Foto: Zvonko KUCELIN
Iako su Nijemci tradicionalno najbrojniji gosti u Hrvatskoj, a ove godine i uz golemi rast (22 posto u srpnju), prosječan Nijemac još nedovoljno zna o Hrvatskoj, i tu leži veliki potencijal rasta – ADAC koji svom odanom članstvu od 18 milijuna njemačkih vozača daje pouzdane putne i turističke informacije, može u tome i ubuduće biti jedan od odlučnih partnera
Na poziv Grada Zadra i Turističke zajednice Grada Zadra na kraćem radnom odmoru u Zadru boravio je Max Stich, potpredsjednik za turizam njemačkog autokluba ADAC, ujedno najvećeg i najznačajnijeg europskog kluba svoje vrste s preko 18 milijuna članova.
O značenju boravka Sticha u Zadru ljudima iz turističke struke ne treba govoriti jer njihova poruka ili preporuka za njemačke vozače i turiste gotovo je “zakon”. Kako su Nijemci najbrojniji turisti na svijetu i najvažnija turistička emitivna zemlja Hrvatskoj, to je put Zadra i susreta sa Stichom stigao i ministar turizma Veljko Ostojić.
Stich je upoznao neke od simbola Zadra, posjetio TN Zaton i bio gost Turisthotela, obišao nešto od ovdašnjeg akvatorija te posjetio i Iaderu u Punta Skali kao prvi hotel sa pet zvjezdica, a boravio u Bastionu.
Zadar je mnogim Nijemcima idealno mjesto za odmor te lako dostupna i poželjna autodestinacija, a zahvaljujući utjecaju ovog uglednog autokluba i organizacijom zajedničkih promotivnih aktivnosti može se očekivati kvalitetnije pozicioniranje Zadra na njemačkom turističkom tržištu.
– Bio sam ovdje površno pred nekih sedam godina kada smo sletjeli u Zagreb i obišli kroz više dana niz odredišta na Jadranu nastojeći si približiti atmosferu, družiti se s ljudima, jer su to temeljni dojmovi na osnovi kojih gradite sliku o odredištu. U detaljnijem i sadržajnim posjetu Zadru nisam bio i zato sam zadovoljan ovom prilikom, kazao nam je na početku razgovora Max Stich uz provjeru temeljnih podataka o ADAC-u i njegovoj ulozi i značenju među Nijemcima.
Revolucionarni skok njemačkih gostiju
G. Stich, u Hrvatsku je do sad došlo puno više Nijemaca nego smo i očekivali, odnosno u srpnju smo imali porast dolazaka iz Njemačke od čak 22 posto, iako su nam Nijemci bili najzastupljeniji gosti oduvijek. Zašto je, prema vašem mišljenju, došlo do tolikog rasta?
– Uzroka ima kod nas, kod vas i u općim prilikama. Sigurno je da njemačke gospodarske prilike pogoduju rastu. Revolucija koju je Hrvatska napravila s autocestama i olakšanjem mogućnosti dolaska sigurno je u tome imala znatan prilog. Hrvatska ima najveći dio onog što mi u dnevnoj komunikaciji s našim članovima i njihovim željama za odmorom spoznajemo. Ljudi u odlasku u turizam prije svega traže odmor, provod, more, sunce i kontinuitet toplog i suhog vremena. Toga imate na pretek, a ne kao kod nas da jedan dan s dobrom temperaturom i suncem slijede oni s padom temperatura od 15 ili 20 stupnjeva. Znate, danas je u Kölnu izmjereno 40, ali nema mora i sutra neće biti tako. Znatan broj ljudi odmor vezuje uz more, kada su s djecom pogotovo. Osim zbog djece, sunčanja i kupanja, tu je pitanje plovidbe, odnosno nautike, otoka, atrakcije. Naravno, i neke negativnosti kod drugih destinacija mogle su vam pomoći iako na tu kartu ne treba igrati, poput zbivanja u Grčkoj, straha od požara po Španjolskoj i sl.
Što su nam glavni aduti i odrednice, u vašem viđenju?
– Tri stvari smatram jako važnim. Prva je što ste ipak nešto jeftiniji od većeg dijela usporedivih destinacija, dakle jeftiniji od Italije ili Španjolske i sl. Uvijek moramo uvažiti da svaki turist Njemački zasigurno ima preciznu računicu vrijednosti koju dobije za svoj novac. To ne vrijedi samo generalno za ukupnost odmora. To vrijedi svaki dan, za svaki proizvod i uslugu i mora se svakodnevno potvrđivati. U tom morate biti oprezni. Mnogi gosti ne uspoređuju vas s Italijom ili Španjolskom, već s Turskom. Vi znate da postoji mogućnost u pojedinim periodima, u last minutu i slično dobiti odmor u Antaliyi za 199 eura. Čovjek stane i izračuna da za te novce ne može ni stići tamo gdje bi htio. U tome morate biti kontinuirano u tijeku.
Najljepši akvatorij u Europi
Što je s morem i akvatorijem?
– To sam naumio kazati kao drugo, ne rangirajući time vaše adute. Neosporno je da imate najljepši akvatorij u Europi, u mediteranskom dijelu, razvedenu obalu jedinstvene ljepote, prelijepog mora, s mnoštvom uvala i mjesta u okruženju predivne prirode, mnoštva atraktivnih parkova. Treće važno pitanje je pitanje dolaska, odnosno komocije. Mi smo naučeni na jako komforno putovanje kad idemo na odmor da se ne moramo misliti. Ja sam jučer u Zagrebu trebao pokazati putovnicu (ili identifikacijski dokument ob.a. jer Hrvatska prima goste iz EU i bez putovnice). Ne mislim tu tek na vas, jer kad sam išao u London na Olimpijadu, a oni nisu u Schengenu, morao sam putovnicu pokazati četiri puta. Kad na to niste navikli, onda se pitate što sam ja to učinio da mi traže dokumente.
Dobro, osim što izlazimo turistima u susret koliko je moguće od iduće godine i to ćemo riješiti. Posjetili ste Turisthotelov Holliday Village Zaton s kampom koji je već šest godina od ADAC-a uvršten u “Superplatz” kao najvišu kategoriju kampova u Europi. Što to konkretno znači?
– Mi izdajemo godišnji vodič kampova u Europi u kojem je 5.500 i više kampova. Našim vodičem možete dobiti sve relevantne i točne informacije o tim odredištima na koje god mjesto da ste se uputili. Postoje rangiranja u smislu određene preporuke i kvalitete usluge od žutih i crvenih stranica i tablica do “superplatza”. Svega nekoliko kampova u Europi nosi takvu oznaku. To je oznaka vrhunske kvalitete i vrhunske usluge, najboljih od najboljih. Postoji knjižica sa desecima i desecima elemenata od uređenja, čistoće, toalete, komunikacije, sigurnosti, okoliša, raspoloživih usluga, usluga za djecu, animacije, zabave, ponude trgovine, ugostiteljstva. ADAC najstrože kontrolira svaki od elemenata. Naši kontrolori se neće ustručavati da kažu da treći zahod u četvrtom sanitarnom čvoru nije u redu. Mi imamo stoljetno povjerenje naših članova s kojim se ne kockamo.
Dakle, ljude iz Turisthotela poznajete?
– Ljudi iz Turisthotela i gospodin Skoblar naši su partneri i prijatelji. Već šest godina na našoj gala svečanosti koju organiziramo pred početak Stutgartskog sajma redovno uručujemo priznanja najboljima i oni su redovito s nama.
Najčišće more u Europi
O kakvoći mora također vodite računa uz velike pohvale Hrvatskoj?
– Već 15 godina provodimo takve akcije. Bilo je nerazumijevanja i nesporazuma kada smo krenuli. Dakle ocjenjujemo čistoću mora i plaža. Mnogi su kazali: otjerat ćete nam i druge goste ako napišete da more nije čisto. To je kao u vašem poslu – nemoj napisati u novinama da svi ne saznaju. Naše je pravilo da ako postoji problem, treba to kazati da bi se riješio. To je sad općeprihvaćeno. Hrvatska redovito ima najviše ocjene za čistoću mora i plaža. Naravno, ne treba to zahvaliti tek vlastima, u vašam slučaju, već i prirodi koja je ovdje jedinstvena. Mogu kazati da smo kroz deset godina od početaka postigli jako puno u općoj svijesti ljudi i u rješavanju problema diljem Europe.
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU
najnovije
najčitanije
Županija
Za Radovića nema drame
Inspekcija naložila usklađivanje Kapovićevog savjetovanja sa zakonom
Zadar
GODIŠNJI SEMINAR
Čuvari prirode proveli 152 nadzora, a zbog požara podizali i kaznene prijave
Hrvatska
OBJAVA NA FACEBOOKU
HDZ: “Ako je mogla Europa, mogli su nam i Milanović i njegovi jataci čestitati na pobjedi”
Hrvatska
predsjednik dp-a
Penava otkrio što je bilo na sastanku DP-a: “U jednoj stvari nam je čak SDP i bliži od HDZ-a”
Košarka
NBA
Miami bez Butlera protiv Chicaga
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Hrvatska
DRŽAVNO IZBORNO POVJERENSTVO
Prebrojano je 99,74 posto glasova. HDZ preko noći dobio jedan dodatni mandat, IDS ga izgubio
Županija
PODRŠKA S JUGA