Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Kvalitetom i DMK do profitabilnosti

16.11.2019. 06:30


Neočekivanosti koje se posljednjih godina događaju u kampingu u Hrvatskoj, te kidaju živce menadžerima, povod su za razgovor s bardom hrvatskog kampinga Jerkom Sladoljevom. Lanjski dobitnik nagrade »Antun Štifanić« za životno djelo, s preko 50 godina aktivnog djelovanja, od čega preko 30 godina u kampingu, po umirovljenju i po osnivanju udruge Top kamping, danas je član Upravnog odbora i prokurista udruge, a čiji su članovi ponajbolji hrvatski kampovi.
Jerko što kažu brojke?
– Hrvatska je u kampingu završila u blagom minusu od 0,4 %, a TOP kampovi u plusu od 3,1 %. Ovaj rezultat je u biti efekt Istre koja čini preko 60% ovog Top kamping brenda ali i u vaših najboljih jer su unutra Turishotel Zaton, Ilirija Kamp park Soline, Šimuni i Kozarica. Napominjemo da često vlasnici kampova, i to ne samo u Hrvatskoj, smatraju da je cijena sastavni dio boravka. Iz naših rezultata tvrdimo da je cijena samo posljedica ponude i da je, stoga, kvaliteta uvijek nagrada djelatnicima za uspjeh. I dalje je imperativ da se mora »progoniti« kvalitetu jer rezultat od 3,1 boljih poslovnih brojki to potvrđuje.​


Treba nam sprega kampinga i desetinacijskog menadžment
Koliko je uopće moguće rasti jer je plafon u usporedbi s konkurencijom u okruženju već postignut? Koliko je uopće moguće produžiti kamping sezonu s obzirom na klimatske promjene, dostignutu kvalitetu i konkurenciju u okruženju ?


– Kao prvo ne postoji visoka ili niska cijena, postoji samo točna i pogrešna cijena. Pravilo bi trebalo biti da povećanje kvalitete kampova bude veće od godišnjeg povećanja cijena usluga kako bi gost dobio dojam da je dobio više nego što je platio. Oni koji su investirali u kvalitetu jedini su profiteri. Po prihodu koji vlasnici kampova iskazuju financijske bilance su mnogo bolje od ostvarenih rezultata. Čak i dvostruko bolje od postotka godišnje investiranosti u odnosu na ukupnu imovinu.
Kad je u pitanju Istra, kao najjača ali i zadarski najbolji kampovi, danas nije riječ o rastu, ni poboljšanju performansi, već o promjeni modusa rada, kako bi kampovi ostali u avangardnoj ulozi koju danas imaju. Dosegnuti status vrhunskog kampa sa najprestižnijim međunarodnim nagradama, a vaš je Zaton to postigao prvi, je pozicija koju nije lako braniti.
Oni koji su prvi shvatili kako ovim proizvodom zarađivati u Europi bili su iz Istre, a ova četiri spomenuta kampa u Zadarskoj županiji su u toj ligi. Danas ih izaziva konkurencija koju ne možemo pobijediti ni na razini opsega usluga, ni na jednostavnoj cijeni. Stoga moraju zaigrati na kartu koja samo njima pripada: specifičnostima svoje destinacije, Istre, ili Kvarnera ili Zadarske županije, kao mjesta kulture, krajolika i stanovništva. Dakle treba se vratiti na doživljaje, tradiciju i emocije – više autentičnih evenata temeljenih na artefaktima koje samo mi imamo, koji čine razliku. Tu nam, ako dobro uložimo i osmislimo ono što je samo naše i jedinstveno nama u našim korijenima – konkurencije ne bi bilo. A to je priča o destinacijskom managementu koji je još daleko od efekta koji je potreban.




​Promjena strukture kamping gostiju
Svjedoci smo promjena u nacionalnoj strukturi noćenja u potražnji?
– Njemačka nam je u padu od 4%, Nizozemska – 18 %, već drugu godinu, Poljska – 8 % i Danska -11 %.. Povećanja bilježe Slovenci od 12 %, Česi 14%, Mađari 11 % te Talijani 7%. Izvukla su nas tržišta koja nisu bila tradicionalno značajna u kampovima, osim Slovenaca.
Ugodno je iznenađenje i dalje naturistički segment koji i ove godine dokazuju da ima najlojalniju klijentelu s brojkama koje nisu velike ali ponuda je zadržala iste brojke od prošle godine što nas uvijek i iznova tjera da vjerujemo kako ovaj selektivni segment ponude nije na izdisaju, makar ga kod nas osim nešto u Istri gotovo više i nemamo, a sjetite se što je Zadarska županija u njemu bila nekad.
Što se je dešavalo ove godine u kampovima Europe ?
– Pođimo od Francuske koja ima 11.000 kampova i pet puta više noćenja od Hrvatske. U Francuskoj – Francuzi opet dolaze na prvo mjesto povećanjem od gotovo 10%. Nizozemska klijentela i dalje pokazuje veliko zanimanje za kampiranje u Francuskoj. Što se tiče njemačkog bazena on raste 6%. U usporedbi s Hrvatskom, koja na domaće goste kao bitne ne može računati. Što se tiče Britanaca, koje neki naši smatraju budućim emitivnim tržištima za kamping kućice, Florent Parnot, direktorica Flower Campinga (lanca s preko stotinjak kampova u Europi) najavljuje da »bez većeg iznenađenja ovo tržište nije bilo usredotočeno na odmor u kampovima Francuske i samim tim pad od oko 12%«. Dakle, niti treba očekivati da će Englezi popuniti njemački manjak, niti da će kamping kućice biti nekakav supstitut za » Zimmer frei«.


Traži se više zvjezdica, planine, i – sjever
A kad govorimo o novim trendovima u ponašanju kupaca?
– U Francuskoj o sezone potvrđuje snažniju potražnju za kampovima s 4 zvjezdice u odnosu na kampove s 3. Kampisti žele uživati u ljetnom odmoru uz jamstvo veće kvalitete. Mijenjaju se i kanali rezervacija. Danas se 1/3 Internet rezervacija obavlja putem pametnog telefona i taj udio i dalje raste. Ljetna sezona za kvalitetnijih kampova nije ograničena samo na srpanj i kolovoz, jer se mjeseci lipanj i rujan sve se više traže.
To potvrđuju i kampovi Italije gdje se pojavljuje novi trend: sve više se putuje u planinske kampove. Tako kampiranje u talijanskim kampovima u Alpama ove godine bilježi 4 % bolje rezultate u odnosu na obalu. No, u Italiji nije zabilježen pad Nijemaca, a manjak Danaca i Nizozemaca nadopunili uz Njemce, Poljaci i Česi.
A gdje su onda nestali Danci? Što je s nama ključnim njemačkim tržištem?
– Danci su putovali u većem broju ali ne više na Jadran već u Sjevernu Europu gdje je vrijeme bilo odlično a ljeta podnošljivija. Isto je bio slučaju Francuske gdje su Alpe i Pirineji oduvijek bili gubitnici a ove godine su za desetak posto bolji od obale.
Situacija u Njemačkoj je za nas još izazovnija. Pojedine regije u Njemačkoj imaju svoju domaću klijentelu čak preko 90%, a potražnja im raste dvoznamenkasto. Njemačka je po kvaliteti blizu našoj ponudi, a po cijenama za desetak posto niža. Od stranih gostiju kojih je u njemačkim kampovima 36 %, skoro 50 % čini Nizozemci koji su kod njih ove godine rasli a kod nas padali za 20%. U zadnje dvije godine sve više je trend kampista usmjeren ka Sjevernoj Europi, onda bi se za terapiju trebalo zaista okrenuti na onu kartu za koju smo rekli da pripada samo nama – našim specifičnostima, stavljajući u prvi plan kulturu, tradiciju, doživljaje i emocije kao izraz naše autentičnosti. Tu ću ja vama postaviti pitanje: koliko vlasnici kampova mogu utjecati na regionalnu kulturu i destinacijski management ?
Neočekivanosti koje se posljednjih godina događaju u kampingu u Hrvatskoj, te kidaju živce menadžerima, povod su za razgovor s bardom hrvatskog kampinga Jerkom Sladoljevom. Lanjski dobitnik nagrade »Antun Štifanić« za životno djelo, s preko 50 godina aktivnog djelovanja, od čega preko 30 godina u kampingu, po umirovljenju i po osnivanju udruge Top kamping, danas je član Upravnog odbora i prokurista udruge, a čiji su članovi ponajbolji hrvatski kampovi.


Jerko što kažu brojke?
– Hrvatska je u kampingu završila u blagom minusu od 0,4 %, a TOP kampovi u plusu od 3,1 %. Ovaj rezultat je u biti efekt Istre koja čini preko 60% ovog Top kamping brenda ali i u vaših najboljih jer su unutra Turishotel Zaton, Ilirija Kamp park Soline, Šimuni i Kozarica. Napominjemo da često vlasnici kampova, i to ne samo u Hrvatskoj, smatraju da je cijena sastavni dio boravka. Iz naših rezultata tvrdimo da je cijena samo posljedica ponude i da je, stoga, kvaliteta uvijek nagrada djelatnicima za uspjeh. I dalje je imperativ da se mora »progoniti« kvalitetu jer rezultat od 3,1 boljih poslovnih brojki to potvrđuje.​


Treba nam sprega kampinga i desetinacijskog menadžment
Koliko je uopće moguće rasti jer je plafon u usporedbi s konkurencijom u okruženju već postignut? Koliko je uopće moguće produžiti kamping sezonu s obzirom na klimatske promjene, dostignutu kvalitetu i konkurenciju u okruženju ?
– Kao prvo ne postoji visoka ili niska cijena, postoji samo točna i pogrešna cijena. Pravilo bi trebalo biti da povećanje kvalitete kampova bude veće od godišnjeg povećanja cijena usluga kako bi gost dobio dojam da je dobio više nego što je platio. Oni koji su investirali u kvalitetu jedini su profiteri. Po prihodu koji vlasnici kampova iskazuju financijske bilance su mnogo bolje od ostvarenih rezultata. Čak i dvostruko bolje od postotka godišnje investiranosti u odnosu na ukupnu imovinu.
Kad je u pitanju Istra, kao najjača ali i zadarski najbolji kampovi, danas nije riječ o rastu, ni poboljšanju performansi, već o promjeni modusa rada, kako bi kampovi ostali u avangardnoj ulozi koju danas imaju. Dosegnuti status vrhunskog kampa sa najprestižnijim međunarodnim nagradama, a vaš je Zaton to postigao prvi, je pozicija koju nije lako braniti.


+3,1% U top kampovima, naspram -0,4% u cjelom kampingu, kazuje sve


Oni koji su prvi shvatili kako ovim proizvodom zarađivati u Europi bili su iz Istre, a ova četiri spomenuta kampa u Zadarskoj županiji su u toj ligi. Danas ih izaziva konkurencija koju ne možemo pobijediti ni na razini opsega usluga, ni na jednostavnoj cijeni. Stoga moraju zaigrati na kartu koja samo njima pripada: specifičnostima svoje destinacije, Istre, ili Kvarnera ili Zadarske županije, kao mjesta kulture, krajolika i stanovništva. Dakle treba se vratiti na doživljaje, tradiciju i emocije – više autentičnih evenata temeljenih na artefaktima koje samo mi imamo, koji čine razliku. Tu nam, ako dobro uložimo i osmislimo ono što je samo naše i jedinstveno nama u našim korijenima – konkurencije ne bi bilo. A to je priča o destinacijskom managementu koji je još daleko od efekta koji je potreban.


​Promjena strukture kamping gostiju
Svjedoci smo promjena u nacionalnoj strukturi noćenja u potražnji?
– Njemačka nam je u padu od 4%, Nizozemska – 18 %, već drugu godinu, Poljska – 8 % i Danska -11 %.. Povećanja bilježe Slovenci od 12 %, Česi 14%, Mađari 11 % te Talijani 7%. Izvukla su nas tržišta koja nisu bila tradicionalno značajna u kampovima, osim Slovenaca.
Ugodno je iznenađenje i dalje naturistički segment koji i ove godine dokazuju da ima najlojalniju klijentelu s brojkama koje nisu velike ali ponuda je zadržala iste brojke od prošle godine što nas uvijek i iznova tjera da vjerujemo kako ovaj selektivni segment ponude nije na izdisaju, makar ga kod nas osim nešto u Istri gotovo više i nemamo, a sjetite se što je Zadarska županija u njemu bila nekad.
Što se je dešavalo ove godine u kampovima Europe ?
– Pođimo od Francuske koja ima 11.000 kampova i pet puta više noćenja od Hrvatske. U Francuskoj – Francuzi opet dolaze na prvo mjesto povećanjem od gotovo 10%. Nizozemska klijentela i dalje pokazuje veliko zanimanje za kampiranje u Francuskoj. Što se tiče njemačkog bazena on raste 6%. U usporedbi s Hrvatskom, koja na domaće goste kao bitne ne može računati. Što se tiče Britanaca, koje neki naši smatraju budućim emitivnim tržištima za kamping kućice, Florent Parnot, direktorica Flower Campinga (lanca s preko stotinjak kampova u Europi) najavljuje da »bez većeg iznenađenja ovo tržište nije bilo usredotočeno na odmor u kampovima Francuske i samim tim pad od oko 12%«. Dakle, niti treba očekivati da će Englezi popuniti njemački manjak, niti da će kamping kućice biti nekakav supstitut za » Zimmer frei«.


Traži se više zvjezdica, planine, i – sjever


A kad govorimo o novim trendovima u ponašanju kupaca?


– U Francuskoj o sezone potvrđuje snažniju potražnju za kampovima s 4 zvjezdice u odnosu na kampove s 3. Kampisti žele uživati u ljetnom odmoru uz jamstvo veće kvalitete. Mijenjaju se i kanali rezervacija. Danas se 1/3 Internet rezervacija obavlja putem pametnog telefona i taj udio i dalje raste. Ljetna sezona za kvalitetnijih kampova nije ograničena samo na srpanj i kolovoz, jer se mjeseci lipanj i rujan sve se više traže.
To potvrđuju i kampovi Italije gdje se pojavljuje novi trend: sve više se putuje u planinske kampove. Tako kampiranje u talijanskim kampovima u Alpama ove godine bilježi 4 % bolje rezultate u odnosu na obalu. No, u Italiji nije zabilježen pad Nijemaca, a manjak Danaca i Nizozemaca nadopunili uz Njemce, Poljaci i Česi.
A gdje su onda nestali Danci? Što je s nama ključnim njemačkim tržištem?
– Danci su putovali u većem broju ali ne više na Jadran već u Sjevernu Europu gdje je vrijeme bilo odlično a ljeta podnošljivija. Isto je bio slučaju Francuske gdje su Alpe i Pirineji oduvijek bili gubitnici a ove godine su za desetak posto bolji od obale.
Situacija u Njemačkoj je za nas još izazovnija. Pojedine regije u Njemačkoj imaju svoju domaću klijentelu čak preko 90%, a potražnja im raste dvoznamenkasto. Njemačka je po kvaliteti blizu našoj ponudi, a po cijenama za desetak posto niža. Od stranih gostiju kojih je u njemačkim kampovima 36 %, skoro 50 % čini Nizozemci koji su kod njih ove godine rasli a kod nas padali za 20%. U zadnje dvije godine sve više je trend kampista usmjeren ka Sjevernoj Europi, onda bi se za terapiju trebalo zaista okrenuti na onu kartu za koju smo rekli da pripada samo nama – našim specifičnostima, stavljajući u prvi plan kulturu, tradiciju, doživljaje i emocije kao izraz naše autentičnosti. Tu ću ja vama postaviti pitanje: koliko vlasnici kampova mogu utjecati na regionalnu kulturu i destinacijski management ?


Zadarski i hrvatski kamping
Zadarski kampovi su u rujnu imali 7,5% više gostiju i sa 250.000 noćenja 10,5% rasta. Time su za 9 mjeseci sa 300.000 gostiju (+ 2,6%) imali 2,12 milijuna noćenja uz 2,6% rasta. Time su kampovi u Zadaskoj županiji uzeli svojih nešto više od 20% u komercijalnm noćenjima (s nekomercijalnimaa cca 15%). Podatke za Zadarsku županiju za 10 mjeseci nemamo još ali neće biti bitih promjena osim nešto malo rasta jer većina predvođena turisthotelovim Zatonom tada ne radi. Možda je šteta jer ovoodišni je listopad kampovima koji su radili donio 25% rasta, ali na male prethodne brojke Tao je u Hrvatskoj zabilježeno 235.000 noćenja u kampovima u listopadu, što na 19 milijuna u 10 mjeseci i nije veliko. Uglavnom sa 2,9 milijuna gostiju svi su kampovi u zemlji s tih 19 milijuna noćenja zabilježili blagih 0,42% pada, nasuprot spomenutog rasta u Zadarskoj žušpaniji. Kampovi u Zadarskoj županiji time su zadržali svoj udjel od oko 12% u hrvatskom kampingu u kojem dominira Istra s oko 50%, potom je Kvarner sa 50% ostatka, dakle 25% svega, pa Zadarska županija sa 50% onog što potom ostane, dakle oko 12,5% hrvatskog kampinga. Stvari se ipak mjenjaju i kamping »seli« ka jugu gdje je nekad bio simboličan, a otvaraju se (za sad simbolično) kampovi u kontinentu. Zadarska je županija uz mnoštvo novih kamp kuća, posvuda, a ne tek kampovima, dobila kamp sa 5* u Boriku u tvrtki Falkensteiner.