događanja, a mogući su čak i štrajkovi. Hrvatsko zrakoplovno osoblje smatra se dijelom europskog, kažu nam u Hrvatskom sindikatu prometnih pilota, tako da će se također pridružiti prosvjedu. S obzirom na to da su, potaknuti upitnom interpretacijom dosadašnjeg pravilnika, u prosincu 2011. već prosvjedovali ispred Agencije za civilno zrakoplovstvo te je u ožujku uslijedio i štrajk upozorenja, hrvatski piloti i kabinsko osoblje ovoga su puta odlučili sudjelovati bedževima, lecima i priopćenjima za javnost. Na dan prosvjeda, posade zrakoplova će na uniformi nositi bedž s logom kampanje, a na Zračnoj luci Zagreb dijelit će se informativni leci.
Hrvatski sindikat prometnih pilota / Croatian Airline Pilots’ Association okuplja 95 posto pilota Croatia Airlines. Uz pregovore o materijalnim pravima, bavi se i promicanjem profesionalnih ciljeva struke, poglavito sigurnosti letenja. SKOZ je pak Sindikat kabinskog osoblja Hrvatske koji okuplja 95 posto kabinskog osoblja Croatia Airlines. Jednako kao i HSPP, uz uobičajenu sindikalnu aktivnost bavi se promicanjem struke i sigurnosti.
Letovi bi trebali biti ograničeni na 10 sati
Oba sindikata zamjeraju propisana EASA-ina pravila o dežurstvima gdje očekuju da pilot sleti zrakoplov pun putnika nakon što je bio budan više od 22 sata. Što se tiče noćnog letenja, sindikalisti se pozivaju na znanstvene spoznaje, a znanstvenici se jednoglasno slažu da bi takvi letovi trebali biti ograničeni na 10 sati, dok EASA predlaže 11-12 sati.
– Otvoreno dežurstvo kaže kako posade mogu biti na ‘otvorenom’ dežurstvu (kao pričuva) do 23 dana, a mogu se pozvati na posao u bilo kojem trenutku dana ili noći na puno radno vrijeme. To će rezultirati poremećajem ritma i kvalitete spavanja. Nadalje, spominje se fleksibilnost ispred sigurnosti! Iskrivljavanje pravila ogleda se u tome što EASA dopušta izbjegavanje striktnih pravila na kombinacijama letova s izravnim utjecajem na ritam spavanja, npr. rana ustajanja. Posebno zanimljivo je što EASA potkopava vlastita pravila. Pravila moraju štititi od rizika umora kod dugih radnih dana s višestrukim polijetanjima i slijetanjima. Znanost je u tome jednoglasna, ali, EASA je zanemarila mišljenje znanstvenika. Najgore jest što će se ova pravila primjenjivati u cijeloj Europi. Ona nadomještaju postojeće nacionalne standarde koji su u nekim europskim zemljama viši. Međutim, tim se zemljama ne dopušta da i dalje koriste svoje više standarde, rekao je uime HSPP-a kapetan Tomislav Gradišar.


 PO USPJEŠNOSTI ZADAR NA PETOM MJESTU




 Nedavno je objavljena neslužbena statistika uspješnosti hrvatskih zračnih luka u odnosu 2011. – 2012. godine. Osnovni kriteriji te statistike su broj operacija (slijetanja i polijetanja zrakoplova), broj prevezenih putnika i robe te broj prevezene pošte.
Po toj statistici, Zračna luka Zadar smještena je na 5. mjesto, iza ZL Pula, a ispred ZL Osijek. Statistika kaže kako je broj operacija u ZL Zadar porastao za 14,95 posto sa 6.802 na 7.819. Broj putnika povećan je za 31,82 posto i to sa 263.066 na 346.77. Međutim, za čak 48,93 posto smanjen je promet roba, dok je povećanje putnika u tranzitu iznosilo 18,76 posto. Zanimljivo je da ZL Zadar bilježi 640 operacija slijetanja i polijetanja više nego bolje rangirana ZL Pula, dok je Pulom prošlo 15.722 putnika više nego Zadrom.