Europsko, pa tako i hrvatsko, tržište osamdesetih godina prošlog stoljeća karakterizirali su povoljni, funkcionalni automobili B segmenta koji su unatoč tadašnjem stupnju tehnologije bili razumni potrošači
Sjećate se Fiat Una? Svakako, uz uvjet da imate najmanje četrdesetak godina. I ne samo da ga se sjećate već vam sasvim sigurno ispred očiju izranja i svojevrsna fascinacija tim automobilom. Hrvatsko je tržište tada bilo preplavljeno Zastavinim modelima, pa tako i vrlo uspješnim Yugom – uvelike na tragu najbolje talijanske škole proizvodnje malih automobila, no Uno je ipak bio nešto sasvim posebno. Iako nevelik, dužine svega 3645 mm, uz 1549 mm širine te 1405 mm visine, tada je djelovao – kao pravi obiteljski automobil. Težina mu se kretala od 700 do 900 kilograma, a najmanji motor imao je svega 900 “kubika” i 45 KS. Našu mladenačku zaokupljenost tim automobilom podijelila je i tadašnja novinarska struka dodjelivši mu 1984. godine nagradu “Car of the year”.
Razvijao se Uno u svim smjerovima, u Italiji se proizvodio do 1995. godine, da bi nastavak uslijedio u Brazilu, Turskoj kao i još čitavom nizu država.
Europa se pak tih godina počela – bahatiti. Rasli au automobili u svim smjerovima, punili su se potrebnom i nepotrebnom opremom, snaga se unutar iste klase u pravilu udvostručavala. Dobivali su automobili kroz vrijeme, a posebno zadnjih 20-ak godina, i čitav niz pozitivnih svojstava, po pitanju sigurnosti ponajviše, ali nekako se ne možemo oteti utisku kako je čitava priča zapravo bila smišljena da bi se moglo – dizati cijene. Iako su istina i ljudi zadnjih desetljeća sve deblji i deblji, navedeni rast ipak nije bio potreban.
I nije samo Uno bio skoro pa savršeni spoj funkcionalnosti, odnosno sažetak realnih potreba ljudi za mobilnošću. Kao jedan jako dobar primjer razuma i logike ističemo i Citroen AX. Također nevelik, taj je automobil startao s težinom od 670 kilograma. Bez ikakvih je problema prevozio četiri odrasla putnika, a s motorom od 60 “konja” trošio je u prosjeku manje od 7 litara. Pojedini dijelovi karoserije bili su od posebno otporne plastike, a peta vrata nisu imala zajednički okvir već se pokrov “bunkera” direktno vezivao na staklo. Na taj se način nije narušilo ni sigurnost, ni funkcionalnost, ali se smanjilo težinu te tako i potrošnju. Bio je tu i Renault 5, ma bila je sva sila automobila čiji je zajednički nazivnik bio – razum.
Danas, kad svjedočimo razornim posljedicama ekonomske krize što je, između ostalog, opustošila automobilske salone, opet se prisjećamo – osamdesetih. Prisjetio ih se nedavno i karizmatični direktor Fiata Sergio Marchionne te najavio proizvodnju funkcionalnog automobila B segmenta čija će najvažnija zadaća biti dovesti tehnološku sigurnosti u zonu povoljne cijene. Sjetio se vjerojatno i genijalnog koncepta Una – i lijepog, i funkcionalnog, i štedljivog – te u svojim mislima savim sigurno vrti jednu takvu priču koja bi mogla dovesti do snažnijeg pojeftinjenja automobila.
Danas je u Hrvatskoj primjerice teško pronaći automobil cijene niže od 60 tisuća kuna. Najčešći iznosi koji se izdvajaju za automobil “vrte” se oko 85 tisuća kuna. A to je u situaciji nesigurnih primanja, čiji je k tome prosjek ispod pet tisuća kuna, previše te se zbog toga više malo tko odlučuje na kupnju novog vozila. Dacija je bila uspješno startala s Loganom, ali danas kad u Hrvatskoj nudi, istina jako dobar, Sandero, i njihove su se cijene značajnije približile (pre)visokom prosjeku.
Kriza? Možda i nije svako zlo za zlo, možda se konačno u proizvodnju automobila vrati logika. Ona iz osamdesetih godina prošlog stoljeća. Svi smo u automobil stali, nismo se “ubili” na putovanju, nismo ni previše goriva potrošili. Tko bi danas uspio proizvesti korektni automobil po cijeni od 50-ak tisuća kuna – glavni bi mu dobitak, pa ma koliko kriza bila velika i opasna, bio osiguran.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Premier liga
VIDEO Lider Arsenal pregazio Chelsea s čak pet komada! Pogledajte golove
Nogomet
Nogomet
Tudorov Lazio slavio u uzvratu, ali Juventus ide u finale Kupa Italije
Nogomet
Pojačanje u uredu
Borussia Dortmund u klupskoj legendi pronašla novog glavnog direktora kluba
Zadar
PRIRODOSLOVNO-GRAFIČKA ŠKOLA
EKO DANI Drvo nade i biografija vode simboli ekoloških izazova
Scena
posebno iznenađenje
Jelena Rozga doživjela emotivan trenutak na pozornici
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Crna Kronika
NAPAD
TEŽAK NAPAD U VIRU: Staklenom bocom i fizičkom snagom udario 53-godišnjakinju, ozlijeđena je
Zadar
velika promjena
NOVI KONCEPT Od sljedeće godine uvodi se devetogodišnje obrazovanje. Evo kako će funkcionirati
Zadar
NIZ ŠALJIVIH KOMENTARA
NASUPROT FOŠE: Mnogi se sprdaju s cipelicama ‘zadarske Pepeljuge’: ‘Da znam tko je princ…’
Nogomet
HRVATSKI REPREZENTATIVAC