Nedavno je norveški ministar zdravstva posebno zahvalio mladim ljudima na razumijevanju i suradnji u ovim vremenima krize, izolacije i potpune paralize života na koji smo navikli. To je bila lijepa gesta poštovanja prema mladima koji su također morali staviti svoj život »na čekanje«.
Polona Bencun Gumzej poznata je zadarska liječnica i specijalistica školske te sveučilišne medicine s dugogodišnjim iskustvom u radu s mladima i obiteljima te psihoterapeutkinja za djecu i adolescente, osoba koja možda može dati pravi odgovor na pitanje – kako cijela ova situacija izgleda iz perspektive naših maturanata. Jesu li oni »zakinuta« generacija, koja možda nikada neće imati maturalni ples, svečanu dodjelu maturalnih svjedodžbi, ukratko nekih životnih stvari koje se događaju samo jednom u životu i koje se pamte cijeli život?
– Možda u jednu ruku jesu zakinuti, a u drugu ruku čini mi se da podcjenjujemo kapacitete mladih. Adolescencija jest doba kao ni jedno drugo u životu, stvari koje se u tom periodu događaju ostaju urezane u sjećanje, na puno načina modeliraju adolescenta i buduću osobu. Nemojmo se zavaravati, ni korona ni ratovi ni karantene, ne zaustavljaju ove procese. Mladost uvijek nađe načina biti posebna, biti »luda«, dokazati se, ubrati iskustvo, doživjeti emocije. Što će oni pamtiti sigurno će biti drugačije od uobičajenog i »normalnog«, ali njima će biti potpuno jedinstveno. Meni se neko vrijeme činilo da ova situacija nudi mladima priliku sudjelovanja u jedinstvenom događaju pripadanja svijetu suočenom sa zajedničkom nevidljivom ugrozom. Čitav svijet diše u istom ritmu, tema je samo jedna, mišljenja i stavovi su različiti i mladi imaju priliku promišljati, stvarati svoje stavove, surađivati ili se buniti, kaže Polona Bencun Gumzej.
Mladi žive svoj život
U razgovoru s mladima shvatila je da im je korona na drugom, trećem ili desetom mjestu i da uglavnom razumiju situaciju, podnose je, spremni su čekati i misle da je važno svaki život zaštititi. Ipak, prema njezinim riječima, većina njih se ne bavi razmišljanjima i polemikama o koroni i posljedicama korone, već žive svoj život, što i jest zadatak mladosti.
– Nema izlazaka u kafiće i noćne klubove, što ne znači da nema izlazaka. Oni su generacija koja i bez korone velik dio društvenog života živi u virtualnom svijetu i fizička distanca im manje teško pada nego nama »odraslima«. Njihov socijalni život ide dalje, nešto je drugačiji. A, što se tiče online škole, neki se tuže da sada uče više nego kada su išli u školu, neki su upregli roditelje koji manje-više dobrovoljno ponavljaju davno zaboravljeno gradivo, neki koji zbog strahova ili kroničnih bolesti nisu mogli, a željeli su ići u školu, došli su na svoje i nikada im nije bilo bolje, dodaje ova liječnica i psihoterapeutkinja.
Biti maturant i završavati jedno veliko razdoblje života, stajati pred neizvjesnošću što nosi sutra, opraštati se s djetinjstvom i prvom mladosti, biti svjestan da sve što je poznato i »sigurno« sutra neće tako izgledati ipak nije lako. Ostvareni uspjeh na maturi definirat će ih narednih pet, šest godina, ako ne i cijeli život.
Najteža je neizvjesnost
– Snalaze se oni kako najbolje znaju u neizvjesnostima i improvizacijama koje im mi odrasli serviramo. U razgovoru s njima često čujem: »Ništa se ne zna do zadnjeg trena, izluđuje me ta neizvjesnost, cijeli dan visim na srednja.hr i čitam jesu li što odlučili«. Kad se sve to začini sa štrajkom profesora u prvom polugodištu, pa obustavom normalnog života u drugom polugodištu, pa manje-više uspješnom eksperimentalnom provedbom škole na daljinu, količina neizvjesnosti i kapaciteti za prilagodbu se prilično troše. I nama »odraslima« je vrlo teško shvatiti da oni koji bi »trebali« znati i na temelju znanja donositi odluke: Vlada, profesori, roditelji, struka, stožer zapravo ne znaju sve i svaki dan donose nove odluke i mijenjaju stare. To vrlo lako kod onih koji bi trebali slušati i vjerovati – izaziva ljutnju, nepovjerenje i nesigurnost. Nije lako biti skuliran i učiti ako do zadnjeg trena zapravo ne znaš što trebaš učiti. Ono što mi potvrđuju svi maturanti s kojima sam u komunikaciji, jest da su sve škole u ovoj situaciji pokazale iznimnu količinu razumijevanja, susretljivosti, usredotočivanja na bitno i neopterećivanja maturanata gradivom i predmetima koji im nisu neophodni za maturu. Jako sam ugodno iznenađena količinom ljudskog razumijevanja. I sada kada je najteže, jer ovaj eksperiment online škole je zahtijevao i zahtijeva izniman napor, prilagodbu i umijeće profesora, neki su se snašli bolje, neki lošije, ali su svi pokazali ljudsko razumijevanje, trude se olakšati, pomoći i dati maturantima smjernice – zaključila je Bencun Gumzej dodajući na kraju kako je ugodno iznenađena i činjenicom da se gotovo svi ravanatelji škola trude da održe i maturalni ples čim prije to bude moguće.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Premier liga
VIDEO Lider Arsenal pregazio Chelsea s čak pet komada! Pogledajte golove
Nogomet
Nogomet
Tudorov Lazio slavio u uzvratu, ali Juventus ide u finale Kupa Italije
Nogomet
Pojačanje u uredu
Borussia Dortmund u klupskoj legendi pronašla novog glavnog direktora kluba
Zadar
PRIRODOSLOVNO-GRAFIČKA ŠKOLA
EKO DANI Drvo nade i biografija vode simboli ekoloških izazova
Scena
posebno iznenađenje
Jelena Rozga doživjela emotivan trenutak na pozornici
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Crna Kronika
NAPAD
TEŽAK NAPAD U VIRU: Staklenom bocom i fizičkom snagom udario 53-godišnjakinju, ozlijeđena je
Zadar
velika promjena
NOVI KONCEPT Od sljedeće godine uvodi se devetogodišnje obrazovanje. Evo kako će funkcionirati
Zadar
NIZ ŠALJIVIH KOMENTARA
NASUPROT FOŠE: Mnogi se sprdaju s cipelicama ‘zadarske Pepeljuge’: ‘Da znam tko je princ…’
Nogomet
HRVATSKI REPREZENTATIVAC