Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Poslodavci svjesni da ne postoji nikakav sustav kontrole – izrabljuju studente

08.09.2018. 16:30
Poslodavci  svjesni da  ne postoji  nikakav  sustav  kontrole –  izrabljuju  studente


 S obzirom na to da je turistička sezona još uvijek u tijeku,  potreba za studentskom radnom snagom veća je nego u drugim periodima godine. U odnosu na prethodnu godinu, iskazane potrebe za studentima su oko 5% veće, saznajemo od Sveučilišta u Zadru koje nam je također potvrdilo kako su najpopularniji poslovi među studentima rad u  trgovinama, ugostiteljskim objektima i svim drugim djelatnostima vezanima uz turizam, dok najviše studenata radi u trgovačkim centrima.
Plaće su redovite te je prisutno povećanje neto satnice. Povećanje je  prvenstveno vezano za veću potražnju radnika – studenata od strane poslodavaca. Poslodavci u tim uvjetima, kako bi dobili što kvalitetnije radnike, pružaju i bolje uvjete (povećane neto satnice i općenito bolje radne  uvjete). U slučaju da dođe do kašnjenja u isplati plaća, Studentski servis  se, prema predviđenoj proceduri, aktivno uključuje u naplatu koristeći  se svim raspoloživim zakonskim sredstvima, odgovorili su nam sa  Sveučilišta u Zadru.
No, koliko su studenti zaista zadovoljni ili nezadovoljni sa svojim poslodavcima, teško je reći, kazala nam je u razgovoru Marita Katunarić,  studentska pravobraniteljica Sveučilišta u Zadru. Studenata u gradu Zadru ima puno i veliki je broj onih koji rade ili žele raditi. Ono što je po  Mariti Katunarić najveći problem sa studentima i njihovim radom je  upravo iskorištavanje studenata.
– Poslodavci su svjesni da ne postoji nikakav čvrsti sustav kontrole i  podrške. Primjerice, imate studentski ugovor koji dolazi u tri primjerka.  Jedan studentu, jedan poslodavcu i jedan Studentskom servisu. Ono što  se događa je da studenti potpisuju bianco ugovor prije samog početka  rada, što daje poslodavcu priliku da u ugovor unosi što želi. Poslodavac  uopće ne mora navesti da je student radio i nedjeljom i blagdanima i  prekovremeno. Tu dolazi do problema, na koji se mi studenti najviše  žalimo, objasnila je Katunarić dodavši kako se ti postotci, za koliko bi se  trebala uvećati nečija satnica, u ugovoru pišu pro forme.
Katunarić naglašava kako uvijek ima hvalevrijednih poslodavaca koji  se drže pravila, međutim onaj veći broj njih apsolutno zanemaruje ono  što je studentu obećano.
– Studentski servis po tom pitanju, nažalost, ne može ništa, jer oni nemaju nikakvog dokaza koliko sati je student zaista odradio. Voditelj i zaposlenici servisa su vrijedni ljudi kojima je stvarno stalo do studenata i  čine sve što su u mogućnosti, ali tih mogućnosti nema puno, kazala je  Katunarić dodavši da, ako se student i pobuni poslodavcu, taj isti poslodavac mu može prijetiti otkazom ili isplatom manje plaće.
To dovodi studente u situaciju da su nemoćni.
– Studentski zbor ili ja kao studentska pravobraniteljica možemo dati  podršku kolegama, kontaktirati Studentski centar ili raditi edukacije studenata o njihovim pravima, što je na kraju krajeva i u planu. Međutim,  mislim da se ovaj problem javlja na razini države, ne samo Zadra, objasnila je dodavši kako su kolege iz Zagreba napravile veliku stvar osmislivši  jedan pravni akt (Zakon o obavljanju studentskih poslova) koji bi zaposlenim studentima trebao poboljšati uvjete rada.
Katunarić se nada da će taj zakon omogućiti bolji sustav kontrole, bilo  to pojačanim inspekcijama ili nekim drugim načinom.
– Studenti koji uz studiranje još i rade bi trebali bi biti osigurani da će  dobiti ono što su zaslužili, a ne se bojati svojih poslodavaca, zaključila je  Katunarić.