Stvorio vlastiti izričaj vidljiv u svim sferama njegova rada

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
U Kneževoj palači otvorena izložba keramičkih umjetnina slavnog slikara Pabla Picassa
Izložbu smo nazvali »Novi početak«, jer je keramika sredinom 40-ih postala jednom od njegovih novih interesnih sfera u umjetnosti. Prilično je prolifičan umjetnik koji jako puno stvara, kazala je kustosica NMZ-a Ivana Dražić, koja nas je uz Davida Rjazanceva provela kroz izložbu
Bojan BOGDANIĆ
Otvorenje izložbe »Novi početak« Pabla Picassa

Izložba »Novi početak« na kojoj su predstavljeni najznačajniji keramički uraci Pabla Picassa otvorena je u petak u Kneževoj palači. Izložba »Novi početak« predstavlja izbor najznačajnijih radova iz kolekcije »The lake collection«, jedne od najvećih kolekcija originalne Picassove keramike u Europi.

Reprezentativna kolekcija Picassove keramike

Kolekcija se sastoji od više od 80 komada Picassove keramike i 150 originalnih grafika i plakata koji se vežu na tematiku Picassovih keramičkih radova iz Vallaurisa. Na izložbi je predstavljeno 230 originalnih keramika, grafika, i plakata, među kojima su Picassovi motivi njegove supruge Jacqueline, poznatog hommagea Vallaurisu, mitskoga fauna, ribe, koze, sove, pa njegove interpretacije goluba kao simbola mira, bika, ptica, mrtve prirode te mnogo drugih. U periodu od 25 godine Picasso je dizajnirao više od 3500 jedinstvenih keramičkih djela i 633 različite keramičke edicije. Picasso je kroz desetljeća umjetničkog rada stvorio vlastiti izričaj koji je vidljiv u svim sferama umjetnosti. Vodila ga je strast za životom i umjetnošću, a svoje je turbulentne životne momente pretočio u umjetnička djela.

- Izložbu smo nazvali »Novi početak«, jer je keramika sredinom 40-ih postala jednom od njegovih novih interesnih sfera u umjetnosti. Prilično je prolifičan umjetnik koji jako puno stvara, kazala je kustosica NMZ – a Ivana Dražić, koja nas je uz Davida Rjazanceva provela kroz izložbu.

- S vlasnikom kolekcije Picassove keramike dogovorili smo da ona živi i predstavlja se u muzejima diljem svijeta. Za Zadar smo odabrali neke od najvažnijih komada. Uz to smo izložili i plakate za njegove izložbe, koje smo prikupili iz drugih kolekcija, a oni se odnose na njegove radove između 1946. i 1973. godine, kada Picasso umire, kazao je Rjazancev.

Tijekom praznika 1946. godine u malom primorskom gradiću Golfe Juan na Azurnoj obali, Picasso je posjetio izložbu keramike u Vallaurisu koja se održavala svake godine. Picassovu pozornost privukla je ponajprije serija keramika nastalih na posjedu Madoura.

Motive crpio iz života i okoline

Istog su mu dana bračni par Ramié, vlasnici posjeda koji je u ono vrijeme djelovao kao velika manufaktura za proizvodnju lokalne keramike, pokazali svoje prostore. Picasso je u Madouri dobio prostore i do 1971. godine kreirao još jednu ogromnu umjetničku produkciju te stekao novu ljubav prema mediju koji mu je do tada bio nepoznat.

- Tema prve sobe je mir, koji je Picasso često prikazivao u formi golubice. Taj je dio njegova opusa nastao nakon 2. svjetskog rata. Picasso je uvijek govorio kako je za život, a ne za smrt, te je aktivno promovirao mirotvorstvo i pacifizam, istaknula je Dražić, dok je Rjazancev rekao kako je prvu golubicu umjetniku darovao njegov veliki suvremenik Matisse.

- Osim golubice, Picasso je često radio i motive bika, matadora i koride. Jedno je vrijeme, zbog političkih neslaganja sa španjolskim vodstvom živio u Francuskoj, gdje je također obilazio koride i iz njih crpio inspiraciju. Taj dio njegovog opusa karakterizira trenutak, jer su na radovima prikazane pojedinačne scene. Poznat je i po činjenici da jako brzo slika i stvara umjetnine. Još jedna zanimljiva činjenica je da religiozno potpisuje svoje radove, jer je već u prvog godini stvaranja potpisao oko 2000 predmeta, pojasnila je Dražić, te nas uvela u prostoriju koja je tematski posvećena njegovoj supruzi Jacqueline Roque.

- U prvoj je godini njihova braka izradio je oko 70 njezinih portreta. Ona je također bila keramičarka, te su jedno vrijeme i zajedno stvarali, naglasio je Rjazancev, dok je Dražić kazala kako je, za razliku od njegovih drugih veza, s njom imao vrlo mirnu vezu.

Utjecaj drevne Grčke

U Picassovom svijetu su vaze, vrčevi, tanjuri, keramičke pločice i ostali predmeti koje oblikovao i oslikao dobili dimenziju platna. S osjećajem lakoće s kojim je već stvarao svoje slike, istraživao je i svaki keramički objekt. A istovremeno je u njih zahvaćao drskom obradom materijala. Zabavljao se u igri dekoracije i forme pojedinačnih keramičkih uradaka. Svaki proizvod posebno, za njega je bio eksperiment.

- Nakon 2. svjetskog rata Picasso se okrenuo klasicizmu, te drevnim rimskim i grčkim umjetničkim utjecajima. No, pošto je fašistička vlast u Italiji u svoju ideologiju uklopila mit i umjetnost antičkog Rima, Picasso je odlučio ići dalje u povijest i inspiraciju pronaći u grčkoj keramici, istaknula je Dražić.

- Ime Esmeralda, koje se na našim prostorima često povezuje s meksičkim sapunicama, za Picassa ima veliko značenje. Naime, one je imao kozu koju je nazvao tim imenom, koju je prikazao na velikom broju svojih umjetnina, kazao je Rjaznacev, dok je Dražić nadodala kako je u tom dijelu kolekcije ostavljen jedan artefakt bez imena.

- Izazov za naše posjetitelje je da pokušaju pogoditi ime izloška i osvojiti nagradu. Picasso je jako maštovit, no nikada nije puno vremena trošio na »fantastične« nazive svojih djela, kazala je Dražić i dodala kako je životinjske motive crtao u različitim formama.

- Simbol grada Antibesa, gdje je Picasso stvarao dio svog opusa je sova, koju je Picasso replicirao na mnogim svojim radovima. Za taj je dio njegova opusa značajna manipulacija na keramici, koju je postizao na način da od vrča radi metamorfozu, tj. transformaciju u životinju. Dimenziju, tj. dubinu keramike postiže korištenjem kontrastnih boja, istaknula je Dražić, te za kraj obilaska izložbe istaknula seriju plakata koji su nastali na temelju njegovih radova, printeva i grafičkih uradaka.

- U posljednjem smo dijelu izložbe predstavili sekciju njegovih uradaka sa jakim antropomorfnim karakteristikama, zaključila je Dražić.

Za oblikovanje reljefnih površina koristio je nekonvencionalne alate poput noža ili različitih kuhinjskih pomagala. Dominantne teme Picassove keramike postale su ljudsko lice, ribe, koze, ptice, mrtve prirode, mitološke priče s fascinacijom mitskih bića kao što su kentaur i faun. Kao i u prethodnim razdobljima, i kod keramičkog opusa prisutna je tematika borbi s bikovima, plešućih ženskih tijela, Nimfi te likova iz primorskog mediteranskog života.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno