Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Zorić: Mi smo postali najugroženija skupina poduzetnika u sektoru turizma

03.04.2021. 08:21


 Prošla je godina trebala biti jedna od najboljih sezona za male brodare u Dalmaciji. Poduzetnici su najavljivali povećanje flota i rast broja zaposlenih. Ponavljali bi se prosvjedi zbog premalog broja vezova u gradskim i županijskim lukama. No, pandemija koronavirusa sve je okrenula naglavačke. Industrija koja svake godine zaradi milijune, prošle je godine zbog pandemije koronavirusa dovedena do sloma. Svi su brodovi većinu prošle godine proveli u lukama.
Za razliku od velikih međunarodnih kruzera, čija je plovidba zbog virusa trajno prekinuta, mala plovila za kružna putovanja domaćih agencija i tvrtki su krajem lipnja i početkom srpnja prošle godine, nakon popuštanja epidemioloških mjera u Hrvatskoj ostvarila mali broj putovanja. Ali to nikako nije bilo dovoljno.
O svim problemima s kojima se susreću mali brodari u gradu i županiji razgovarali smo s Ivicom Zorićem, predsjednikom Udruge brodara i brodograditelja Adria iz Zadra.


Prisiljeni smanjiti broj putnika po turi
Već je sada sigurno da mali brodari ove godine neće ostvariti dostatne prihode. Većina brodara podignula je kredite kako bi unaprijedila i osuvremenila flotu. Preuzete obveze, zbog izbijanja pandemije koronavirusa i prestanka poslovanja, od prošle godine ne mogu vraćati. Čak i da se situacija promijeni, brodarima je nerentabilno poslovati sve dok ne dostignu minimalnu zaradu koja osigurava opstanak poslovanja. Čak i ako upita bude, ograničenje broja putnika prema epidemiološkim smjernicama ih opet dovodi do gubitaka.
– Prošle smo godine doživjeli pad prihoda od 60% u odnosu na ranije sezone. Malo se u javnosti zna i govori o problemima brodara. Mi smo postali najugroženija skupina poduzetnika u sektoru turizma. Pandemija koronavirusa dovela nas je na rub egzistencije. Vrlo ćemo se teško moći prilagoditi epidemiološkim mjerama. Ukoliko budemo prisiljeni smanjiti broj putnika na svakoj turi kako bi ispoštovali zakonske propise, ovu sezonu nikako ne možemo završiti u plusu. Poslovanje u našem sektoru je veliki teret i obveza jer brodari u svoje poslovanje uključuju veliki broj kooperanata i djelatnika na brodicama, priča Zorić.
Mali brodovi su po jednom ipak u povoljnijoj situaciji od velikih kruzera. Mali su turistički brodovi stopostotni hrvatski proizvodi od gradnje, i opremanja, preko domaće hrane i isključivog zapošljavanja hrvatskih pomoraca. Za razliku od inozemnih kruzera, koji u domaće luke uplovljavaju isključivo u razdobljima turističke sezone i predsezone, mali kruzeri rade cijelu sezonu. Oni također podliježu drugačijim propisima i ograničenjima u zaštiti od pandemije koronavirusa. Ali i u najboljim sezonama većina prihoda im je otpadala na podmirenje tekućih troškova i eventualnih kreditnih obveza.


Muku muče i s bankama
– Kako stvari trenutno stoje, samo nekolicina brodara koje ja poznajem imaju upita za putovanja. Nitko nije siguran kada će početi isplovljavati. Poduzetnici u našem sektoru imaju velike troškove unatoč tome što ne radimo. Od nas se očekuje da i dalje redovito plaćamo sve lučke i komunalne pristojbe bez obzira što gotovo ništa nismo zaradili od 2019. godine. Sa zaradom od prošle godine se ne da preživjeti. Moje kolege i ja svjesni smo načina poslovanja u našoj industriji i svih obveza koje moramo plaćati. Mišljenja smo da u ovoj situaciji plaćamo previše parafiskalnih nameta. Zalažemo se za regulaciju pravilnika o plaćanju lučkih pristojbi i gospodarenja lučkim prostorom, ističe dalje Zorić.
Mnogi su već naručeni brodovi ove godine trebali odraditi svoju prvu sezonu. Dalmatinski brodari muku muče i s bankama zbog postojećih kredita za gradnju, obnovu i pripremu brodova za sezonu. Pošto većina brodara zimi radi s minimalnim brojem zaposlenih, naknade koje su dobili od države ne mogu se mjeriti s izgubljenom zaradom od prošle sezone.
– Poslovanje u brodarskom sektoru je vrlo specifično. Ja sam u svojoj tvrtki jedini zaposleni preko zime, tako da sam od države tijekom mjeseci pandemije dobio samo novac namijenjen očuvanju radnih mjesta. Od tog minimalca ja moram plaćati pristojbu za upotrebu obale, brodsku ležarinu i pristojbu za vez, ističe Zorić.
Zbog pandemije koronavirusa moguć je i potpuni izostanak sezone za male brodare. Brodari će se teško moći prilagoditi novim uvjetima poslovanja, održavanju sigurnosnog razmaka i higijene na plovilima, što sve podrazumijeva dodatne preinake i ulaganja u brodove, nova zaduženja kod banaka te smanjenje kapaciteta, broja putnika kako bi ispoštovali epidemiološke smjernice. Pred malim je brodarima, kao i velikim kruzerskim kompanijama teško razdoblje. Predviđanja pokazuju kako će upravo industrija kružnih putovanja doživjeti najteži udarac zbog pandemije koronavirusa, od kojeg će se oporavljati godinama.I




»Ja sam u svojoj tvrtki jedini zaposleni preko zime, tako da sam od države tijekom mjeseci pandemije dobio samo novac namijenjen očuvanju radnih mjesta. Od tog minimalca ja moram plaćati sve komunalne i lučke pristojbe i osigurati dostojan život za svoju obitelj.
Ivica ZORIĆ