Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Tisućljetna živost grada Fenixa

Autor: Damir Maričić

11.06.2009. 22:00
Tisućljetna živost grada Fenixa

Foto: Filip BRALA



Zadar je grad turizma koji mjestima i gradovima svog okruženja ne oduzima nego daje – U ovom se gradu prebogate povijesti i simbolike i danas stvaraju nove atrakcije privlačne milijunima – Zadar je prije svega živi turistički grad s mnoštvom događanja
Ovogodišnja pravila Plavog cvijeta, akcije kojom Hrvatska turistička zejednica uz medijske pokrovitelje, među kojima je i Zadarski list, nagrađuje najuređenija mjesta primorske Hrvatske unijela su novost. Prema toj novosti Grad Zadar jedini je koji ova županija, odnosno njena turistička zejednica i može kandidrati u prvoj kategoriji. Naime, pravilima je određeno da se mjesta razvrstavaju po veličini i u prvoj su kategoriji turistička mejsta primorske Hrvatske sa preko 20.000 stanovnika. U Zadarskoj županiji to je samo Grad Zadar. Ranije se nagrađivalo najuređenije u kategoriji mjesto, općina i grad, što se pokazalo neprikladnim jer su na uspoređivanje dolazili gradovi poput našeg Biograda s nešto više od 5.000 stanovnika i gradovi veličine, ali i obuhvata Zadra, Splita ili Dubrovnika i sl. Tako su ovim modelom neke nelogičnosti izbjegnute, ali su stvorene nove.
Vrijeme je za Zadar
No, Zadar ne samo da jedini može biti kandidiran u ovoj kategoriji već to i zaslužuje. To je mislilo povjerenstvo akcije na našoj regionalnoj razini pred nekoliko godina ističući ga. Tada prvenstveno zbog opsežnih i impresivnih infrastrukturnih radova i vrijednosti ulaganja u uređenje grada. Sjetimo se dovršetka najvećeg dijela sustava odvodnje i pročiščivanja kanalizacije u čemu je Zadar najnapredniji u zemlji, a vrijedan i u Sredozemlju. Naravno da su tu i kompleks Višnjika u dovršenom dijelu, prilazna cesta s autoceste, ali i Bulevar s izvrsno riješenom hortikulturom. Naravno, i Morske orgulje i Pozdrav suncu, odnosno prethodno otvaranje pristaništa za kruzere, popločanje čitavog niza gradskih ulica ili asfaltiranje prometnica izvan središta. Otvoren je i Centar za podvodnu arheologiju, a eto i Muzej antičkog stakla. Zadar je dobio i hotel u jezgri. Dobio je i mnoštvo zračnih veza niskotarifnih prijevoznika. Turizam je iz godine u godinu u ovom gradu sve prisutniji i odavno je prestao biti isključivo sezonska pojava. Grupe na proputovanju Hrvatskom ne zaobilaze Zadar. Stari aduti grada od romaničkih i predromaničkih crkava, rimskih ostataka, srednjovjekovlja, do pojedinačnih spomenika u vrlo dobrom su stanju.
Konačno Zadar se afirmirao i kao grad događanja, štoviše u tom mu se smislu posljednjih godina tepa, nabrajajući mnoštvo manifestacija koje mu pronose slavu od Noći punog mjeseca, Milenijskog skoka, Glazbenih večeri, Zadar-More, gostovanja istaknutih zvijezda, fešta i feštica, zabavljača po ulicama, oživjelih restorana i štekata, do prinova sa stranim potpisom tipa Garden festivala.
Sve to ima odjeka u udomljavanju stranih često istaknutih novinara koji ne štede riječi hvale za ovaj grad. Mnoštvo napisa u najistaknutijim američkim, britanskim, irskim i drugim magazinima i novinama priskrbilo je Zadru prilično veliku popularnost.
Turizam davanja
Konačno Zadar je u pojedinačnim elementima uređenja koje se nagrađuju u Plavom cvijetu uz Dane hrvatskog turizma imao već mnogo nagrada, kao i nagrada svojim ljudima u akciji Čovjek ključ uspjeha.
Zadar je definitivno turistički grad. Istina je da u tome nije progutao promet svoje okolice, poput nekih istaknutih turističkih sredina tipa Dubrovnika ili Opatije. Naime, turizam se u Zadru ipak krenuo razvijati i razvijao se rivijerno što će reći široko u prostoru. Onaj gradski turizam, ma kakve mu dodatne atribute pridodali, posao je koji se u Zadru ubrzano provodi, a očekivane gradnje u idućim godinama morale bi ga valorizirati i smještajnim kapacitetima. Zadar ostaje epicentar ovdašnjeg turizma jer današnji pokretniji turisti redovito su ovdje i nekoliko puta dnevno ma gdje u okružju odsjedali. Stoga se može reći da Zadar razvija turizma koji cijelom svom okruženju daje, a ne oduzima. Zadar time obogaćuje svoja turistička mjesta, a ne oduzima im goste.
 Daje im svojim kulturno-povijesnim sadržajima, zabavama, gastroponudom, šopingom, pričom i mitom, jednostavno ljepotom.
Zadar dokazano živi treći milenij, vraćajući se poslije svakog razaranja kao Fenix, a uspijeva i danas stvoriti atrakcije koja će privući ljude jednako ili snažnije od golemog mu kulturno-povijesnog naslijeđa. 


 PREGLED PO KRITERIJIMA PLAVOG CVIJETA


Zadarske ulaze i prilaze gradu puno je teže riješiti nego u mjestašcima. Ipak Bulevar je umnogome ponos Zadra, a nadmašila ga je tzv. Kalmetina. Kada je u pitanju Put Nina konačno se sređuje, no valja kazati opet sa starom zadarskom boljkom prelaskom rokova kada je početak sezone u pitanju. Zadar ima i cestu Hrvatskog sabora koja bi trebala biti panoramski ponos grada, a nije. Smeđa signalizacija, dobrodošlica pa i hortikultura zaslužuju prolaz. Centar Zadra zaslužuje najviše ocjene i glavna je meka turistima.
Oprema, u smislu javne rasvjete, klupica, koševa za smeće, planova grada, informacija i sl. dobra je. Javni WC su sređeni iako svjedočimo da ih nikad nije dosta, a što bismo rekli za Veneciju. Hortikulturno se nastoji uzdići, problem su svakako velike površine, a mjesta za napredak ima. Trava i njeno zalijevanje na nekim velikim površinama ostaje neriješen problem posebice na rivi. No mnogi javni objekti imaju sve izgledniji okoliš. Prometna turistička i sva ostala signalizacija postoji. TIC je na pravom mjestu. Prometna čvorišta, odnosno stanice su sređene, gužve izbjegnute. Ugostiteljska ponuda opsežna je, a dio ugostitelja morao bi poraditi na uređenju oko sebe, iako su mnogi učinili dosta. Javne plaže nedostaju, a Zadar sa svojom veličinom ima, na sreću, idealan prostor od Foše do Punte Bajla koji bi mogao postati najveća plaža na Jadranu.




 DOSADAŠNJA PRIZNANJA


Narodni trg u Zadru dobio je svojevremeno nagradu za nauređeniji trg. SICU je dobila posebno priznanje za razvoj kulturnog turizma i obogaćivanje ponude. Morske orgulje dobile su nagradu HTZ-a u akciji Plavi cvijet za novu atrakciju. Zbirka suvenira vezana uz antičko staklo dobila je nagradu za suvenir. Ceh ugostitelja ovdašnje Obrtničke komore dobio je svojevremeno nagradu za unaprjeđenje sezone…
 Niz je ovdašnjih djelatnika nagrađen u akciji Čovjek ključ uspjeha u turizmu.