17 °C
Online izdanje
Ponedjeljak, 24.travnja 2017.
Vi ste ovdje:  Home » Prilozi » Eko 023
RSS feed
Današnji broj
Eko 023
Povratak
Ryanairove linije će dati svoje!
Piše: Damir Maričić
Nakon gotovo 80 posto rasta prethodne godine TZ Zadarske županije zahvaljujući Ryanairovim linijama, te postupnom upoznavanju Iraca s ovdašnjom ponudom, očekuje rast s tržišta Irske i ove godine. Ryanair, nakon konsolidacije s naglaskom na velike gradove, i blagog smanjenja letova ove (i prethodne) godine iz EU odredišta za Zadar, najavljuje od 2016. snaženje baze Zadar i uvećanje destinacija
Foto: Fabio ŠIMIĆEV

U Irskoj prijestolnici Dublinu predstavila se TZ Zadarske županije, koju je zastupala Nina Štohera Marnika, uz kolegice i kolege iz TZ Dubrovačko-neretvanske i Šibensko-kninske županije, dok su za ogradom na istom prostoru bili i predstavnici TZ Istre. Riječ je o centralnom 26 godina starom sajmu Holliday World Show održanom od 23. do 25. siječnja.

Irci imaju godišnje oko 6,3 milijuna putovanja u inozemstvo (na 4,5 milijuna stanovnika) na kojima potroše 4,4 milijarde eura. Zbog položaja zemlje 93 poto putovanja ide zrakoplovima. Ryanair kao najveća niskotarifna tvrtka u Europi irska je i jedna je od značajnih kompanija za nacionalnu ekonomiju makar je i AerLingus redovna nacionalna zračna kompanija vrlo moćna. Od ukupnog broja putovanja Iraca oko 62 posto su putovanja zbog odmora i rekreacije, dakle ono što nas zanima jer  ostali su poslovna i obiteljska. Osim klasične ponude traže izrazito: zabavu (29%) i kulturu  (27%) odnosno prirodne ljepote (27%).
Hrvatska pokriva svega  0,63% irskih putovanja! Pola posla odradi ovdje jedini čuveni - Dubrovnik. Potom postoje spoznaje o Istri koja je od lani povezana redovnim linijama,  a tek potom o ljepoti naše obale i zaleđa, prirodi i kulturi, odnosno kod mlađih - partijaju sada u Tisnom a ne Petrčanima i Zrću.
Sajam je malo čudan jer trećinu prostora od 1.000 izlagača iz 50 zemalja uzimaju Amerikanci. Tradicija, ogromno iseljeništvo i rodbinske veze pa u odnosu na većinu drugih u Europi i blizina razlog su snažnog prisustva putovanje u SAD. Još više se putuje u Britaniju, pa na Europu otpada ispod 50 posto ostatka. Od toga na sajmu enormno prisutni kruzeri uzmu daljnjih 10-15%, a ovdje je ponuda i cijelog svijeta (partner sajma je bila i Etiopija sa susjedima).

Iraca  je u Hrvatsku u posljednjih 15 godina putovalo od početnih  4.000 do 2013. godine 38.000, uz izniman rast u odnosu na prethodnu godinu i ovim je izvršen povratak na pretkriznu 2008. godinu.
Noćenja su počela 1999. sa 12.000, a sad na kraju 2014. su a 210.000 ipak nešto manje od pretkriznih godina.

U ukupnim podacima od oko 40.000 turista u Zadarsku županiju dolazi oko 4.000 gostiju, a od 210.000 noćenja Zadarska županija ima samo 15.000. Ipak treba reći da posljednje dvije godine Zadar ima najveće stope rasta (preko 150 posto, samo lani gotovo 80), a što je posljedica prethodnog ukidanja veze s Dublinom (2 godine na vrhuncu krize) i vraćanja.

 Splitsko-dalmatinska ima oko 27-28.000 noćenja, a Zadarska županija približna je Istri s oko 15.000. Istranima puše "vjetar u leđa" jer su "tempirali" tri dana prije sajma dokumentarac o Istri i Puli na državnoj televiziji. Zadarska i Šibenska ekipa hvata se - Ryanaira za što začudo jedan dobar dio Iraca ne zna i raduje se kad sazna. Potom slijede prirodne ljepote kraja, kulturna baština, za mlade partijanje, za obitelji posebice s djecom miran odmor i dobre plaže (takvi bi se odmakli od Dubrovnika, ali bi ga isto malo "virnuli"). Istina, tko je god bio ovdje pun je hvale. Jedna žestoka baka atletičarka dopratila me do sajma jer smo išli skupa, a nastupala je na Europskom atletskom u Splitu uoči rata i mora se, kaže, vratiti u Primošten gdje je bila smještena. Jedan fenomenalan Irac desetak godina stariji od mene, koji sam u ozbiljnim godinama, sa suprugom opet će na motoru od Dublina do nas - najboljom cestom na svijetu za bajkere - jadranskom magistralom. Ovaj što je bio u Salima zaljubio se u mjesto i otok. A koristimo i adut Kornata jer - Vaš je nobelovac George Bernard Shaw kazao: Posljednjeg dana stvaranja, Bog  je poželio okruniti svoje djelo i stvorio je Kornate od suza, zvijezda i daha. Dakle ne mi, već vaš Irac!
93% putovanja - zrakoplovima

Dubrovnik ima četiri  puta tjedno redovne linije  AerLingusa (njihova nacionalna kompanija) koji počinju nešto kasnije od naših, dio agencija radi čartere također za Dubrovnik, Istra ima također njihovu vezu sa oko 20-25 rotacija, a izvan toga ostaje Ryanairova linija Dublin-Zadar sa dva do tri puta tjedno, odnosno oko 60-70 rotacija. Za ovu godinu namjeravaju ih u špicama jačati. Uglavnom gosti stalno "cure", rijetke su navale, ali materijali idu. Kod Dubrovčana pojačano a i Šibenik i Zadar uzimaju svoj dio i šire priču o sebi. Hrvatska je zastupljena u programima 12 irskih organizatora putovanja/agencija makar s dominacijom Dubrovnika, no izvan toga valja reći da Irci u 62 posto slučajeva sami bukiraju odmor.  Niskotarifni prijevoznici koji su posljednjih godina velikim organizatorima putovanja oduzeli znatan dio tržišta i ovdje uzimaju sve veći dio tržišta (Ryanair). Sve značajniji udio bukinga zauzima i online buking, odnosno samostalno kreiranje i rezerviranje odmora putem interneta. Zadarsko područje je u katalozima tri organizatora putovanja. Ima potrebe za snažnije upoznavanje sa vrijednostima destinacije jer spoznaja o Ryanairu i izvrsnoj širini ponude (od Plitvica do Velebita i Krke, Kornata, Telašćice, povijesnih gradova, zabave, uz obilje mjesta za obiteljski odmor bliže plažama) ih privlači ali nemaju dovoljno spoznaja o tome.

Da, ne bismo vas htjeli razočarati s onim da u Hrvatsku ide 0,63 % Iraca. Naime, Nijemaca koji su nam iznimno dominantni gosti u Hrvatsku putuje oko 2%. Naravno, riječ je o različitim veličinama.
Interes za Hrvatsku

I ima svega. Desetak mladih pita mogu li se kod nas vjenčati i traže kontakte s tvrtkama i agencijama (paralelno se odvija svojevrstan njihov festival vjenčanja, pa odatle produže ovdje), mislim da ćemo neke vidjeti ovdje ovo ljeto. Posebne agencije rade samo biciklizam i uzimaju karte ovdašnjih staza. Do sada rade samo Istru i okružje Dubrovnika. Jedan drag Irac donosi Nini, nakon što je uzeo prospekte Telašćice, prospekte Mohera, njihovih čuvenih klifova i kaže - mora i ove vidjeti. I vole čuti da je pivo 12 do 15 kuna, a ne pet do šest eura, a cigarete 20-25 kuna a ne devet eura. Drago im je, a ne znaju, da je temperatura iznad 20 i u svibnju i u rujnu, pa i listopadu.

Uglavnom, ovdje valja biti. Naša informatorica Nina Štohera Marnika kaže kako većina onih koji dolaze za štand ima sasvim konkretne namjere doći na odmor, a nema kao na nekim sajmovima masovnog kupljenja prospekata, pa - vidjet ćemo.

A bila je i vrijedna nam veleposlanica nj. e. jasna Ognjanovac, nema ona doduše stan iza hotela Zagreb kao bivši veleposlanik Veselko Grubišić, koji je bio tu za mog prvog posjeta, ali eto sestrična je udana za mog školskog kolegu i voli Zadar. Šalu na stranu, veleposlanstvo je bilo ovdje i preuzelo i niz promidžbenih materijala za Hrvatsku i hrvatski turizam jer - ljudi ga traže.
Kolega John Buttery je predsjedavajući njihove najjače komunikacijske i PR kuće i odrađuje press centar i dobio je materijale  (inače i piše za sajamske novine i sl.) i informacije o nama i destinaciji. I da, kada nakon sajma stigneš prošetati malo po Temple baru, srcu Dublina s košnicom pubova, sa svirkom, plesom, pivom, hranom, gdje generacije od 18 (i manje, ali moraju falsificirati osobne iskaznice, i to čine) do previše godina, u istom prostoru guštaju u večernjem provodu, shvatiš da moramo imati i - zabave.

Trenutno nema komentara

Komentiranje više nije dostupno
Copyright © 2008. Zadarski list Uvjeti korištenja | Zaštita privatnosti | Impressum | Marketing
Powered by Sitestudio.hr