Treba napraviti takav sustav koji će bespravnu gradnju zaustaviti već na “prvoj ploči”, istaknuo je ministar
Multimedijalna dvorana Gradske knjižnice Zadar bila je preksinoć pretijesna zbog velikog broja ljudi koji su došli zbog ministra graditeljstva i prostornog uređenja Ivana Vrdoljaka i njegove prezentacije novog zakona o legalizaciji bespravnih gradnji.
Odmah na početku, ministar je priznao da unatoč svim svojim naporima i pokušajima stručnih službi njegovog ministarstva nije uspio doznati koliki je stvaran broj bespravno sagrađenih objekata u Hrvatskoj.
– Pretpostavljamo da ih je više od 300.000. No, sve što možemo raditi jest da sve ono što se može legalizirati, to i učinite, a sve ono što se ne može legalizirati moramo biti spremni srušiti. Stoga zakon mora biti jasan, a legalizacija ne smije biti skupa jer bi to u današnje vrijeme, kada ljudi nemaju novca bilo neozbiljno i bezobrazno, rekao je ministar Vrdoljak.
“Zeleni” ga s pravom razapinju
Ministar je rekao da se u novom zakonu maksimalno vodilo računa o pravednosti, iako o apsolutnoj pravdi ne može biti riječi. Posebice teško je pristao na legalizaciju objekata unutar pojasa 70 metara od mora, pa priznaje da ga zbog toga s pravom razapinju “zeleni”. Stoga je i napravljena kategorizacija, pa tako za jednostavne i pomoćne objekte do 50 m2 nema plaćanja komunalnog doprinosa i vodne naknade. Iznad te “kvadrature” svi moraju platiti ove namete, ali uplatom prve od 60 rata nekadašnji bespravni graditelji odmah dobijaju dobivaju papire o legalizaciji svojih objekata.
Iako ministar nije spreman sjediti na bageru i srušiti svih 30.000 objekata u zaštićenom pojasu ili izvršiti 350.000 naloga za rušenje, oni koji se ogluše na legalizaciju proći će malo skuplje jer, kaže ministar, legalizacijom, primjerice, u zaštićenom pojasu, njihova nekretnina postaje 10 puta vrjednija.
U setu pitanja građana moglo se doznati da u Zadru djeluju svega tri građevna inspektora. Da bi srušili bespravno sagrađeni objekt, inspektori moraju sedam puta izaći na gradilište. Međutim, ako građanin želi prijaviti bespravnu gradnju, rečeno je iz publike, mora nadležnoj inspekciji dostaviti fotografiju u koverti zajedno sa “stručnim” obrazloženjem o kakvoj vrsti bespravne gradnje se radi. Stoga kaže ministar, treba napraviti takav sustav koji će bespravnu gradnju zaustaviti već na “prvoj ploči”.
– Svaka dva tjedna kupovat ćemo od Googlea nove karte i usporediti ih sa stanjem u prostoru. Svi objekti koji se bespravno grade nakon 21. lipnja 2011. bit će prioritetno srušeni, rekao je Vrdoljak.
Vrdoljak se i osvrnuo na visinu komunalne naknade i na činjenicu da moge jedinice lokalne samouprave, bez osobita razloga, posežu za maksimalnim iznosom od 150 kn/m3 zapremnine objekta.
Splićani 40 puta učinkovitiji?
Također, jedinice lokalne samouprave bi trebale iznaći način za vrednovanje ulaganja u zajedničku komunalnu infrastrukturu. Ako to ne učine, onda je na biračima, kaže ministar, da vrednuje rad lokalne samouprave. U tom kontekstu ponovno je spomenuo Zadarsku županiju kao primjer neučinkovitog rješavanja zahtjeva za građevinskim dozvolama i legalizacijom bespravnih gradnji. Uspoređujući s upravnim odjelom u Splitsko-dalmatinskoj županiji, ministar je ustvrdio da su Splićani 40 puta učinkovitiji od Zadrana.
Također, mnogi bespravni graditelji su o svom trošku izgradili puteve, kanalizaciju, javnu rasvjetu, ali im se to ne priznaje u procesu legalizacije.
Građani su spomenuli u Zadranima poznat slučaj kuće u Bihaćkoj ulici koju je investitor namjerno izgradio na prometnom koridoru, ali je “nagrađen” novom kućom stotinjak metara dalje, jer se istu moralo srušiti zbog proširenja koridora. Problem s priključkom struje i vode, kaže ministar Vrdoljak, može se riješiti ishođenjem potvrde koja svjedoči da investitorova građevina nije u postupku nadzora građevinske inspekcije. Vodovod i Elektra, kaže hrvatski ministar, dužni su uvažiti tu potvrdu i priključiti objekt na potrebnu infrastrukturu.
Grad je trebao od Milinkovića otkupiti put
Ministar se dotaknuo i slučaja Milinkovićevog “oranja” puta u Diklu, rekavši da je lokalna samouprava bila dužna, prema Zakonu o cestama, otkupiti put, a zašto za to nije imala novca, drugo je pitanje.
Nemaju vodu, a plaćaju naknadu
Otočani su se bunili zašto moraju plaćati vodnu naknadu, kada uopće nemaju vode ni vodovoda. Ministar im je rekao da je to pitanje na tragu onog zašto u litri benzina plaćamo izgradnju autocesta kojima se ne vozimo.
najnovije
najčitanije
Sport
Golden fight
Zadarski borci Reljić i Ražov nastupaju u Zagrebu
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Zadarska Svrdlovina poput talijanskog Nebbiola!
KK Zadar
Reakcije trenera
Jusup: Zakazali smo na obrambenom skoku
Hrvatska
Zatvoreni dio
Vlada razriješila gospićkog gradonačelnika Karla Starčevića, vodi ga Vladin povjerenik
Kultura
Pjesnička večer
Editi Vlahov dodijeljena nagrada »Joja Ricov«
Županija
U POLA SATA
Nin opet poplavljen!
Županija
TURIZAM NA OTOCIMA
PROFESORICA ČUKA: “Vir je ekstremni primjer pretjerane i nekontrolirane gradnje”
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo fra Josip Vrdoljak, višegodišnji gvardijan i župnik u Zadru
Zadar & Županija
NOVI SKANDAL
Skoro 5 milijuna eura moćnom zadarskom HDZ-ovcu za privatni hotel
Zadar
PANEL RASPRAVA