Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

SUNČICA SODAR Moj posao je iza kulise, neovisno o tome je li riječ o filmu ili predstavi

11.09.2020. 11:26


Mlada dramaturginja iz Zagreba sa zadarskom adresom prebivališta, Sunčica Sodar, koja je završila akademiju Dramske umjetnosti u Zagrebu, uvijek je kako priča bila uključena u umjetnost, ali i brojne organizatorske i suorganizatorske koordinacije. Primjerice, poput one na Međunarodnom festivalu suvremenog kazališta Zadar snova, ali i sa Zadarskim plesnim ansamblom, kojeg vodi poznata zadarska koreografkinja i plesačica Sanja Petrovska te s kazališnim redateljem Vinkom Radovčićem.
Međutim, iako iza mlade Sunčice stoje brojne suradnje kao one sa zadarskim Kazalištem lutaka, a u kojem je radila predstavu prije dvije godine, tu je SEHA Gazprom liga, inače jedan od najpoznatijih sportskih događaja u kojem je Sunčica bila direktno uključena u organizaciju, te je kako kaže on za nju jedan od najvećih projekata na kojima je do sada radila i s kojim se niti jedan drugi projekt ne može mjeriti, ipak ono što Sunčicu izdvaja u njezinom umjetničkom, ali i u općenito životnom habitusu je prilagođavanje kulturnih sadržaja slijepim i slabovidnim osobama, te je napravila deskripcije za prilagođene predstave.


Počelo na prvoj godini
-Cijela priča s prilagođavanjem kulturnih sadržaja slijepim i slabovidnim osobama krenula je na prvoj godini Akademije, kada se pojavio Antonio Pavlović, koji je vid izgubio u desetoj godini života, i koji je tada bio zaposlenik zagrebačke udruge »ZAMISLI« koja je radila na projektu »Slušam, dakle vidim«, objašnjava Sunčica, dodajući kako se u sklopu tog projekta krenulo s prvim prilagodbama za slijepe i slabovidne osobe.
Kako dalje objašnjava Sunčica, suradnja s Antoniom je za nju nešto dragocjeno, jer samo slijepa osoba može shvatiti ima li nešto smisla ili ne, odnosno koliko je nešto jasno ili nije, dok joj je Antonio uvijek otvoreno znao reći kada mu napisani dio teksta kao slijepoj osobi nije jasan i onda bi Sunčica znala na čemu mora dodatno poradi ti kako bi priča imala smisla za one kojima je ona namijenjena.
-Moj posao je iza kulise, neovisno o tome je li riječ o filmu ili predstavi, jer je koncept isti. Pripreme teksta za predstavu traju mjesecima i kada se on završi tada ja dobijem taj tekst u obliku scenarija i zatim dalje nastavljam raditi na njemu, priča dramaturginja dodajući kako sve ono što je bitno za glumca ili scenografiju, odnosno kostimografiju ona upisuje, ali da upisuje i sve ono što ide između replika.
Sunčici kao dramaturginji glavna je preokupacija predstavu čija je izvedba namijenjena slijepim i slabovidnim osobama učiniti razumljivom, kako bi ju slijepa osoba mogla doživjeti u određenom trenutku, neovisno je li je riječ o filmu ili predstavi.
-Prošle godine smo prvi put Hrvatskoj u sklopu Monoplay festivala, koji inače traje već trinaest godina, prilagodili plesnu predstavu slijepim i slabovidnim osobama, koja je napravljena po jednom otvorenom konceptu suvremenog plesa te iako nije postavljena u zadane okvire kao što je to slučaj u baletu, ova prilagođena predstava je vrlo konceptualna i izlazi iz samog autora u solo izvedbi, pojašnjava dramaturginja Sodar- Milin.


Prilagoditi ples
Prilagođena predstava koja traži veliku sposobnost umjetničkog plesača koji se beskompromisno »razgolićuje« pred publikom kako bi predstavu što bolje prenio i dočarao prepoznalo je i Ministarstvo kulture, te je sklopu natječaja, kako priča Sunčica Sodar-Milin odobrilo sredstva za realizaciju ove predstave koja je prihvaćena od publike kojoj je ona namijenjena.
U Zadru su se kako je zadovoljno ispričala mlada dramaturginja, do sada održale takve dvije predstave, prošle i ove godine i to u suradnji s Udrugom slijepih Zadarske županije.
-Prošle godine je to bila predstava »Esse Homo«, autora Pol Pia, dok je ove godine u kolovozu održana predstava u Kazalištu lutaka Zadar u kojoj je naša plesačica i glumica Roberta Milevoj, inače iz Pule, odigrala istoimenu predstavu »Rob3rta« koji su posjetitelji vidno osjetili, ali i doživjeli, uz naraciju i glumu glumice Petre Tunjić, ali načelno iz razloga što su ovakve predstave rijetkost i gotovo ih nema u Zadru, objasnila je Sunčica, apelirajući da se ovakve prilagođene predstave mogu i trebaju češće napraviti jer da je njihova produkcija košta svega između 350 i 500 kuna.
Proces nastanka prilagođene predstave je zanimljiv ali i zahtjevan, kaže Sunčica, apelirajući pritom da ovakve predstave trebaju biti više zastupljene. Ipak, nadu joj daje nadu što je do sada obavila neke razgovore s nadležnim osobama za kulturu u Zadru, za koje se nada da bi im mogli pomoći oko realizacije ovakvih predstava.
-Glumica tijekom prilagođene predstave nije na bini za razliku od izvođača predstave. Ona je u režiji i čita deskripciju i za vrijeme predstave slijepoj osobi koja ima slušalice objašnjava kako se plesač kreće i osjeća. Osim što glumica govori tekst za koji se prethodno pripremi, ona prati predstavu jer je predstava živa i podložna je improvizacijama, pojašnjava Sunčica, podsjećajući kako ovakve predstave zaslužuju biti češće na daskama te da se kazališne i filmske institucije ali i drugi savezi trebaju probuditi, jer da će samo tako umjetnost biti dostupna svima a što se u naravi od nje to i očekuje.
 




Prilagođene predstave stižu iz Zagreba


-Cijeli projekt je nastao u suradnji s Centrom za audiodeskripciju iz Zagreba, čiji sam i ja suosnivač, objašnjava mlada dramaturginja, ističući kako su im suradnici uglavnom čelne udruge poput Saveza slijepih RH, ali i da od 2016. godine surađuju s HRT-om, te za HRT 3 prilagođavaju kulturne programe i sadržaje kao što su serije » Crno-bijeli svijet«i »Novine«, dok je trenutno u pripremi »Dnevnik malog Perice«.
 


Glumica Petra dočarava atmosferu


-Petra Tunjić, pored glazbe i nekih drugih zvukova koji nastaju na bini poput udarca noge od pod ili škripanja poda, dodatno dočarava atmosferu, kaže Sunčica koja prije nego predstava dođe do glumice i izvođača zajedno s plesnom umjetnicom Miom Zalukar odgleda predstavu te odvoji bitno od nebitnog kako bi scena bila što jasnija i razumljivija gledatelju, odnosno slušatelju i prilagođenoj predstavi.