Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

CORONA SEZONA Turisthotel i Ilirija žestoko su osjetili ovu Corona godinu

13.11.2020. 09:38


Nakon što smo konstatirali, a državna statistika to potvrdila, da je Zadarska županija prošla najbolje u Hrvatskoj, koja je rekorder Europe, u ovoj Corona godini, osvrnut ćemo se na poslovanje tradicionalno najboljih i oslonaca ovdašnjeg turizma. Za puniji uvid trebali bi nam podaci još nekoliko tvrtki, ali i s podacima Turisthotela i Ilirije, koje imamo jer kotiraju na Zagrebačkoj burzi te su joj dužni podnositi kvartalne izvještaje o poslovanju, stvari će biti jasnije. Temeljna je konstatacija da su oni koji su i inače radili 60-tak dana, s okosnicom na vikendaški tzv. nekomercijalni turizam, odnosno iznajmljivače privatnih apartmana, prošli najbolje (što u ovo godini znači najmanje loše). Potom su išli nautičari i kampovi, oslonjeni na individualce, dok su organizirane tvrtke sa temeljnim smještajni objektima bazirani na alotmanima, serijalima, grupama i agencijskim gostima, a koje su radile produljene sezone, težeći cjelogodišnjem turizmu, najviše stradale.


Turisthotel sa padom prometa od 60% i prihoda od 52,5%
Turisthotel je imao ukupne konsolidirane prihode Grupe u devet mjeseci od 140,9 milijuna kn dok su prošlu godinu iznosili 296,7 milijuna i manji su za 52,5%. Od ukupnih prihoda, poslovni prihodi iznose 137,402 milijuna i manji su za 52,5% u odnosu na prošlu godinu. Ukupni rashodi Grupe iznose 128,067 milijuna i manji su za 29,8%. Bruto dobit Grupe iznosi 12,9 milijuna kn dok je prošlu godinu iznosila 114,324 milijuna kn. Slijedom dinamike troškova i dominantno, gotovo apsolutno sezonskog poslovanja, jer Zaton je nakon trećeg kvartala zatvoren, očekivati je da će Turisthotel po prvi put otkako je nakon Oluje pokrenuta obnova poslovanja poslovati s gubitkom.
Kako navode iz društva: Svjetska pandemija COVID-19, posebno se negativno odrazila na turističku industriju, jer očuvanje zdravlja i života postali su prioriteti, dok su putovanja i odmor kao i sve ostalo potisnuti u drugi plan.
Zatvaranje svih objekata bilo je od 17.03. – 11.05.2020.TN Zaton otvoren je mjesec dana kasnije odnosno 25.05.2020. U devet mjeseci je ostvareno 333.559 noćenja, uz pad od 60,4% (lani 843.173 noćenja). U »Zatonu« je ostvareno 331.548 noćenja (- 60%). Boutique hostel Forum je ostvario 2.011 noćenja (- 86,2%).
Domaći nisu pomogli jer u ukupnoj strukturi noćenja strani gosti im čine 93,95, a domaći 6,05%.
Iz uprave navode: Ovi pokazatelji će do kraja godine biti i znatno lošiji kako zbog sezonskog karaktera poslovanja tako i zbog novonastale situacije u gospodarstvu pogođene korona krizom.


Ilirija zbog nautike i kampinga na 61% lanjskih prihoda
Tvrtka Ilirija imala je 92 milijuna kuna prihoda u devet ovogodišnjih mjeseci umjesto 150 lani odnosno 43 milijuna u samom udarnom trećem kvartalu dok je to lani bilo 79 milijuna. Uz značajno smanjenje rashoda on su iznosili 70 milijuna za devet mjeseci odnosno 28 milijuna za treći kvartal. U konačnici umjesto lanjskih 50 milijuna kuna dobiti ovih je devet mjeseci završeno sa 22 milijuna, od čega je treći kvartal donio dobit od 15 milijuna. Time se i Ilirija također vječni dobitaš, kao i Turisthotel, približava neizvjesnoj situaciji oko toga hoće li tekuća godina završiti sa dobiti ili gubitkom.
Navode: Cijeli drugi kvartal poslovne aktivnosti Društva bile su, izuzev sektora nautike, iznimno ograničene ili su u potpunosti izostale i to sektorima koji bi u redovnim okolnostima generirali značajan dio prihoda.
Najviše stradalo hotelijerstvo koje, u redovnim poslovnim godinama realizira najviše prihoda, a koji su u devet mjeseci 2020. godine dosegli 25% prošlogodišnjih.
Dakle prihod od 92 milijuna kuna je 61,42% od istog razdoblja lani zbog pada prihoda od prodaje za 42,06%. Nautički sektor je sa 40,4 milijuna kuna na 91% lanjskog, real-estate sektor (City Galleria) 90%, kamping sa 21,6 milijuna na 63% prihoda, u hotelijerstvo na 13,3 odnosno 25% prošlogodišnjih, te Destinacijska menadžment kompanija/DMK Ilirija Travel (agencija) u padu 82% posto.
Ukupni rashodi iznose 70 milijuna kuna, odnosno 29,76% manje. Tako 22 milijuna kuna čini 43,96% prošlogodišnje dobiti za isto razdoblje. Ipak navode kako su ostvareni rezultati dosegli ključne ciljeve u specifičnoj godini, i uz druge poduzete mjere doprinijeli stabilnosti i likvidnosti bez dodatnog zaduživanja.
 




Poslovanje drugih hrvatskih "kapitalaca"


Najveća kompanija Valamar Riviera (otvorila je 24 hotela i ljetovališta, 15 kamping ljetovališta, u osam destinacija, sa više od 4400 zaposlenih) u devet mjeseci ove godine ostvarila je 2,2 milijuna noćenja i ukupne prihode od 673 milijuna kuna, odnosno 33 posto prihoda prethodne godine.
Maistra je na 45 posto lanjskog prometa, sa 546,4 milijuna kuna poslovnih prihoda i kumulativno imala gubitak od 18,4 milijuna kuna.
Plava laguna u prvih devet mjeseci ostvarila je 1,56 milijuna noćenja, što je 34 posto lanjskih. Hoteli i apartmani pritom su imali pad od čak 74 posto, a kampovi 58 posto. U prvih devet mjeseci je sa 433 milijuna kuna poslovnih prihoda, za 61 posto manje nego lani. Gubitak grupe, uključujući Jadranske luksuzne hotele u Dubrovniku, iznosi 70 milijuna kuna, odnosno 44,5 milijuna kuna bez dubrovačkih hotela.