Četvrtak, 18. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Počelo izvlačenje olupine zrakoplova

Autor: Siniša Klarica

03.08.2008. 22:00
Počelo izvlačenje olupine zrakoplova

Foto: Filip BRALA



Akcija izvlačenja Lufthansinoga školskog zrakoplova, koji se prošloga petka s dvojicom članova posade srušio u more s 6,5 nautičkih milja jugozapadno od Dugog Otoka, nastavljena je jutros, izvješćuje Hina.
Inspektor za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović izvijestio je da je akcija izvlačenja olupine zrakoplova s 67 metara morske dubine već počela te da je olupina zrakoplova vezana i osigurana konopcima koje trenutačno zatežu dizalice na brodovima Hrvatske ratne mornarice.
Trenutačno natezanje konopa odvija se sporo, milimetar po milimetar, rekao je Vodanović dodavši da je riječ o vrlo zahtjevnoj akciji i ne zna se koliko bi mogla potrajati.
Istaknuo je da su ronioci spremni za još jedan zaron.
Budući da je jučer u olupini zrakoplova uočeno samo jedno tijelo, okoliš zrakoplova pretražuje se kamerama u krugu od oko 100 metara kako bi se otkrilo i drugo tijelo.
Stručne ekipe koje sudjeluju u ovoj operaciji i danas su na mjestu događaja.
Zrakoplov Lufthansine pilotske škole tipa piper 44 s dvojicom članova posade, hrvatskim instruktorom letenja Danijelom Oleksom i talijanskim učenikom Alessandrom D’Agattom srušio se , iz za sada nepoznatih razloga, u more jugozapadno od otočića Mežanj kod Dugog Otoka.
Iako je bilo najavljeno, akcija nije započela već u nedjelju. Brodovi Hrvatske ratne mornarice, spasilački BS 73 Faust Vrančić i desantni DBM 81  Cetina, na  mjesto događaja došli su tek oko 18 sati, usidrivši se dvije milje od  nesreće. Prije dolaska brodova, ronioci Specijalne policije MUP-a i Bojne za specijalna djelovanja HV-a, zaronili su kako bi pripremili avion za vađenje. Istražni sudac Borius Babić rekao je da će izvlačenje biti vrlo opasan poduhvat budući da se zrakoplov nalazi na 67 metara dubine. Potonuli zrakoplov, najvjerojatnije je u 01,15 u subotu je locirao Lovac mina LM51m Korčula, iako su istražitelji najavili da avion, a napose tijela unesrećenih, možda nikad neće biti pronađena.
Cetina i Faust Vrančić su jedina dva broda opremljena dizalicama za izvlačenje 1.500 kg teškog Pipera PA-44-180 Seminole D-GZXB Lufthansine pilotske škole Inter Cockpit. Novinare okupljene na palubi broda Lučke kapetanije glavni inspektor za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović je obavijestio da je pilot najvjerojatnije pokušao sletjeti na more. Međutim, istražitelje zabrinjava činjenica koju je utvrdila podvodna kamera da je pilot pokušao izbaciti stajni trap. Posjetimo se, 2006. isti tip zrakoplova također u Inter Cockpitovom vlasništvu reg oznake D-GZXA imao je problema sa senzorom izvlačenja stajnog trapa, pa je morao sletjeti „trbuhom” na pistu zadarske zračne luke.
Dinko Vodanović je rekao da je podvodna kamera locirala i tijelo Alessandra d’Agatte, dok se drugo tijelo nije noglo vidjeti jer je zrakoplov prevrnut na leđa i na bok.
–  Cilj akcije je izvlačenje tijela,a za sad nema toga na svijetu tko bi mogao reči što se dogodilo s avionom, rekao je Vodanović napominjući da je zrakoplov pronađen u jednom komadu.
Međutim, u stručnim zrakoplovnim krugovima već se pomalo počela voditi polemika je li zrakoplov možda izvodio „brišući” let u području stijena na Dugom Otoku, koje se nalazi u radarskoj sjeni, što ponekad iskorištavaju piloti uživajući u ovoj smjeloj, ali vrlo opasnoj atrakciji. Zanimljvo je da je taj dan bio dosta gust aviopromet, ali se zna da bi u najgorem slučaju Pipera zasigurno uhvatio radar na Učkoj ili (ako je operativan) radar Enchanced Peregrine instaliran na obližnjem brdu Vela Straža na Dugom Otoku. Upravo je Peregrine radar osposobljen za nadzor akvatorija i niskoletečih zrakoplova i letjelica do 100 km. Naši izvori u Inter Cockpitu kažu da nije moglo biti niti govora o nekakvom brisanjcu, jer da se u ovoj školi otkazi dobijaju i zbog manjih stvari, pa to nikom ne pada na pamet riskirati vrlo dobru plaću za malo ovakve vrste „zabave”.
„Gašenje oba motora uz ostavljanje kontakta, povećanje napadnog kuta i namjerno izazivanje sloma uzgona je dio obuke pilota. Tad dolazi do pljoštimičnog ili strmog kovita, ovisno o tome kojeg su piloti htjeli izazvati. Možda je kasnije bilo  nemoguće izravnati zrakoplova i vaditi ga iz kovita zbog zatajenja jednog od motora. Drugi motor je tu najvjerovatnije bio otežavajuća okolnost, rekao je jedan naš izvor blizak stručnim zrakoplovnim krugovima, ali ipak, priznaje i on sve su to za sad spekulacije zbog čega je došlo do pada Seminolea.
Negdje oko 14 sati u nedjelju na mjesto nesreće došla je i obitelj Danijela Oleksa koji je u Inter Cockpitu radio kao instruktor. Oleksa koji je rođen u Njemačkoj, slovio je u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu  kao dobar nastavnik letenja na Pilatusima PC-9.  
Po izvlačenju zrakoplov će biti izrezan i dopremljen u hangar 93. zrakoplovne baze Zemunik gdje će biti pod nadzorom. Zbog toga su se na brodove MUP-a ukrcali vatrogasci s potrebnom opremom za rezanje. Naime, Hrvatska nema za sad mogućnosti dopremiti zrakoplov u jednom komadu, rekao je Vodanović. Vodanović je dodao da će tome nazočiti njemački i talijanski inspektor za zrakoplovne nesreće. Njemački inspektor Ulf Kramer, zbog činjenice da je Piper registriran u Njemačkoj, dodaje Dinko Vodanović, podržava inicijativu da se zrakoplov odvede u istražni centar u Njemačku da zajednički istraže okolnosti koje su dovele do nesreće. To bi povećalo izgleda da se rekonstruira stvaran slijed događaja koji je doveo do najveće zrakoplovne nesreće na zadarskom području od završetka rata.