Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Analitičari očekuju ipak bolju turističku godinu, ali i upozoravaju da puno toga ovisi o – cijepljenju

03.01.2021. 10:01


Pitanje gospodarskog oporavka u 2021. u Hrvatskoj je naravno najuže vezano uz to kakva će biti turistička sezona jer o turizmu uvelike ovisimo, a turizam je jedna od onih djelatnosti koje su, zbog same svoje prirode, među najviše pogođenima.
Sezona 2020. još je i relativno dobro prošla, s obzirom na to u kakvim je uvjetima odrađivana. Sektor se pridržavao mjera, dokazalo se da se može, turisti su unatoč svemu dolazili te imamo rezultat bolji od konkurencije. Dok je sektor globalno pao oko 70 do 80 posto, Hrvatska je godinu završila na oko 50 posto noćenja iz 2019.
Uz brzu prilagodbu cijelog sektora i poštovanje mjera, našem relativnom uspjehu u 2020., ako se to može tako nazvati, pridonijela je naravno i blizina emitivnih tržišta, odnosno činjenica da smo auto-destinacija,što će, procjenjuje se, i dalje igrati važnu ulogu.
Guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić tako je primjerice nedavno kazao da je sezona 2020. bila bolja od prvotnih lanjskih očekivanja i zato što Hrvatska ima položajne prednosti.
»Mi smo destinacija u koju se može doći autom, što se u uvjetima kolapsa avioprometa koji se događa u ovakvim situacijama, pokazalo jako važno«, rekao je Vujčić. Što se pak tiče očekivanja za sezonu 2021., u HNB-u očekuju rast.
– Nakon primjetnog smanjenja viška na tekućem i kapitalnom računu platne bilance u 2020., ponajprije zbog snažnog pada prihoda od turizma, u 2021. se očekuje rast viška, ponajviše potaknut očekivanim oporavkom turističke aktivnosti, ističu u središnjoj banci u svojim prognozama za 2021 godinu.
I glavni direktor HUP-a Damir Zorić nedavno je u Rijeci kazao da misli da će sezona 2021. biti bolja jer je, veli, ljudima dosta izolacije i htjet će putovati. No, upozorio je,gostujući na riječkom Ekonomskom fakultetu, da se za sezonu trebamo valjano pripremiti.
Kaže da hotelijerima treba pomoći stanovitim potporama kao što to već čini konkurencija na Mediteranu jer u suprotnom, ako ne bude valjanih priprema, od nje nećemo ubrati koliko bismo mogli.
Direktor Hrvatske udruge turizma (HUT) Veljko Ostojić jučer je također poručio da turistički sektor vjeruje da će iduća sezona biti bolja od ovogodišnje, no bit će, kazao je, izuzetno zahtjevna.
Ostojić je govorio o potrebi očuvanja likvidnosti hotelijera, investicijama koje su spremne, ali su zasad na čekanju, kao i važnosti pripreme za sezonu. No, ključno će i dalje, istaknuo je, biti epidemiološko stanje.


Važnost cijepljenja
– Unatoč financijski izuzetno teškoj situaciji i drugim eksternim faktorima koji će utjecati na rezultat 2021., poput cijepljenja, mjera ograničavanja kretanja, do epidemiološke situacije u zemlji, nadamo se kako će turizam s iskustvom iz 2020. postići dobar rezultat.
Pokazali smo da znamo kvalitetno funkcionirati i u ekstremnim uvjetima pa gajimo opravdani optimizam za iduću godinu, rekao je Ostojić.
Što očekuje od turističke 2021. pitali smo i Borisa Žgombu, predsjednika Udruženja putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Žgomba vjeruje da će 2021. biti godina povratka turizma u normalu, ne u potpunosti, ali da će biti prva godina na putanji prema turističkom prometu i prihodima iz 2019.
Pri čemu bi, veli, rezultate iz 2019. mogli dosegnuti 2022., najkasnije 2023. godine.
– Što se tiče 2021., pretpostavka je da će se u prvom kvartalu i do početka drugog kvartala procijepiti određeni broj stanovnika koji će dopustiti da se broj zaraženih svede na minimalan te da se ponovo uspostavi intenzivniji turistički promet.
Govorim naravno na razini cijele Europe, odnosno o našim glavnim emitivnim tržištima. U tom smislu očekujem negdje u svibnju postupan povratak prometa koji bi trebao rasti s ljetnim mjesecima.
Očekujemo potom bolji srpanj i kolovoz nego ove godine, bez značajnih šokova kakav su primjerice bile crvene liste koje su ove godine zaustavile sezonu i posezonu, te se nadamo i posezoni koja će sličiti onome što smo imali prije pandemije.
Očekujemo dakle da će se pandemija do ljeta primiriti i da će stvari onda krenuti nabolje, kaže Žgomba. Na pitanje je li realno očekivati i predsezonu, odnosno dolazak gostiju već za Uskrs, Žgomba veli da Uskrs, odnosno to razdoblje, zapravo nosi zanemariv dio godišnjeg turističkog prometa, te je stoga više simboličan uvod u sezonu.
Nema stoga potrebe, napominje, na tome previše inzistirati, no očekuje ipak da će gosti iz nama bližih tržišta doći. Kada se sve zbroji, ističe Žgomba, u 2021. očekujemo financijski promet na razini 60 posto onog iz 2019.
Što se tiče 2020., broj noćenja bio je, podsjeća, negdje na 45 posto onog iz 2019., a sam financijski promet, za koji još nema točnog podatka, procjenjuje da će biti na 30 do 35 posto prometa iz 2019.
Cijene iz 2019. nisu se postigle u 2020., a velik dio noćenja odnosi se na kampove koji po strukturi prihoda nose tek trećinu hotelskih, tako da to sigurno ima utjecaja na konačan rezultat, odnosno financijski će efekt biti slabiji u usporedbi s brojem noćenja, tumači.
»Nisam epidemiolog, no ono što mogu reći je da ne očekujemo krajnje rješenje pandemije, ali vjerujemo da će stupanj procijepljenosti dozvoliti značajniji intenzitet putovanja«, zaključuje Žgomba.


Rast rezervacija
Krunoslav Kapetanović, vlasnik Navisa, predsjednik Sekcije hotelijera HGK Rijeka, siguran je da će turistički rezultat u Hrvatskoj u 2021. biti bolji nego u 2020. godini. Međutim, ne očekuje još povratak na razine iz 2019.
– Presudna će biti epidemiološka situacija te je u tom smislu važno dizati svijest građana o cijepljenju. Uvjeren sam da će cjepivo biti dostupno i ako već u prvom kvartalu procijepimo maksimalan broj ljudi, te ako nam epidemiološka situacija bude barem na razini europske, odnosno na razini naših emitivnih tržišta, onda nas već od drugog kvartala očekuje dobar posao.
Moramo pritom iskoristiti što smo blizu, što imamo vrhunsku infrastrukturu, a ako epidemiološka situacija bude povoljna, uvjeren sam da će se vrlo brzo vratiti i avioprijevoz, odnosno gosti koji stižu tim putem, rezonira Kapetanović.
Na pitanje zovu li gosti već sada za iduću sezonu i kakva je po tom pitanju situacija, Kapetanović odgovara da u ovom trenutku, ako se usporedi situacija na isti dan prošle godine, imaju daleko više rezervacija za cijelo ljeto unaprijed, te su one za dulji period.
– Ako su se ljudi ičega zaželjeli, onda su to godišnji odmori i neka normalnost. To moramo iskoristiti, tim više što smo se i ove godine koja je, vjerujem, bila najteža, dokazali. Sektor je dokazao da je sposoban, epidemiološki posložen i siguran, te i dalje moramo učiniti sve da ostanemo i promoviramo se kao sigurna destinacija, zaključuje Kapetanović.