Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Kako razvijati kulturnu ponudu kad nemaju ni vode?

Autor: Siniša Klarica

23.06.2013. 22:00
Kako razvijati kulturnu ponudu kad nemaju ni vode?

Foto: Siniša KLARICA



»Zajednička baština u praksi« naziv je skupa koji je u Kuli Stojana Jankovića u Islamu Grčkom okupio predstavnike raznih udruga, LAG-ova i OPG-a Zadarske i drugih županija na temu razmjene iskustava vezanih za plasman proizvoda u turizmu.
Po riječima unuke velikoga hrvatskog pisca Vladana Desnice, Tatjane Škarić-Jurić, čije je »Društvo za obnovu i revitalizaciju Kule Stojana Jankovića – Mostovi« i organiziralo skup, zamisao je bila raspraviti probleme u plasmanu ne samo autohtonih poljoprivednih, nego i kulturnih proizvoda te uključivanje baštine u ukupnoj turističkoj ponudi.
Idealno mjesto za turističke priredbe
– Dokument koji ćemo sastaviti nastojat ćemo uputiti na prave adrese: Županiju i Ministarstvo turizma. To će predstavljati podršku i ohrabrenje za daljnji rad nevladinim organizacijama koje sudjeluju u ovoj aktivnosti, kao i novu mogućnost da prezentiraju, populariziraju i prodaju svoje domaće proizvode tradicijske kulture, rekla je Škarić-Jurić.
Iako je poziv za skup odaslan na 200-tinjak adresa, pozivu se odazvao vrlo mali broj pozvanih. Nazočili su mu ipak restauratori i povjesničari umjetnosti iz Srbije, koji u obližnjem manastiru Krka sudjeluju na restauraciji tamošnjeg fundusa.
Na skupu je prezentirano nekoliko zanimljivih incijativa. Tako je Željko Arčabić iz Koprivnice, inače organizator srednjovjekovnih priredaba, ponudio suradnju i Kuli Stojana Jankovića kao idealnom mjestu oko kojeg bi se takve turističke priredbe mogle organizirati. Udruga Raštević ponudila je svoja iskustva u promicanju utvrde Kličevica i nedavnog nalazišta prahistorijskog čovjeka u obližnoj špilji. No, sve te aktivnosti zastaju na osnovnoj infrastrukturi i činjenici da cijeli kraj oko Kule nema vodu, ali niti autobusnu liniju za 70-ak žitelja Islama Grčkog.
Krnetina incijativa
Posebno zanimljiva bila je inicijativa nekadašnjeg savjetnika u MUP-u Ilije Krnete, koji je predložio da se medijski poznata inicijativa »Dalmacija – hrvatska Provansa«, preimenuje u brend pod imenom Morlakija.
– Najbolje mjesto za ponudu ideje Morlakije je upravo ovaj prostor slavne prošlosti i imena. Do sada je iz naše zemlje upisano 12 vrijednosti u području nematerijalne kulturne baštine i jedan, glazbeni izričaj, ojkanje, kojem je potrebna hitna zaštita. Siguran sam da ukupno četiri fenomena, nijemo kolo, ojkanje, sinjska alka i klapska pjesma, pripadaju prostoru Morlakije. I Morlakija ima svoju čipku, zove se četverokuka i po prijedlogu Narodnog muzeja Zadar, upisana je u listu nematerijalnog kulturnog dobra Republike Hrvatske. Naravno, ići ćemo i prema UNESCO-u, kazao je Krneta.
Krneta je predložio da se fenomenu glazbenog izričaja, ojkanju ili kako ga pravoslavci nazivaju groktenje, posveti poseban skup u Kuli Stojana Jankovića, ali i festival ojkača u amfiteatru Burnum kod Kistanja.