Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

OGLEDNA USTANOVA Za dobrobit djece s teškoćama u opremu i edukacije ulaže se 4,6 milijuna kuna

09.10.2020. 12:27


Ova godina iako mnogima jako izazovna i teška, Osnovnoj školi Voštarnica jedna je od najuspješnijih od kada postoji škola. Godina je to u kojoj su se sve namjere i ciljevi na kojima se ustrajno radilo konačno realizirali. U siječnju 2021. godine realno je za očekivati konačno preseljenje škole u novu zgradu u Centru Mocire. Ravnateljica Irena Dukić, ambiciozna i radišna, učinila je sve kako bi ova škola bila najbolja za njezine učenike, njihove roditelje, ali i zaposlenike. Naime, u sadašnjoj zgradi u Ulici Ivana Meštrovića nadomak zadarske marine, što se tiče prostornih kapaciteta nije se mogao napraviti značajniji iskorak što se tiče poboljšanja uvjeta za napredovanje njihovih učenika, no brojne edukacije djelatnika škole te konačno preseljenje u nove prostorije na Mocirama, koje su opremljene zahvaljujući Ministarstvu znanosti i obrazovanja te uz realizaciju EU projekta ASIQ stvari mijenjaju značajno na bolje.


Stalno uvođenje promjena
– U tijeku je procedura opremanja i preseljenja OŠ Voštarnica Zadar u novu školsku zgradu na predjelu Mocire koja će zasigurno biti po prostornim uvjetima i stručnoj opremljenosti ogledna ustanova u Republici Hrvatskoj. Tome će svakako značajno doprinijeti iznos od 3.500.000 kuna Ministarstva znanosti i obrazovanja za nabavu opreme i namještaja, nastavnih sredstava, pomagala, alata, uređaja potrebnih za nastavni proces u našoj školi, ali i oprema iz projekta ASIQ vrijedna 148.027 eura, odnosno 1.114.280 kuna na način da ćemo postići da nam u trenutku nakon preseljenja ništa ne fali, da imamo sve što je učenicima potrebno i to prema visokim standardima kao u razvijenim zemljama EU-a i SAD-a. Zašto smo s partnerima prijavili projekt ASIQ? Pa upravo iz onog najbitnijeg razloga, da budemo najbolji za naše učenike. Promjene smo stalno sami uvodili kako bismo unaprijedili uslugu za naše učenike, ali nije bilo dovoljno brzo jer nam je nedostajalo financijskih resursa, prostor i oprema, dakle, podrška izvana. Upravo su projekti jedan od vidova takve podrške. Temeljem analize postojećeg stanja odlučili smo se za promjene u smislu nabave opreme i nastavaka stručnog usavršavanja učitelja u svrhu primjene najučinkovitijih stručnih metoda rada s učenicima. Uvođenjem specifičnih stručnih metoda u dosadašnjem radu postigli smo da su učenici postali smireni, zadovoljni i uspješni, smanjili su nepoželjna ponašanja, povećala su im se postignuća u odgojno-obrazovnim sadržajima, uspostavili su uspješnu komunikaciju i suradnju s učiteljima i drugim učenicima, istaknula je Dukić.


Projekt ASIQ
Projekt »Poboljšanje dostupnosti i pristupačnosti zdravstvenih i socijalnih usluga radi poboljšanja kvaliteta socijalne uključenosti za djecu i mlade sa smetnjama u razvoju-ASIQ« koji financira EU kroz Interreg IPA program prekogranične suradnje Hrvatska-BiH-Crna Gora 2014-2020, traje od 1. srpnja 2020. do 31. prosinca 2021. godine, a ukupna vrijednost mu je 575.122 eura. Nositelj projekta je Gradska razvojna agencija Banja Luka, a partneri u projektu JU »Centar Zaštiti me« Banja Luka, JU »Centar za obrazovanje, vaspitanje i rehabilitaciju slušanja i govora« Banja Luka, JU »Resursni centar za djecu i mlade Podgorica« te OŠ Voštarnica Zadar. Osnovni cilj projekta je poboljšanje dostupnosti i pristupačnosti zdravstvenih i socijalnih usluga u cilju poboljšanja kvaliteta socijalne uključenosti i obrazovanja djece i mladih s teškoćama u razvoju, a rezultati projekta su: povećanje dostupnosti i kvalitete zdravstvenih socijalnih usluga za djecu i mlade s teškoćama u razvoju; uspostavljanje novih usluga za dijagnostiku i nabavka nove opreme za rad s djecom i mladima s teškoćama u razvoju u sve četiri ustanove koje su partneri u projektu; edukacija svih stručnjaka koji rade s djecom i mladima s teškoćama u razvoju u sve četiri ustanove koje su partneri u projektu, te uspostavljanje suradnje i razmjena znanja i iskustva stručnjaka iz partnerskih ustanova, kao i stručnjaka iz drugih institucija putem uspostavljanja zajedničke web stranice za partnere.




U većoj mjeri uključiti IKT u nastavu
– Iz projekta ASIQ nabavljamo opremu koja će nam omogućiti da u radu s našim učenicima uvedemo nove stručne metode rada i opremu i usavršimo postojeće. To je oprema za senzornu integraciju, asistivne tehnologije (za PECS, ABA i TEACCH metodu), interaktivni ekrani, stolci i stajalice za tjelesne invalide, digitalni logopedski set i vibrofon za logopedsku terapiju te kombi vozilo za učenike. Vrijednost navedene opreme koja će se nabaviti iz projekta ASIQ iznosi 119.033 eura, odnosno oko 896.000 kuna. Za trošak osoblja, edukacije stručnog kadra, informativne događaje u Zadru i još četiri grada te sve ostale troškove projekta proračunom je predviđeno 28.994 eura. Ukupna vrijednost projekta za OŠ Voštarnica Zadar je 148.027,90 eura, odnosno oko 1.114.280 kuna. Namjera nam je pomoću ovog projekta u većoj mjeri uključiti IKT u nastavu, za to nam služe tableti komunikatori i interaktivni ekrani iz projekta. Namjera nam je postići standarde u vidu metoda koje koriste u radu i opremljenosti koje imaju razvijene zemlje poput Velike Britanije, SAD-a i Kanade. Na taj način ćemo poboljšati odgojno-obrazovna postignuća, a posebno socijalne vještine učenika, a time i njihovu socijalnu uključenost u zajednicu. Svim tim postižemo bolji život za naše učenike. Projekt ASIQ će nam omogućiti razvijanje odnosa sa stručnjacima iz tri ustanove partnera koje ćemo moći dalje razvijati kao i razmjenu iskustava i znanja i informacija, a što je najvažnije, primjera dobre prakse kao i refleksivne prakse. Cilj nam je sveobuhvatno dijeljenje znanja, iskustava i dobrih praksi te pružanje podrške jedni drugima, kao i inspiriranje i poticanje na daljnje aktivnosti kao i ostvarivanje novih zajedničkih aktivnosti i trajne suradnje, naglasila je Dukić.


Iskorak za sve
Prema svemu sudeći, OŠ Voštarnica Zadar je u velikoj transformaciji na bolje, u smislu dobivanja potrebnih uvjeta rada i opreme, razvoja najučinkovitijih metoda rada s učenicima pa će, prema riječima ravnateljice, školska 2020./2021. godina biti najuspješnija godina za ovu školu.
– Iz projekta ASIQ škola će dobiti opremu i edukacije za korištenje opreme u svrhu provedbe metoda PECS, senzorne integracije, korištenja asistivnih tehnologija, opremu i edukacije za korištenje opreme za uvođenje novih metoda u logopedskoj terapiji (digitalni logopedski set i vibrofon), upoznat ćemo se i povezati sa stručnjacima iz partnerskih ustanova, razviti s njima suradnju i komunikaciju kao i s drugom stručnom i zainteresiranom javnošću putem WEB stranice projekta te novu unaprjeđenu kulturu i klimu škole koja nastaje kao rezultat navedenih promjena, kazala je Dukić.
Prostor u novoj zgradi u sklopu Centra Mocire, s dosadašnjih 560 m2 proširio se na čak 2600 m2, dakle 4,6 puta je veći, čime je učinjen veliki iskorak na modernizaciji i napredovanju ove škole, njezinih djelatnika, učenika, ali i njihovih roditelja. Učionice imaju 35 do 55 m2, dok su dosadašnje bile relativno skučene u oko 20 m2.


TEACCH učionice i senzorni park
– Nove učionice ćemo moći urediti kao TEACCH učionice što je ključno u radu s učenicima s poremećajima iz autističnog spektra. Prostorni uvjeti imaju značajan utjecaj na kulturu i klimu škole koje su ključne za učinkovitost rada. Sigurno je lijepo imati školsku zgradu koja je namjenski građena i izgleda kao školska zgrada za razliku od postojeće. Ono što do sada nismo imali, sada ćemo imati. Veliku sportsku dvoranu od 290 m2, veliki hol za priredbe, seminare i događanja 140 m2. Imat ćemo i vanjsko sportsko igralište, knjižnicu 21 m2, ured pedagoga 15 m2, sobu za senzornu integraciju 70 m2, učionicu za domaćinstvo 46 m2, radionicu za učenike 39 m2, kabinete za sve učitelje od 9,5 do 11,5 m2, spremište, sobu za njegovateljice 20 m2, trim kabinet za kineziterapiju 42 m2, sobu za sastanke i za rad timova (tim za kvalitetu škole, tim za marketing i odnose s javnošću, tim za unaprjeđenje nastave i profesionalni razvoj, tim za prikupljanje sredstava i projekte te tim za kulturu i klimu škole) i sobu za prezentacije 48 m2. Osim toga dobivamo unutarnje dvorište koje možemo urediti kao senzorni park od 280 m2 i zelene površine oko zgrade na koje imamo izlaz iz svih učionica. Cijela je zgrada prizemna, osim tri učionice i sobe za senzornu integraciju zbog nagiba zemljišta, ali unatoč tome cijela škola je na istoj etaži tako da nema arhitektonskih barijera za naše učenike, zaključila je Dukić naglašavajući kako se skorašnjem preseljenju koje se dugo čekalo, ali i dočekalo, vesele jednako djeca, roditelji, ali i sami djelatnici ove škole.
 


Sve veći broj djece s poremećajem iz autističnog spektra


Ravnateljica Irena Dukić upozorava na promjenu trendova unutar škole. Ističe kako je OŠ Voštarnica Zadar u odnosu na period od prije 15-ak godina kada su školu pohađala uglavnom djeca s intelektualnim teškoćama, danas postala, osim škole za učenike s intelektualnim teškoćama, i Centar za autizam.
– Postoji trend inkluzije koji je donio sa sobom svoje da se jedan dio učenika i s Down sindromom i s autističnim poremećajem uključuje u redovni sustav. Činjenica jest da se nama izuzetno povećao broj učenika s poremećajem iz autističnog spektra, tako da ih u sklopu škole imamo 42, a prije 15 godina smo ih imali četvero. Ne bih se usudila govoriti o razlozima, ali taj trend je zabilježen u jednom istraživanju prije dvije godine i to na državnoj razini. Pretpostavljam da je takav i u svijetu. Vjerojatno ima povezanosti i sa cjepivima, s dijagnostikom, možda i s većim preživljavanjem novorođenčadi, odnosno kvalitetnijom medicinskom skrbi, no ne bih se usudila to potvrditi kao pravilo jer nisam stručna da donosim takve zaključke. U jednom trenutku mi se činilo, tj. utvrdila sam da ne pratimo dovoljnom brzinom promjene koje se događaju. Trenutno me muči broj autista. Nama se dogodilo to da smo se jedan dan zapitali tko smo. Jer smo nekad, prije desetak godina unutar škole imali pretežno učenike s intelektualnim teškoćama i to umjerenim, a dogodilo se da sada imamo puno više učenika s težom i teškom intelektualnom teškoćom s jedne strane, ovi s umjerenom su ostali i dalje tu, a dobili smo 42 učenika s poremećajem iz autističnog spektra koji zahtijevaju potpuno drugačiji pristup rada, metode, opremu, sve. Oni su potpuno različiti od djece s intelektualnim teškoćama. Vidim da se pretvaramo osim škole za učenike s intelektualnim teškoćama u Centar za autizam, to je transformacija koja se događa, takav je trenutni trend. Našli smo se prije tri godine u situaciji da su nam postojeće prostorije premalene, da nismo dovoljno educirani za primjenu specijaliziranih metoda, ne zato što smo loši već zato što su to skupe edukacije, to je ono "know-how" što se plaća, istaknula je Dukić dodajući kako su upravo iz tih razloga svoje djelatnike poslali na daljnje edukacije za metode TEACCH, PECS i ABA i metodu senzorne integracije, koje se koriste u radu s učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, ali i onima s intelektualnim teškoćama, a na što je u međuvremenu potrošeno 230.000,00 kuna.