Vojni piloti bi morali prijeći u civilni registar, ispolagati potrebne licence, a zrakoplovi bi se morali registrirati kao civilni te bi se za njih moralo plaćati osiguranje
Sudeći po dostupnim informacijama s nedavnog sastanka ministra obrane Ante Kotromanovića i najviših časnika HV-a i Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, aktualna kriza prouzročila je teško je materijalno stanje u oružanim snagama. To se već dalo naslutiti kad je koncem prošle godine, dobar dio vojnika i časnika otišao na nešto duži godišnji odmor, iako su se vojni izvori pravdali da je to redovita situacija potkraj svake godine.
No u medijima je osvanula informacija o izuzimanju protupožarnog zrakoplovstva i njegovu preseljenju pod okrilje Državne uprave za zaštitu i spašavanje. Praktički ponovni prijelaz pod okrilje MUP-a realizirao bi se do protupožarne sezone 2013. Taj “transfer”, kažu dobro upućeni, ne bi donio nekakvu uštedu, osim što bi se pozicija jednog ministarstva preselila na poziciju drugog. Vojni piloti bi morali prijeći u civilni registar, polagati potrebne licence, a zrakoplovi bi se morali registrirati kao civilni te bi se za njih moralo plaćati osiguranje, što je relativno velik inicijalni trošak “preseljenja”.
Neracionalna upotreba “kanadera”
Iako glasnogovornik MORH-a Goran Grošinić izričito kaže da niti MORH niti Oružane snage Republike Hrvatske ne razmišljaju o izuzimanju protupožarne komponente HRZ-a, još ljetos su visoki časnici HV-a upozoravali na neracionalnu upotrebu “kanadera”, ali i helikoptera u SAR akcijama potrage i spašavanja. Grošinić nije potvrdio ili opovrgao razmišljanja o tome da bi se ubuduće naplaćivao svaki let helikoptera za potrebe GSS-a ili medicinskog transporta niti tko bi u tom slučaju snosio troškove.
Posljednja dva kupljena kanadera trebala su biti prepravljena na SAR inačicu, za potrebe traganja i spašavanja. Vrijednost tog posla iznosi čak 9,5 milijuna USD. Tako visoka cijena pravdana je time da na svijetu nema još jednog proizvođača ovakvih pp-zrakoplova pa se odabir i kupnja odvijaju izravnom pogodbom. Ugraditi su se trebali Cockpit-voice recorder i Flight Data Recorder poznatiji pod zajedničkim nazivom “Crna kutija”, novi ELT-Emergency Locator Transmiter, uređaj koji u slučaju nesreće odašilje signal o položaju aviona na novoj frekvenciji. Tu je i GPS-maping mode, uređaj za prikaz položaja i kursa aviona na mapi koja se pojavljuje na jednom od ekrana u avionu. U avione bi se trebalo ugraditi još jedno sjedalo za četvrtog člana posade, pa će se nova dva kanadera moći koristiti u akcijama traganja i spašavanja, prostor za medicinsku opremu, nosila, itd. Međutim, oprema do danas nije ugrađena. Tvrdnju da će istu, umjesto kanadskog Bombardiera, ugrađivati Zrakoplovno tehnički centar u Velikoj Gorici, demantirao je predsjednik uprave Zdravko Delić.
Canadairi spremni za sljedeću sezonu
– Mi obavljamo kompletan servis i radove na održavanju Canadaira CL-415, ali ne i preinake na ovu ili onu verziju. Čak o tome nije bilo nikakvih razgovora. Ono što bih želio naglasiti je da smo ove godine postigli ono što nam nije uspjelo ni jedne godine, a to je da već krajem 2011. imamo 50 posto flote Canadaira servisirano i spremno za sljedeću sezonu. Štoviše, s istim datumom imamo spremne i servisirane jednog Air Tractora AT-802F i jednog AT-802A “Fire Bossa”. Ostala tri Canadaira CL415 i 3 Air Tractora, bit će spremni do kraja travnja, rekao nam je Zdravko Delić.
Delić je potvrdio da je HRZ otpisala jedan “Fire Boss” koji se ljetos srušio nedaleko od jednog smetlišta na otoku Braču. Predsjednik uprave ZTC-a kaže da u slučaju prelaska kanadera u “civilni band” i njegovi mehaničari morali dobiti tzv. EASA part 145 standard i sve potrebne civilne dozvole s upisanim tipom aviona koji servisiraju, a to je proces koji traje najmanje dvije godine.
VELIKI TROŠKOVI GAŠENJA IZ ZRAKA
Prošle godine MORH je u protupožarnoj sezoni potrošio 73,5 milijuna kuna, a većinu novca utrošilo je PP zrakoplovstvo. Pri tom je na požarište bačeno oko 52.000 tona vode. Komercijalna cijena jednog izbacivanja vode i pjenila iz kanadera (ukupno 6 tona), prema podacima od prije nekoliko godina, je 660 eura. Kad bi danas, kojim slučajem, kanaderi prešli u koncesiju u tu cijenu bi se ukalkuliralo i povećanje cijene avionskog goriva od čak 40 posto. Međutim, stvarnu cijenu gašenja požara iz zraka kažu stručnjaci, teško je izračunati zbog niza parametara koji na nju utječu. Isti slučaj je i s cijenom leta helikoptera u akcijama spašavanja ili medicinskog transporta, ali se barata s nekih 5.000 eura po satu leta.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Pojačanje u uredu
Borussia Dortmund u klupskoj legendi pronašla novog glavnog direktora kluba
Zadar
PRIRODOSLOVNO-GRAFIČKA ŠKOLA
EKO DANI Drvo nade i biografija vode simboli ekoloških izazova
Scena
posebno iznenađenje
Jelena Rozga doživjela emotivan trenutak na pozornici
Zadar
ART DESIGN
Važno je da naši mladi upoznaju neke od najbitnijih dijelova zadarske umjetničke scene
Rukomet
bliži se kraj sezone
Dvije generacije Zadrana potvrdile titulu prvaka Dalmacije
Scena
VICE MARTINOVIĆ
TRAGEDIJA U ‘VEČERI ZA 5’: Natjecatelj umro nakon snimanja, obitelj je htjela da se emisija prikaže
Zadar
PREDIVNO
Prvi put u Zadru zaposleni mladi s Down sindromom: ‘ Imaju predivnu voditeljicu i ekipu…’
Zadar
odjel za ginekologiju
VRIJEDNO PRIZNANJE Zadarska bolnica domaćin prvog tečaja ginekološke endoskopske kirurgije
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Zadar
'za zadar'