Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Kako uzeti novac koji država nudi?

Autor: Damir Maričić

13.12.2012. 23:00
Kako uzeti novac koji država nudi?

Foto: Zvonko KUCELIN



Treba se nadati da će nakon rijetko jasnog i sadržajnog izlaganja i mnoštva novca na raspolaganju poduzetnicima, ovdašnji ljudi konačno uzeti nešto više poticaja od dosadašnjih “mrvica”, a time otvoriti radna mjesta i podići proizvodnju


Zadarski poduzetnici jučer su u Gospodarskoj komori mogli čuti na koji način mogu uzeti sredstva od države ako ulaze u investicije, kad se ta sredstva već nude. Zakon o poticanju investicija i unaprjeđenju investicijskog okruženja predstavili su Dinko Basioli, savjetnik u HGK-Gospodarskoj komori Zadar i Ljiljana Zajc, voditeljica Službe za potporu ulaganjima i investicije Ministarstva poduzetništva i obrta.
Zakon je stupio na snagu 10. listopada i predstavlja novi pravni okvir za ostvarivanje poticaja. Regulira porezne i carinske poticaje, zatim bespovratne novčane potpore za otvaranje novih radnih mjesta povezanih s ulaganjem, potpore za usavršavanje novozaposlenih radnika te bespovratne potpore za kapitalna ulaganja.
Dalmacija zaostaje za sjeverom
Jedna od novina Zakona jesu i poticajne mjere za mikropoduzetnike za ulaganja od minimalno 50.000 eura, uz uvjet otvaranja triju radnih mjesta unutar godine dana od početka investicije. No novina ima još, a ovdje je primijenjen dobar princip da se nastavilo s prethodnim zakonom i praksom.
Bilo je na predstavljanju niz važnih tvrtki s ovog područja, Željko Goja iz SAS Hsteca, Vandri Montabelo iz Maraske, predstavnici Obrtničke komore, odnosno Udruženja obrtnika, čelnika općina i gradova Željka Baradića (Stankovci), Ivana Kneza (Biograd), Davora Lončara (Poličnik)… Lijepo je bilo vidjeti i čuti i niz mladih ljudi, uvelike “potkovanih” kada su u pitanju privlačenja poticaja.
Nakon iscrpnog predstavljanja svih mogućih modela poticaja, bilo je porazno vidjeti popis do sada odobrenih projekata s poticajima u RH podijeljenih po sadašnjem regionalnom ustroju (statističkom prema EU) Hrvatske. Od 103 odobrena programa njih 66 je iz sjeverozapadne Hrvatske u kojoj sam Varaždin ima 18 ili Međimurje 16, dok cijela južna Hrvatska sa sedam županija, uključujući i Zadarsku, ima 15 odobrenih projekata, od čega najviše Splitsko-dalmatinska pet. Milijuni i stotine milijuna od države “darovanog” novca (novac poreznih obveznika) tako prolaze mimo ovog kraja.
Ulaze i turistički projekti
Novosti je mnogo, a za ovaj kraj je bitno da sada i turističke tvrtke mogu dobiti poticaje razmjerno visini ulaganja ako se radi o objektima sa četiri i pet zvjezdica. Potiču se i kreativne usluge. Uvedeni su poticaji za mikropoduzetnike, ali i za radno intenzivne djelatnosti. Prag ulaska, odnosno vrijednosti investicija koje mogu računati na poticaj snižen je. Poticaji su prije svega porezni u oslobađanju poreza na dobit, što je kod velikih investicija i na područjima s visokom nezaposlenošću moguće i do 100 posto na niz godina.
Već s investicijom od 50.000 eura uz zapošljavanje tri radnika moguće je ući u sustav poticaja. Sve se prijave podnose odmah i prije pokretanja posla, a ne u tijeku ili nakon okončanja. Prijave ne moraju sadržavati sve potrebne dokumente već se mogu dostavljati naknadno. Poticaj se ne daje “na želju ili porojekt”, već po realizaciji, dakle nakon godine u kojoj se posao za koji se traži odradi. U troškove projekta ne ulazi zemljište, kao ni kupljeni prostor osim ako se investicijama ne podiže za dvostruko od prethodne vrijednosti. Poticaji se ne odobravaju za kupnju polovne opreme, makar u vrlo dobrom stanju. Svi se ovi poticaji pod određenim uvjetima mogu kumulirati s drugim vrstama poticaja i to sve do praga prihvaćenog u EU, odnosno do 75 posto vrijednosti projekta.
Uglavnom, u Jadranskoj regiji u koju spada Zadarska županija poticaji za velike tvrtke idu do 50 posto, srednje 60, a male 70 posto opravdanih troškova projekata.
Nakon ovog rijetko jasnog i više nego korisnog predstavljanja treba se nadati da će interes za “uzeti od države što daje” osnažiti i na ovom području. U tome je uloga komora, agencija pa i lokalnih zajednica i sl. jako bitna jer informaciju treba donijeti do svakog poduzetnika.