Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

Peta pedagoška mjera prije opomene i isključenja

Autor: Katina Vrsaljko

22.01.2010. 23:00
Peta pedagoška mjera prije opomene i isključenja


Razlozi za ulazak u tretman su neopravdano izostajanje, izazivanje tučnjave ili fizičkih napada na učenika, djelatnika škole ili drugu osobu, dolazak u školu pod utjecajem alkohola ili sredstava ovisnosti, unos oružja u školu, ponašanje kojim učenik ugrožava sebe i druge na izletima i ekskurzijama te otuđivanje i uništavanje imovine
Pravilnik o pedagoškoj mjeri odgojno-obrazovnog tretmana produženog stručnog postupka koji je stupio na snagu s početkom ove školske godine i dalje izaziva negodovanje nekih grupa prosvjetnih djelatnika u osnovnom i srednjem školstvu. Pravilnikom je, uz dotadašnje pedagoške mjere (opomena razrednika, ukor, opomena pred isključenje i isključenje) na snagu stupila peta pedagoška mjera produženog stručnog postupka koja nastupa prije opomene pred isključenje.
Radi se o mjeri koja uključuje tromjesečni nadzor stručnog povjerenstva, u pravilu sastavljenog od razrednika kao predsjednika povjerenstva, učitelja, odnosno nastavnika, jednog člana razrednog vijeća i stručnog suradnika u školi, to jest psihologa ili pedagoga.
Gomila administracije
Kako ističe Jere Bilan, županijski povjerenik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama, nova mjera je učiteljima i nastavnicima zakomplicirala život.
– Mjera je donijela gomilu dodatne administracije, a nemamo puno vjere u njezin efekt. No vidjet ćemo kako će se pokazati, rekao je Bilan koji kao profesor u Pomorskoj školi Zadar i sam izriče mjere produženog stručnog postupka.
Kako priča Bilan, od kad je na snagu stupio novi Pravilnik, sjednice nastavničkog vijeća u Pomorskoj školi održavaju se svaka dva tjedna za vrijeme velikog odmora, što je mnogo češće no što je bilo prije. Dodatni posao oko administracije i utrošeno vrijeme, po riječima Bilana, djelatnicima škola nije dodatno plaćeno.
– Prije izglasavanja novog pravilnika, sindikat je predložio jednu strožu mjeru. Potaknuti napadima učenika na nastavnike u Hrvatskoj, predložili smo da u slučaju fizičkog napada na nastavnika učenik ne smije maturirati u istom gradu, no to je odbila pravobraniteljica za djecu, rekao je Bilan.
Istaknuo je da je problem u provođenju nove mjere i nedostatak stručnih suradnika iz područja odgoja koji su obavezni članovi povjerenstva, no to je, smatra Bilan, problem politike ulaganja u obrazovni sustav Hrvatske.
Kako kaže Bilan, postupak izricanja ove pedagoške mjere je zaista otegnut.
Mjera sa stručnijim pristupom
Neki od razloga za ulazak u tretman su neopravdano izostajanje, izazivanje tučnjave ili fizičkih napada na učenika, djelatnika škole ili drugu osobu, dolazak u školu pod utjecajem alkohola ili sredstava ovisnosti, unos oružja u školu, ponašanje kojim učenik ugrožava sebe i druge na izletima i ekskurzijama te otuđivanje i uništavanje imovine.
Prema Pravilniku, procedura je sljedeća – učeniku je izrečena pedagoška mjera zbog povrede dužnosti, neispunjavanja obveza ili nasilničkog ponašanja sukladno statutu škole, nakon čega ravnatelj saziva stručno povjerenstvo. Povjerenstvo analizira, prati i pomaže učeniku u rješavanju situacije koja je dovela do izricanja pedagoške mjere i u roku od mjesec dana izvješćuje učiteljsko, odnosno nastavničko vijeće, o tome je li potreban produženi stručni tretman. Ako vijeće odluči izreći ovu pedagošku mjeru, povjerenstvo izrađuje opis stanja, definira probleme i uzroke, izrađuje procjenu odgojnih aktivnosti koje treba provesti tijekom individualnog programa s učenikom i s njegovim roditeljima te definira metode, ciljeve, ishode i vrijeme postignuća koje ne smije biti duže od tri mjeseca. U slučaju većeg disciplinskog prekršaja potrebno je obavijestiti i Centar za socijalnu skrb te nadležne ustanove.
Da nisu svi protiv nove mjere dokazuje Iva Vidović, psihologinja u Gimnaziji Vladimira Nazora.
– Pretpostavljam da se nova mjera propisala jer se pokazalo da dosadašnje nisu imale puno efekta. Provodi se sa stručnijeg aspekta i stavlja naglasak na prevenciju nekih ponašanja učenika koja su dosad izmicala kontroli. Nadam se da će se ovim smanjiti statističke brojke mjera koje smo dosad samo nabrajali, a koje nisu imale stvarnog utjecaja, rekla je Vidović.