Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Havarija ne mora biti kobna

27.03.2011. 22:00
Havarija ne mora biti kobna


Partneri su odreda iskusni ljudi od mora, kapetani duge plovidbe, profesionalni ronioci, ribari i skiperi, dugi niz godina svojom djelatnošću vezani uz more i intervencije na moru
Nedavni slučaj kada je slovački nautičar udario u cruiser pristanište na Istarskoj obali ponovno je aktualizarao pitanje spašavanja na moru. Odnedavno u Zadru djeluje poznati svjetski brand EmergenSea s glavnim uredom u marini Borik. Inicijativa koju je pokrenuo i podržava Alimar d.o.o. nastala je kao potreba udruživanja čarter tvrtki, privatnih vlasnika brodova, osiguravajućih društava, ronilačkih klubova, udruge ribara te ostalih nautičkih subjekata oko zajedničkog problema pomoći i intervencija na moru. EmergenSea se pojavila na prošlom Biograd Boat Showu gdje objavila i svoje partnerstvo s Hrvatskim autoklubom predstavivši tri SAR plovila RIS 850.
Dolazak u roku od jednog sata
– Naša djelatnost podijeljena je tako da svaki otok južnog sektora Lastovo, Hvar, Brača, Pelješac, Vis ima svoju bazu s Emergensea plovilima. U sjevernom sektoru su baze: Pula, Novigrad, Rabac (u osnivanju), Crikvenica, Silba, Zadar, Biograd, Šibenik i Split. Do prvog travnja dežuramo na telefonu 098 309 609, a od tada imamo stalna dežurstva u bazama. Također, djelujemo i preko 1987 HAK-ovog broja koji se preusmjerava na nas, rekao nam je vlasnik i direktor Alimara Dragan Dešpalj.
Plovila EmergenSea u stanju su tegliti brodove do 60 brutto tona. Klijentima se nudi paket besplatne pomoći koji uključuje startanje motora, tegljenje do prve luke ili marine, dopremu goriva i lagano odsukavanje. Svako plovilo, kaže direktor Dešpalj, ima GSM nadzor i u svakom trenutku se zna njegova pozicija.
– Naše baze udaljene su jedna od druge najviše 50 milja. Dolazak na mjesto intervencije je u roku jednog sata do 30 milja udaljenosti. Također, rješavamo podizanje brodova do dubine 100 metara. Važno mi je istaknuti da su partneri uključeni u profil mreže odreda iskusni ljudi od mora, kapetani duge plovidbe, profesionalni ronioci, ribari i skiperi. Dakle, svatko je u svom segmentu djelovanja vrhunski profesionalac. Pojedinci i firme pridružene mreži, dugi su niz godina svojom djelatnošću vezane uz more i intervencije na moru.
Brze i specijalne intervencije
Okosnicu flote čine gumenjaci s unutarnjim motorima, veličine 9 metara preko svega, koji s opremom teže i do 2,5 tone pa sa svojim jakim motorima od 8 cilindara i od 270 do 350KS. Iako mogu uhvatiti i preko 50 milja, brzina intervencije ovih plovila je oko 30 milja na sat.
– U ovoj sezoni flota EmergenSea će imati pet RIS 850 SAR (Search And Rescue, Traganje i spašavanje, pr. a.) plovila od kojih se dva plovila po posebnim uputama konstruiraju i grade u halama RIS MARINE-a. Osim ovih gumenjaka u floti su i brzi manji gumenjaci od 5,5 do 7 metara, koji služe isključivo za brze intervencije lakšeg karaktera kao što je npr. doprema goriva ili rezervnih dijelova. Tu je i posebno konstruirana Calafuria Cargo veličine 10 metara preko svega, jedinstveni primjerak ovog proizvođača na Jadranu. Pojačan je s dva Yanmar motora po 250 KS, što ovom plovilu osigurava izlazak na intervenciju i po jako teškom moru. Calafurija Cargo s dva motora osigurava brzinu i dovoljno snage za tegljenje i najzahtjevnijih plovila, a vrlo često, u slučajevima kada je potrebno tegliti teški brod kroz uske kanale, interventna plovila iz susjednih baza tegle takve brodove u paru. Nadalje tu je Boston Whaler 27′ pojačan s dva izvanbrodska motora po 225 KS, dostiže maksimalnu brzinu od 50 čvorova (cca 90 km/h). O legendarnom Bostonu i njegovoj nepotopljivosti već su odavna ispričane priče, kazuje Dragan Dešpalj.
Brodovi građeni 1989. posebno opremljeni za traganje i spašavanje ostavština su bivše države. Jedno takvo plovilo od 12 metara nalazi se u bazi Crikvenica. Dešpalj dodaje kako su i ribari i njihove koćarice posebno pogodne za duže relacije tegljenja, a u mnogim situacijama na teškom moru spašavale su jahte kad nitko drugi to nije bio u stanju, pa stoga imaju posebno mjesto u Emergensea mreži.