Lučka uprava Zadar ne očekuje kruzere u Gaženici prije jeseni

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
Očekuju se zaštitni protokoli postupanja za putnike i posadu
Najave dolazaka za ovu godinu nisu relevantne jer se podaci mijenjaju iz dana u dan te se radi o potpuno nepouzdanim podacima s obzirom da niti kruzing kompanije ne znaju hoće li i kada će uopće krenuti u realizacije itinerera za 2021. godinu. U najavi smo imali nešto manje od 200 ticanja na kojima je trebalo doploviti oko 320.000 putnika računajući pun kapacitet plovila. Realno, očekivali smo oko 280.000 putnika u 2021. godini - naravno prema najavama prije pandemije virusa COVID-19, objašnjava Škifić
LUZ
Teško je u neizvjesnoj epidemiološkoj situaciji najavljivati ticanja kruzera u Gaženici

Pandemija koronavirusa prošle je godine u potpunosti paralizirala industriju kružnih putovanja. Zbog nemogućnosti osiguranja epidemioloških mjera najveće su svjetske kompanije za kružna putovanja privezale gotovo sve svoje brodove.
Podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju kako je u sektoru kružnog turizma u 2020. godini ostvareno samo 26 dolazaka, što je čak 700 putovanja ili 96,4 posto manje nego u 2019. godini, a sve kao posljedica pandemije koronavirusa i ograničenja međunarodnih putovanja. Podaci nadalje pokazuju da je kružnih putovanja stranih brodova bilo u prva tri mjeseca prošle godine, zatim dolazi do potpunog prekida putovanja sve do srpnja. Pet putovanja je ostvareno u kolovozu i rujnu, nakon čega industrija kružnih putovanja potpuno staje do kraja godine. U 2020. godini kruzeri su uplovljavali jedino u luke u Dubrovačko - neretvanskoj i Istarskoj županiji.

Za razliku od velikih međunarodnih plovila, mala plovila za kružna putovanja domaćih agencija i tvrtki ostvarila su nekoliko putovanja krajem lipnja i početkom srpnja, nakon popuštanja epidemioloških mjera u Hrvatskoj.

U Gaženici se okrenuli prihvatu brodova u mirovanju

O prekidu kružnih putovanja i problemima u prošloj godini, te potencijalima i izgledima za nadolazeću turističku sezonu, razgovarali smo s Robertom Škifićem, ravnateljem Lučke uprave Zadar.
- Prošla godina vjerojatno će ostati zabilježena kao jedna od najtežih godina, pogotovo u segmentu međunarodnog putničkog prometa. Pandemija virusa COVID-19 praktički je u nekoliko tjedana u ožujku izbrisala sve najave kruzera kao i međunarodni linijski promet - ne samo u svim hrvatskim lukama nego u svim lukama na svijetu. Radi se o krizi svjetskih razmjera, a kruzing kompanije su najviše pogođene pandemijom, čak i više od avio - industrije. Onemogućeno je pristajanje u manje-više svim svjetskim lukama te je jedini vid aktivnosti koji je lukama preostao postao prihvat brodova na kružnim putovanjima, bez putnika, u mirovanju, tzv. lay-up, kaže Škifić.

Prošle godine uplovilo 13 kruzera

- Od najavljenih nešto više od 200.000 putnika i 150 ticanja u 2020. godini realizirano je samo 13 ticanja i 714 putnika. I sve to manje - više do početka pandemije u ožujku. Dodatni ograničavajući element u prihvatu brodova na kružnim putovanjima tijekom 2020. godine bila je i Odluka Stožera civilne zaštite o zabrani ulaska putničkim brodovima s više od 200 putnika u hrvatske vode. Većim dijelom godine u luci je, u lay-up statusu odnosno u stanju mirovanja, bio jedan do dva kruzera tvrke Marella Cruises (Dream i Discovery 2) te od kraja godine i edukacijski brod MB Bright Spark. To su praktički bile rijetke značajnije prihodovne aktivnosti koje su ostvarene u međunarodnom segmentu prometa, pojašnjava Škifić.
S obzirom na sve probleme s kojima su se susreli, u luci su ostvarili velike gubitke.
- U odnosu na 2019. godinu ostvaren je pad prihoda u segmentu kruzinga za okvirno 5 milijuna kuna. U odnosu na najave za 2020. godinu pad prihoda je trebao biti još izraženiji. Međutim, toliko je izgubila samo Lučka uprava Zadar na račun naplate lučkih pristojbi. Šire gledano, izgubljeni prihodi svih naših koncesionara koji su direktno vezani za pružanje usluga brodovima za kružna putovanja su višestruko veći, kaže Škifić.

Nema najava dolazaka kruzera

Stručnjaci predviđaju kako će se upravo kruzing industrija najteže oporaviti od posljedica gospodarske krize izazvane pandemijom koronavirusa. Za razliku od aviokompanija, koje su u pomanjkanju putničkog prijevoza poslovanje preusmjerile na teretni promet, kruzing kompanije nisu imale drugog izbora doli »baciti sidro«.
Iz Lučke uprave Zadar zbog neizvjesne situacije s pandemijom koronavirusa još uvijek nisu objavili listu najavljenih dolazaka kruzera. Kažu da će kada dođe do realizacije putovanja podatke objavljivati dan po dan.
- Najave dolazaka za ovu godinu nisu relevantne jer se podaci mijenjaju iz dana u dan te se radi o potpuno nepouzdanim podacima s obzirom da niti kruzing kompanije ne znaju hoće li i kada će uopće krenuti u realizacije itinerera za 2021. godinu. U najavi smo imali nešto manje od 200 ticanja na kojima je trebalo doploviti oko 320.000 putnika računajući pun kapacitet plovila. Realno, očekivali smo oko 280.000 putnika u 2021. godini - naravno prema najavama prije pandemije virusa COVID-19, objašnjava Škifić.

Sve će ovisiti o epidemiološkoj situaciji

Najveći izazov za kruzing kompanije biti će zadobiti povjerenje turista, ali i zaposlenika. Odmor u situaciji u kojoj zdravstvena zaštita nije sto posto zagarantirana nije nimalo privlačan. Ni jednoj kompaniji nije u interesu da se ponovi prošlogodišnja situacija u kojoj su se putnici i posade kruzera našli prošle godine kada je otkriveno da se na kruzerima u Sjedinjenim Američkim Državama i Japanu pojavila zaraza koronavirusom. Putnici i posada u takvim su situacijama bili prisiljeni ili provesti karantenu na brodu ili u zemlji u kojoj je brod dobio dopuštenje za usidrenje. Neke su zemlje kao Tajland i Malezija zabranile pristanak kruzera u svojim lukama. Takva situacija dovodi i do diplomatskih sukoba između zemalja čiji su državljani zaraženi na kruzeru i zemalja koje nisu spremne zbrinuti oboljele ili barem urediti da se u skladu s epidemiološkim mjerama osigura njihov povratak u matične zemlje.
Škifića smo upitali o postojanju naputaka i protokola o uplovljavanju plovila pod inozemnim zastavama, ukoliko na njima bude zaraženih članova posade ili putnika.
- Prema najavama očekuje se opći naputak Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o postupanju sa zaraženim putnicima. Međutim, očekuje se da će u dogovoru i koordinaciji sa Stožerom biti prisutni različiti pristupi ovisno o destinaciji, gradu ili luci. Sve će ovisiti o tome i kakva je trenutačna epidemiološka situacija u pojedinim destinacijama, kaže Škifić.

I luke i kruzing kompanije obvezne osigurati zaštitne protokole

- Od samog početka pandemije poduzeli smo niz mjera u svrhu zaštite zdravlja djelatnika - sve prema uputama Stožera – od dezinfekcijskih sredstava u svakom uredu, na ulazu u prostore Lučke uprave. Ulazna vrata u prostore Lučke uprave Zadar su zaključana tako da striktno kontroliramo tko ulazi i izlazi, na sastancima držimo distancu i nosimo maske, kao i u uredima, ako više od jedne osobe radi u uredu. Malo nas je i jako nam je važno sačuvati zdravlje svakog zaposlenika s obzirom na veliku količinu poslova i projekata koje ova Lučka uprava provodi. Dodatno, u slučaju manjih kontroliranih događaja s više osoba, pristupa se i mjerenju tjelesne temperature svakog od sudionika, pojašnjava Škifić.
Kruzeri su praktički zatvori na moru. Prošle su godine, što zbog manjka informacija o koronavirusu, što zbog nepronalaska načina da se spriječi ulazak virusa na brodove, kruzing kompanije dovedene do bankrota. Ove je godine glavna zadaća kruzing kompanija da osiguranju zdravstvene i sigurnosne protokole radi zaštite putnika i posade. Najvažniji dio protokola je testiranje svih putnika i članova posade prije isplovljivanja. Jedan od načina kako smanjiti mogućnost izlaganja virusu je ukinuti boravak izvan plovila za vrijeme boravka u lukama ili organizacija tzv. »bubble izleta«, u kojima putnici i vodiči ne dolaze ni u kakav kontakt s ljudima koji ne borave na plovilu. Što se tiče higijenskih standarda preporučuje se upotreba dezinfekcijskih sredstava namijenjenih bolnicama, koji uništavaju 99 posto virusa. Smanjenje broja putnika kako bi se osigurala socijalna distanca još je jedna važna stavka. Također se preporučuje određivanje izolacijskih jedinica za goste i posadu sa sumnjom na zarazu koronavirusom. Tako je kompanija Royal Caribbean zajedno s izraelskim zdravstvenim i turističkim vlastima, ponudila prvo kružno putovanje na kojem će posada i gosti stariji od 16 godina biti cijepljeni protiv COVIDA-19.

Kontrolirani koridor

- Kompanije za kružna putovanja same su donijele niz vrlo strogih protokola - od PCR testova nakon prvog i nakon svakog sljedećeg ulaska u brod, neke kompanije bukiraju isključivo cijepljene putnike, izleti će biti organizirani u strogo kontroliranim uvjetima odnosno neće biti moguće otići s broda u individualnom aranžmanu. Putnici koji to ne poštuju jednostavno će biti poslani kući ako su suprotno protokolu broda, izašli izvan dogovorenih pravila.Takvi događaji su već zabilježeni u ovo malo testnih itinerera koji su organizirani uz ograničen broj putnika. Dodatno, kompanije će puniti samo dio kapaciteta, a na izletima neće biti dozvoljen prijevoz u autobusu s više od 50% popunjenih kapaciteta. Individualni izlasci s broda u sljedećem kratkoročnom razdoblju uopće neće biti mogući. Protokoli su takvi da nas u destinaciji zapravo uzimaju kao veću prijetnju putnicima, nego što bi oni mogli biti nama, ističe Škifić dodajući kako COVID protokoli kruzing kompanija ne dozvoljavaju nekontrolirani dolazak i odlazak putnika.
- Kontrolirani koridor sa zaštitarima koji mjere temperaturu, dezinfekcijska sredstva i maske unutar terminala u tom kratkom vremenu prolaska do autobusa u ovom trenutku se čine sasvim dostatni. Turistički i pomorski agenti, vozači i svi s destinacije koji su u kontaktu s putnicima morat će se držati istih protokola. Međutim, ovisno o epidemiološkoj situaciji ne isključuje se i uvođenje dodatnih mjera, pojašnjava Škifić.

Lučka uprava Zadar ne ovisi isključivo o kruzerima

- Manje - više sva ticanja do kraja lipnja su praktički već otkazana, a veliko je pitanje što će biti u drugoj polovici sezone. Prema neformalnim razgovorima s kompanijama one ne očekuju značajniji broj putovanja prije kraja kolovoza i početka rujna. Nadajmo se da će procjepljivanje stanovništva učiniti svoje - poboljšanjem epidemiološke slike u Hrvatskoj do kraja ljeta, mogli bismo dohvatiti barem jesen uz kruzere. Na početku godine planirali smo da će se ostvariti otprilike jedna trećina ticanja, međutim, kako stvari trenutno stoje, bili bismo zadovoljni samom činjenicom da se promet počne odvijati. Nismo izloženi prihodima od kruzera kao neke druge luke u Hrvatskoj i svijetu, naši prihodi su razborito disperzirani na više segmenata prometa i aktivnosti, međutim, u slučaju da se pandemija ne smiri do kraja godine, svi ćemo imati razloga za veliku zabrinutost, pojašnjava Škifić.
Jedno je sigurno. I da pandemija koronavirusa završi sutra, kompanijama za kružna putovanja trebat će vremena da ponovno zadobiju povjerenje klijenata i potencijalnih zaposlenika.

Infobox ():

Infobox ():

Infobox ():

Infobox ():

Infobox (Okvir):
Groblje kruzera kod Izmira
Prema izvještavanju svjetskih medija, najskuplji kruzer je onaj koji ne plovi.Naime, kako se moglo pročitati, zbog pandemije koronavirusa, koja je prošle godine paralizirala poslovanje kompanija za kružna putovanja, mnogobrojni su kruzeri završili u tzv. »reciklažnim škverovima«. Jedna takva luka nalazi se u zapadnoj Turskoj. Aliağa, u blizini turskog grada Izmira postala je groblje za kruzere. Kako bi barem malo smanjile gubitke, najveće su svjetske kruzing kompanije bile prisiljene prodati dio svoje flote i poslati bordove na rastavljanje. Radnici u luci Aliağa rastavljaju brodove dio po dio. Najveći dio zarade dolazi od prodaje starih metalnih dijelova broda, ali i ostala iskoristiva oprema također je na prodaju lokalnim poduzetnicima i preprodavačima. Radnici luke, koji su prije izbijanja pandemije najveći dio vremena radili na rastavljanju dotrajalih teretnih brodova, sada imaju više posla nego ikada prije.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 3 (2 glasova)