Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Hoće li nakon 90 godina Trst i Zadar opet povezati hidroavion?

22.04.2017. 22:00
Hoće li nakon 90 godina Trst i Zadar opet povezati hidroavion?


Zadnji hidroavion iz Zadra odletio je za Anconu 10. rujna 1943. u 15.30 sati, tek koji sat prije ulaska njemačkih okupacijskih trupa u Zadar. S ovim letom završila je i era hidroaviona u Zadru
Zajednica Hrvata u Trstu organizira 6. svibnja obilježavanje uspostave hidroavionske veze između Zadra i Trsta. Namjera je organizatora da tom prigodom pored zadarske rive sleti hidroavion Cessna C172, Aerokluba Como, koji bi ovom prilikom poletio iz tršćanske luke. Kako nas je obavijestila Adriana Gojanović, Zadranka koja djeluje u Zajednici Hrvata u Trstu, želja je Udruge MareCielo Gianni Widmer, I.R.C.I, Zaklade Fincantieri, Nautičkog instituta Trsta i tvrtke Luxardo, da ovom manifestacijom izravno doprinesu sjećanju na te povijesne letove.
– Važna će biti fotografska izložba koju će otvoriti Udruga Mare Cielo Gianni Widmer u petak 21. travnja u u prostoriji Regionalnog instituta za istarsku kulturu – Istituto Regionale Per La Cultura Istriana u Trstu u suradnji s fondacijom Fin Cantieri. Izložba, čija je tema povezanost Trsta sa svijetom hidroaviona, bit će predstavljena kao kombinacija mora i neba koja je u Trstu 20-ih i 30-ih našla svoju punu realizaciju. Izložba će pratiti posjetitelje na putovanju od samih početaka hidroavijacije pa sve do današnjih dana. Na izložbi će se moći vidjeti modeli hidroaviona CANT, ovom prilikom na raspolaganju udruzi Aldebaran. Zanimljivi će biti i radovi crtača Akademije Stripa povodom 90. obljetnice prvog leta Trst – Torino – Trst. Događaj će svoj vrhunac doseći u subotu, 6. svibnja u 11 sati, letom Trst – Zadar koji su avioni SISA izvodili prije više od 90 godina, ali se za to čeka suglasnost Grada Zadra, rekla je Adriana Gojanović.
Luksuzno putovanje
Hidroavionska veza između Zadra i Trsta uspostavljena je još 16. listopada 1926. pod nazivom Airline 2. Venecija – Trst – Lussinpiccolo – Zadar. Airline 1 bio je naziv za liniju Trst – Torino koja je uspostavljena prije linije za Zadar. Za pristanište hidroaviona CANT 10 s velikim centralnim motorom, korišten je prostor uz uvalu Vrulje, prema Brodarici. Zadar je 15. prosinca 1927. dobio još jednu vezu, ali s Anconom te je tako između Zadra stvoren prometni trokut.
Hidroavioni su u to vrijeme nudili vrlo brzo putovanje, ali CANT 10 imao je samo četiri putnička mjesta. Avione je u svom brodogradilištu proizvodila poznata brodarska obitelj Kozulić, kod koje su sve do današnjih dana navigavali mnogi hrvatski pomorci.
– U to vrijeme, putovanje hidroavionom bilo je veliki luksuz. Prvi putnici koji su silazili s hidroaviona u Zadru, pisale su tadašnje novine, bili su prepuni veličanstvenih dojmova i s oduševljenjem su pričali o divnoj panorami otoka, zaljeva, gradića, sela i polja, o brzom i divnom putu sa svim raznolikim prikazima mora, rekao je zrakoplovni povjesničar Živko Gospić.
Zadar je tri puta tjedno bio povezan s Anconom, a s Lošinjem i Trstom i do četiri puta tjedno. Cijena karte iznosila je od 300 do 375 lira što je bio iznos tad prosječne mjesečne plaće pa su isprva putnici su bili vrlo imućni građani. Unatoč tome, sam let bio vrlo primamljiv zbog velikog interesa za doživljaj letenja.
Rat zaustavio letove
Prava, redovita komercijalna linija Trst – Zadar uspostavljena je u travnju 1927. Grad Zadar je od 15. prosinca 1927. godine povezan i s Anconom, a u promet se uvode hidroavioni Cant 22 kapaciteta 10 putnika. Uz putnički promet avioni su služili i za transport pošte.
Airline 2 od Trsta do Zadra dotiče i Pulu. No, Pula na značaju u prometnom povezivanju dobiva tek 1930 ili 1931. Tridesetih godina leti se svakodnevno, osim nedjelje, hidroavionom iz Trsta put Lošinja, Zadra do Ancone. Jedno vrijeme postojala je kružna linija Trst – Pula (Brijuni) – Lošinj – Zadar – Ancona – Venecija – Trst (Portorož).
Zadnji hidroavion iz Zadra odletio je za Anconu 10. rujna 1943. u 15.30 sati, tek koji sat prije ulaska njemačkih okupacijskih trupa u Zadar. S ovim letom završila je i era hidroaviona u Zadru.
U Gradu Zadru još nisu odlučili hoće li sudjelovati u ovoj manifestaciji, iako je u Gradsku upravu poziv stigao prije nekoliko tjedana.


U dvije godine na jednoj liniji prevezeno 13.000 putnika


Hidroavioni su bili vrlo važni za povezanost Zadra s tadašnjom državom, s obzirom na to da je Zadar bio svojevrsna enklava, prekomorski posjed te je jedini način komunikacije s Italijom bio morem i zrakom. Tako je 2. siječnja 1930. uvedena i dodatna linija Trst -Zadar – Drač – Brindisi. 1936. u eskadrilu ulazi najnoviji i najmoderniji model Macchi M.C.94 s prepoznatljivim motorima iznad avionskih krila. Ovaj avion imao je također kapacitet 12 putnika koji su letjeli u većem komforu od prethodnika. Od 1936. do 1938. prevezeno je 13.000 putnika, a broj od 150 do 200 letova pokazivao je veliku profitabilnost linije. Početkom 2. svjetskog rata na snazi ostaje samo linija Ancona-Zadar – Trst i to do početka lipnja 1940. kada je zbog ratnih okolnosti, linija suspendirana za civilni promet.