Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

ZAIGRANI DIJALOG “Djeca i mladi su moji učitelji i poticaj, zajedno pomičemo osobne i kreativne granice”

07.01.2021. 10:01


Matija Šango Šimurina, prof. hrvatskoga jezika i dramska pedagoginja iz Zadra, i Kazališna udruga Igrajmo se Zadar, kojoj je na čelu, dobitnici su Nagrade Hrvatskog centra za dramski odgoj, zbog posebnog doprinosa promicanju dramskoga odgoja i kazališnog stvaralaštva djece i mladih u lokalnoj zajednici
Tim je povodom Matija ispričala priču o svom dramskom i pedagoškom putu koji traje već 20 godina, otkrila utjecaj dramskog odgoja na osobni razvoj, kao i kulturu općenito te ukazala na značaj ovog vrijednog priznanja.


Kreativni duh kao nasljeđe


Kada je i kako započela ova lijepa priča i što Vas je motiviralo?
S nekim se stvarima rodite, neke otkrijete i razvijate kroz život. Kreativni duh, sklonost prema umjetnosti i umjetničkom načinu izražavanja prije svega mogu zahvaliti obitelji, iako su ih pojedinačno životne okolnosti usmjerile drugačije, ali važnost i značaj kreativnog razvoja uvijek je bila prisutna. Tu njihovu energiju i ljubav prema životu i stvaranju sam naslijedila, a oni su je podržavali. S obzirom da sam srednju školu pohađala za vrijeme Domovinskog rata, neke su aktivnosti morale pričekati pa sam tek kao studentica Hrvatskog jezika i književnosti koja se do tada amaterski bavila kazalištem ozbiljnije pristupila kazališnoj umjetnosti kroz koju sam otkrila i dramsku pedagogiju. To je jednostavno ono što jesi, što te ispunjava i to živiš, voliš.




Možete li usporediti kazalište, odnosno interes publike tada i danas, dolazi li s vremenom do dodatne popularizacije ili pak zanimanje slabi?
Ne gubimo interes za kulturu, dapače. On postoji, postoje stalni sadržaji koje treba jačati, ali se s vremenom interesi i mijenjaju i sukladno tome treba razvijati kulturnu politiku i prilagođavati sadržaje, stvarati nove. Raduje me niz kulturnih projekata i događanja koji umjetnost različitih formi u Zadru posljednjih godina čine dostupnijom, otvorenijom. To potvrđuje i potrebu i interes za različite kulturne sadržaje i činjenicu postojanosti i različitosti publike, ne samo po sadržaju, već i dobi.
S druge strane, neovisno o kulturnom planu i razvoju, nažalost, ulaganje u temelje kulturnog razvoja, razvoj publike i budućnost, stavljeno je na marginu, tj. djeca i dio kategorije mladih trebali bi biti shvaćeni ozbiljnije zbog dobrobiti i kulturnog razvoja i društva općenito. Svaki sadržaj koji omogućuje kvalitetno vrijeme djeci i mladima trebao bi biti bolje podržan od lokalne zajednice, a posebice oni sadržaji koji neovisno o okolnostima i preprekama ostvaruju rezultate i koji su dokazani kao uspješni programi. Po tom pitanju godinama stagniramo, tj. ako napretka nema, onda nazadujemo, unatoč uspješnom radu i vidljivim ostvarenjima. Sve započinje od temelja, to je ključ kvalitetnog društva.


Zajedničko stvaranje


Što djeca i mladi dobivaju dramskim odgojem, koje osobine i vještine razvijaju?
Dramski je odgoj jedan od važnih temelja pojedinaca i društva, rad na sebi, svjesnost o potrebi osobnog razvoja, kulturnog razvoja i umjetnosti kao oblika izražavanja. Dramski odgoj nije isto što i dramska umjetnost, on ne služi isključivo razvijanju dramske darovitosti i upoznavanju s dramskim i scenskim izrazom. Riječ je o organiziranoj (dramskoj) igri koja, služeći se umjetnošću, razvija komunikacijske vještine, formiranje stavova, (samo)kritičnost, odgovornost, razvija humana moralna uvjerenja i društvenu svijest, kreativnost i samopouzdanje koje nas dovodi do umjetničkih ostvarenja i potrebe za umjetničkim izričajem kao posljedicom ovakvog tipa rada. On je jedan od načina ulaganja, ne samo u osobni razvoj, već u kulturu i umjetnost.


Što je najljepši dio Vašeg posla, a koji su najveći izazovi?
Najljepši dio posla je zajedničko stvaranje i druženje s djecom i mladima. Oni su moji učitelji i poticaj, zajedno pomičemo osobne i kreativne granice. Nema boljeg društva od onog iskrenog, punog ljubavi i međusobnog povjerenja. Najveći izazov je doprijeti do svakoga od njih pojedinačno i onda zajedno doći do ostvarenja, primjerice uspješne predstave koja će nas ispuniti osjećajem zadovoljstva i njima kao pojedincima biti dodatna potvrda vrijednosti kako osobne, tako i rada i važnosti ulaganja u sebe. Njihovo ostvarenje naš je cilj.


Što je potrebno za uspješan dramski odgoj?
Jedan od najvažnijih elemenata u radu jest pitanje svjesnosti o greškama i pravo na grešku. Činjenica da je griješiti sastavni dio pojedinca i rada, kao i činjenica da su u svakom procesu svi jednako važni neovisno o količini zadatka i sl. Nakon svakog zadatka slijedi analiza koja usmjerava na ono što jest, a ne na ono što nije, oslobađa strah i jača nas.


Nagrada ulaganju u budućnost


Pitanje epidemioloških mjera je neizbježno. Kako ste »prebrodili« prošlu godinu te kakvi su planovi za sljedeću?
Prebrodili smo je uspješno.U pauzi rada u dvorani nastavili smo druženje on line posredstvom projekta »Igrajmo se doma« gdje smo kratko dijelili ideje i poticali međusobnu igru, a onda odlučno krenuli ka realizaciji projekata i, unatoč raznim preprekama, realizirali kazališnu predstavu »Zapisi s igrališta« čija sam redateljica i autorica, 7. NOBI u sklopu kojega smo premijerno prikazali film »Samopouzdanje« kojem je redateljica Mia Zara Burčul i godinu smo zaokružili nagradom i priznanjem HCDO-a.


Jeste li očekivali nagradu Hrvatskog centra za dramski odgoj? Što za Vas, ali i »Igrajmo se« predstavlja ovo vrijedno priznanje?
Nagradu nismo očekivali, ona je zaista stigla kao veliko iznenađenje. Svjesni smo da se naš rad prati i vrednuje od strane struke, uostalom tako sam ostvarila diplomu dramskog voditelja, potom i pedagoga. Velik je broj i organizacija i pojedinaca koji vrijedno rade i čijem se radu i ostvarenjima divimo. U izbor su uključeni i međunarodni članovi što sve čini još značajnijim. Ovo je priznanje struke mom osobnom radu i radu Igrajmo se Zadar, ljudima koji žive kazališnu umjetnost, rade s djecom i mladima, svjesni važnosti ovakvoga tipa rada, umjetnosti, odgoja i razvoja publike ili, najkraće rečeno, ulaganju u budućnost. Priznanje djeci i mladima, sadašnjim i bivšim polaznicima Igrajmo se Zadar. Za ovaj uspjeh zaslužni su i suradnici, kao i svi oni koji su bili i jesu dio ostvarenja Igrajmo se Zadar. Ovo je za nas zaista najviše. S obzirom da su dobitnici nagrade prije svega ljudi koji u svijetu dramske pedagogije i kazališne umjetnost služe kao primjer i uzor, čast je i zadovoljstvo biti dio odabranih u timu. (Doris BABIĆ)
 


Poticanje i razvijanje kazališnog odgoja


Kazališna udruga »Igrajmo se Zadar« osnovana je sa svrhom poticanja i razvijanja kazališnog odgoja i stvaralaštva djece, mladih i osoba aktivno uključenih u odgoj i obrazovanje djece i na zadarskom području već je dvadeset godina gotovo jedini promicatelj dramske pedagogije i takvog tipa rada s djecom i mladima. Za svoj program kazališne edukacije djece osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta Udruga 2006. godine dobiva suglasnost i preporuku Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa. Udruga se financira uglavnom vlastitim sredstvima, tj. prihodom od članarina i prodaje ulaznica za projekte i završne produkcije, koje su u pravilu rasprodane. Predstave Kazališne udruge imaju svoju stalnu publiku i taj broj iz godine u godinu neprekidno raste, zanimanje za cjelokupan njezin rad u konstantnom je porastu te se čini da u Zadru nema djeteta koje nije prošlo kroz neke aktivnosti ili vidjelo neke njezine programe.