Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

PLESNA KRITIKA Taj tvrdoglavi plesni vitalizam

05.06.2019. 10:04
PLESNA KRITIKA Taj tvrdoglavi  plesni vitalizam

U Multimedijalnoj dvorani Kneževe palače u Zadru u ponedjeljak je predstavljena knjiga Taj tvrdoglavi plesni vitalizam plesne  kritičarke, povjesničarke plesa i plesne pedagoginje, izvanredne profesorice na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku Maje Đurinović te  novopokrenuta edicija Biblioteke Kretanja Hrvatskog centra ITI (International Theatre Institute).
O knjizi u kojoj autorica donosi presjek različitih osvrta, razgovora i  komentara o hrvatskoj plesnoj sceni i plesnom kazalištu objavljenih u  periodu od 25 godina, odnosno od 1992. do 2016. godine u nizu različitih publikacija, govorile su dramaturginja, teatrologinja i nakladnica Željka Turčinović, teatrologinja doc. dr. sc. Ana Gospić Županović s  Odjela za kroatistiku, zadarska plesna kritičarka i koreografkinja Sanja  Petrovski te sama autorica.

U Hrvatskoj 90 ITI-a
– U Centru ITI se bavimo promocijom kazališta, drame i plesa. U Hrvatskoj on postoji od 1994. godine i obuhvaća 90 različitih nacionalnih  ITI-a i ima nekoliko različitih programa, a među ostalim objavljujemo i  knjige. Imamo posebnu biblioteku koja se zove Biblioteka kretanja iz  koje je i ova knjiga Maje Đurinović. U ovom međunarodnom centru  svatko kreira svoje programe kako misli da treba u svojoj zemlji. Ja sam  poželjela osnovati plesni odbor pa sam pozvala Maju Đurinović i to  smo i učinili. Nismo produkcijska ustanova, već smo logistika hrvatskoj  plesnoj sceni, kazala je Turčinović napominjući kako je isti tim pokrenuo i jedini časopis za ples u Hrvatskoj. Napomenula je kako je 2009.  godine osnovana Biblioteka kretanja s dvije edicije od kojih je jedna  Plesni studij i objavljuje teoriju plesa, a druga Mala dvorana koja objavljuje plesne kritike.
– Treća edicija iz Male dvorane je ova knjiga Taj tvrdoglavi plesni vitalizam. Autorica se tu bavi plesnom kritikom, a ona je važna jer kroz  koju učimo gledati plesne predstave, odnosno sve ono što je bitno da  razumijemo u onome što gledamo. Plesna kritika kod nas nije baš razvijena i zato je autoričin pothvat zapravo pionirski pothvat u kojemu  ona tvrdoglavo i neustrašivo govori o onome što je vidjela i doživjela,  istaknula je Turčinković, a Gospić Županović dodala je kako knjiga Maje Đurinović predstavlja neuobičajenu knjigu zbog posebnosti njezina  stila.
– Ona objedinjuje različite vrste i žanrove, od klasičnih kritika, pojedinih predstava pa do vrlo kratkih osvrta na cjelokupnu sezonu, a ima  tu i različitih komentara, razgovora i intervjua. Ovo je jedna u nizu knjiga Maje Đurinović, ali je posebna jer predstavlja jednu zbirku tekstova  nastalih u periodu od 25 godina. Knjiga je strukturno podijeljena na  dva dijela. U prvom dijelu koji sadrži veći dio tekstova se prati recentna  i tekuća proizvodnja, odnosno stanje u suvremenom plesu, a u drugom  dijelu daje prikaz kritičke analize baletne scene. Njezina knjiga izuzetno je važna za povijest hrvatskog plesa i kazališta jer imamo premali  broj naslova ozbiljnije plesne literatura, kazala je Gospić Županović dodajući kako smatra da je došlo krajnje vrijeme da i plesna umjetnost  postene dio opće kulture, a autoricu knjige nazvala je vrijednom radnicom na popularizaciji plesa.

Pet tekstova o Zadru
Zadranka Sanja Petrovski istaknula je kako se pet tekstova u ovoj  knjizi odnosi na Zadar.
– Prvi pod naslovom Krhki komad plastike odnosi se na ovaj prostor  u kojem se nalazimo i napisan je 2002. godine. Odnosi se na razglednice snimljene u granatiranoj glazbenoj školi Blagoje Bersa koja se nalazila u ovom prostoru, a Maja je napisala kako još čuva te razglednice na  kojoj je balerina u bijelom trikou te natpis ispod njihovih slika na engleskom jeziku piše "Jesen 1991. godine – Zadar – Pomozite Hrvatskoj",  za koje dodaje kako ih je na desetke poslala diljem svijeta. Maja nas  prati oduvijek. U svakoj kritici ona prikazuje kontekst gdje se neki događaj odvija i sve okolnosti ispred i iza pozornice. Različite ansamble  tako i ocjenjuje gledajući i sam budžet kojim raspolažu. Vrlo je pozitivna osoba i podržava ono što treba podržati, zaključila je Petrovski te  preporučila nazočnima da kupe knjigu i tako podrže autoričin rad.