Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

Tiho potonuće zadarske luksuzne male brodogradnje

Autor: Damir Maričić

28.08.2012. 22:00
Tiho potonuće zadarske  luksuzne male brodogradnje

Foto: Adam VIDAS



U mjesec dana u stečaj su krenuli Adex Nautica i Donat Boats, Elan motorni brodovi Obrovac se ne osjeća najbolje, a živ je još SAS Vektor i nešto malih brodograditelja – San o mogućoj veličini zadarske luksuzne male brodogradnje potopila je kriza u EU potpomognuta i nelogičnim potezom prethodne Vlade s ekstraporezom na luksuz
Sredinom srpnja u stečaj je  otišla Adex Nautica, a  prošlog tjedna Donat Boats.  U Elan Motornim brodovima  dogodile su se kroz godine  vlasničke trasformacije, a posljednju godinu prate ih prosvjedi i prijetnje traženja  stečaja od strane radnika.  SAS Vektor se drži.
 Na nekoliko nautičkih sajmova jedini su s ovog područja. U Šibeniku smo zabilježili:
– Da, u neku ruku za nas  recesije nema i ovih dana pripremamo isporuku stotinjak  malih, 5-6 metara dugih glisera za norveškog kupca. Na  Adriatic Boat Showu nastupamo već četvrti put i to s  modelima Vektor 950 i  Adriana 44. Planirali smo  ove godine nastupiti i s Vectorom 700, ali smo ga morali  isporučiti kupcu u Sloveniji,  rekao nam je direktor SAS  Vektora Denis Vidaković.
Svjetska gospodarska kriza učinila je svoje i pogodila i  najsnažnije u Europi, a i za  mandata prošle Vlade “pomoć” u propadanju osigurana je uvođenjem enormnog  porez na luksuzna plovila koji je u nekim varijantama stajao više od plovila. Baš kada  je prodaja ionako prestala.
Dva stečaja u mjesec dana
Tako su u mjesec dana pokrenuti stečajevi nad dvjema  tvrtkama koje su se nekad  ponosno bavile poslom male  luksuzne brodogradnje.
Štoviše sredinom prvog  desetljeća ovog stoljeća  počela se buditi nada da bi  zadarski klaster male brodogradnje, da smo ga imali, sa  spomenute četiri tvrtke te  nekoliko manjih privatnih  brodograditelja mogao nadomjestiti dio nestanka  proizvodnje s ovih prostora.
Izračunali smo tada da prilika za uspjeh postoji. Hrvatski Jadran nautički je raj u  srcu Europe na kojem je desetke tisuća plovila sa svim  zastavama svijeta. Čarteraši  su tada nicali kao gljive poslije kiše na krilima lizinga.  Imati predivno more za nautiku, uz to golemi broj nautičara, čarter tvrtki, marina i  još puno planova i ambicija,  pa odatle zaključiti kako uz  valjanu kakvoću treba proizvoditi i vlastite brodove, nije  bilo teško. Štoviše u jednom  se trenutku zavrtjela priča  kako bi država mogla kreditirati gradnju domaćih takvih brodova za domaću flotu,  a s namjerom stvaranja velikog čartera u okvirima  ACY-a.
Zadarski san o boljitku
Zadar se kao prvi ili drugi  nautički centar na hrvatskom Jadranu, a koji zajedno  sa Šibensko-kninskom županijom drži preko 50 posto  ovog posla u zemlji nametao  kao jedan od potentnih budućih centara. Štoviše, kada  bismo zbrojili sve angažirano  ljudstvo na gradnji i opremanju brodova u doba vrhunske konjukture radilo se  o više stotina proizvodnih radnika. Istina u više manjih  dijelova i tvrtki mogla se zamisliti prava velika tvornica.
No svi su izgledi da je taj  san prošao, a zadarska luksuzna mala brodogradnja potopljena kao mnogo toga na  Jadranu kroz stoljeća, a o  posljednjim desetljećima da  na govorimo.
Nije sve još propalo, citirali smo direktora SAS Vektora. I u Elanu su nekako  pokrpani, a i dio malih brodograditelja radi.
No, vjera u veliku budućnost ovog tipa brodogradnje, pa i projekcije koje  možemo pripisati zasigurno  velikim gospodarstvenicima  starije generacije ovog područja Stanislavu Antiću i  Boži Jusupu, kao i mnogo  toga drugog kada je proizvodnja (bilo kakva i bilo koja) u pitanju, ovdje se očito  “ne primaju”.
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU