Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

KLJUČNI GOSPODARSKI SEKTOR Rezervacije još vrlo skromne, turistički djelatnici vjeruju u dobru sezonu

14.02.2021. 11:13


Iza nas je godina koja je bila izrazito izazovna za sve gospodarske sektore, a imajući na umu ograničenost kretanja i nemogućnost okupljanja jasno je da je turizam bio uvelike pogođen. Na vratima je nova turistička (pred)sezona, a o rezervacijama, planovima i očekivanjima, kao i o faktorima koji mogu poboljšati ovogodišnju sliku turizma u Zadru razgovarali smo s Marinom Kirinom, cluster general managerom u Falkensteiner Hotels & Residencesu, Danielom Radetom, predsjednikom Udruge iznajmljivača privatnog smještaja za Zadar i Zadarsku županiju te s Franom Skoblarom, marketing department managerom u Turisthotelu.
Zainteresiranost, kako kažu sugovornici, postoji premda, što je i očekivano, manja negoli je to bilo prije pandemije.


Obujam upita i rezervacija
– Određeni interes postoji, ali rezervacija još uvijek nema. Što se tiče predsezone, već je svima jasno kako od nje neće biti ništa. Svima je već dosta korone i nadamo se kako će ova situacija s pandemijom što prije završiti kako bismo mogli nastaviti raditi. Spoznaja o samom virusu puno je veća nego što je bila u onom prvom zatvaranju u ožujku 2020. Ako je u prošloj sezoni ostvareno 30 posto one sezone prije nje, onda bi ova trebala biti nešto bolja, kazuje Radeta i dodaje da očekuju barem 50 posto ukupnog turističkog prometa u odnosu na 2019. godinu.
– Što se Zaton Holiday Resorta tiče, prodaja za nadolazeću turističku sezonu otvorena je još u rujnu prošle godine, a tada smo i počeli zaprimati prve upite i rezervacije. Naravno, obujam upita i rezervacija trenutačno je manji nego je to bio slučaj prošlih godina. Ovakva nas situacija ne iznenađuje s obzirom da gosti prolongiraju odluku o putovanju dok se okolnosti, odnosno epidemiološka situacija ne poprave. Slično vrijedi i za Boutique Hostel Forum gdje je i inače tzv. booking window, period između same rezervacije i početka korištenja usluge, kao i prosječni period boravka znatno kraći, kazuje Skoblar koji, drugim riječima, očekuje da će se odluke o putovanjima donositi u posljednji trenutak.
– Drago nam je reći da za naše objekte u Falkensteiner resortu Borik rezervacije stižu, ali ipak sporije nego prijašnjih godina. Pogotovo se to odnosi na ovaj period koji je inače imao vrlo jak odaziv i brojne rezervacije s naših najznačajnijih tržišta – austrijskog i njemačkog, doznajemo od Kirina.


Ugroženi iznajmljivači
Imajući na umu potencijalnu zatvorenost granica i nemogućnost inozemnih migracija, nameće se pitanje mogu li u kolikoj mjeri domaći turisti doprinijeti ovoj sezoni.
– Domaće goste očekujemo i oni su uvijek dobrodošli, no domaći gosti nikako ne mogu nadomjestiti kompletan turistički promet. Turizam predstavlja petinu hrvatskog BDP-a, a indirektno generira više od polovicu ukupnog BDP-a. Isto tako, nisam siguran koliko će domaćih gostiju biti više nego što je to bilo prijašnjih godina. Velik broj ljudi našao se u velikim financijskim problemima prouuzročenih pandemijom i nelogičnim odlukama Nacionalnog stožera, tako da ćemo pravu sliku dobiti tek na jesen 2021., razmišlja Radeta o, između ostalog, platežnoj moći građana.
Prvi čovjek Udruge iznajmljivača također upozorava da realni sektor, male firme i obrti već sada znaju kako od poruka o odličnoj predstojećoj turističkoj sezoni koje, kako kaže, šalju vladajući, nema ništa, pa tako i iznajmljivači već sada znaju da će predsezona definitivno podbaciti.
– Teško je imati planove u ovakvim okolnostima. Jedan dio iznajmljivača je već i odustao. Odjavljuju svoje smještajne kapacitete jer ne mogu prihodovati koliko im je potrebno da prežive godinu i okreću se drugim poslovima, otkriva Radeta. dodajući da, međutim, s odmakom može reći da iznajmljivači znaju puno više nego što su znali u prvom zatvaranju.
– S druge strane, informacije koje imaju uglavnom su one koje su općepoznate iz medija, ali nisam siguran koliko je to dovoljno.
Nema nikakve strategije i okvira za oporavak turizma i to nedostaje. Bilo bi puno bolje kada bi barem mjesec dana unaprijed mogli znati konkretnije datume oko popuštanja mjera kako bi spremniji dočekali otvaranje prema tržištu, govori ovaj iznajmljivač koji spas turi​zma vidi u stručnosti ljudi na ključnim funkcijama.




Spremni za izazove pandemije
Kako tumači, odabir kompetentnih kadrova na čela turističkih zajednica je ono što bi moglo spasiti sljedeću i sve iduće turističke sezone. S druge strane, smatra da nam nedostaje konkretna vizija i strategija, to jest smjer u kojem će se razvijati naš turizam.
– Ovo što se trenutačno događa je tek puka stihija. Taj glomazni sustav turističkih zajednica, uključujući i Ministarstvo, u ovom je trenutku sustav koji je isključivo sam sebi svrha i od kojeg građani nemaju apsolutno nikakve koristi, objašnjava Radeta svoj stav o (ne)uređenosti sustava.
Frane Skoblar, pak, smatra da će, osim stanja na najvažnijim emitivnim tržištima, od ključnog značaja biti period uoči same sezone u kojem nam svima skupa glavni cilj treba biti zemlju, odnosno zadarsku regiju pozicionirati kao dobro pripremljenu destinaciju koja svojim gostima moze jamčiti siguran i kvalitetan boravak.
I u Falkensteineru su spremni na izazove koje postavlja pandemija pred turizam i njihovi planovi trenutačno idu u smjeru otvorenja objekata ovisno o popunjenosti, očuvanju radnih mjesta, a kao i do sada aktivno rade na unapređenju kvalitete proizvoda kako bi bili spremni za još jednu sezonu.
– Zdravlje i sigurnost su nam i dalje na prvom mjestu. Svi naši zaposlenici prošli su posebnu obuku i pridržavaju se strogih smjernica za sigurnost u hotelima, a u suradnji s ekspertima izrađeni su standardi i procesi za siguran i ugodan odmor u Falkensteiner hotelima i kampu, govori direktor Kirin koji vjeruje kako će situacija s toplijim vremenom biti bolja, a oni su spremni za jake »last minute« rezervacije.


Početak oporavka
Osim toga, smatra da je trenutačno najvažnije prilagoditi se izazovima, poštivati epidemiološke mjere i ponuditi gostima dobre proizvode i kvalitetu na koju su navikli.
– Mi smo optimisti, cijela godina je pred nama i vjerujemo kako, unatoč svemu, može biti dobra, zaključuje Kirin.
Pozitivno, ali realno, razmišljaju i u Turisthotelu i očekuju da će se popravljanjem epidemiološke situacije kod nas i na nama gravitirajućim tržištima, uključujući i bolju procijepljenost populacije, interes za putovanjima povećati, što će zasigurno rezultirati i povećanim brojem rezervacija.
– S obzirom da već imamo više od godinu dana iskustva života s pandemijom i s obzirom da smo prošlu sezonu u datim okolnostima uspješno priveli kraju, očekujemo da će nadolazeća sezona biti uspješnija od prethodne te da će označiti početak oporavka od razornog učinka pandemije, govori Skoblar uz napomenu da su pritom svjesni da povratak na predpandemijske brojke još uvijek nije realno očekivati.
 


Covid- putovnice dobra ideja
Svaki razgovor o turizmu uključuje i temu oko koje se lome koplja – tzv. covid-putovnice. Nameće se pitanje je li to ulaznica za uspješnu turističku sezonu ili pak diskriminacija necijepljenih.
– To nije pitanje samo Hrvatske, to je pitanje koje se treba rješavati na razini EU-a. Mi smo samo jedna od članica i smatram da bi, za početak, putovanja trebalo definirati među državama članica. Jedna od dobrih ideja je definitivno i covid-putovnica. Na granice bi svakako trebalo uvesti brze i besplatne antigenske testove kako bi se turizam, ali i gospodarstvo u cjelini, što prije moglo krenuti oporavljati, govori Radeta, predsjednik Udruge iznajmljivača.