Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

»Aktivni smo i treba nam prostor za rad«

15.02.2021. 19:45


U Zadru je još prije 16 godina osnovana Udruga za zaštitu prava potrošača »Zadarski potrošač« na čijem je čelu devet godina bio Zoran Knežević. Udruga je bila doista aktivna jer su joj se svakodnevno obraćali mnogi građani sa svojim problemima koji su bili vezani uz kršenje njihovih prava, a bila je i prilično medijski eksponirana. Nakon što je njezin prvi predsjednik otišao s tog mjesta, »kormilo« je preuzeo Josip Miletić inače, sveučilišni profesor na Odjelu kroatistike i suosnivač Udruge koji je tako, 2014. godine u svom »inauguracijskom« intervjuu jednoj dnevnoj novini između ostalog rekao, kako kao najveće »probleme potrošača vidi monopoliste, javne usluge i ovrhe«.
No, posljednjih par godina čini se kao da ja ta Udruga »nestala« jer se o njoj malo govori i još manje piše pa se javnost počela s pravom pitati – postoji li više uopće u Zadru Udruga za zaštitu prava potrošača »Zadarski potrošač« iako, uvidom u registar udruga RH na mrežnim stranicama, može se vidjeti da joj je status, »aktivan«.


Za savjet nazvati broj 0800 414 414
– Udruga za zaštitu prava potrošača »Zadarski potrošač« – Zadar aktivna je, samo što imamo problem s prostorom. S gradskom upravom smo svojedobno dogovorili da ćemo useliti u prostor u kojem se nalazi Šahovski klub Zadar te da ćemo s njima dijeliti prostor. Čekamo rješenje već dugo. Prije otprilike mjesec, dva predsjednik Šahovskog kluba i ja smo supotpisan dopis, poslali nadležnom pročelniku Tomislavu Koroni kako bi se taj problem riješio. Prošli prostor u Varoši smo adaptirali svojim novcem. Grad ga je u međuvremenu dodijelio vatrogascima. Naše se računalo još uvijek nalazi u tom prostoru, ispričao je predsjednik Udruge za zaštitu prava potrošača »Zadarski potrošač« Josip Miletić.
Na pitanje zbog čega je Udruga javnosti nevidljiva, Miletić je odgovorio kako je odgovor u činjenici da se nerijetko i u medijima miješaju pojmovi udruge civilnog društva i savjetovališta za potrošače u kojima se primaju potrošači, a razlika je otprilike u 350 tisuća kuna godišnje. Prema njegovim riječima, Ministarstvo gospodarstva ukinulo je sva četiri profesionalna savjetovališta koja su bila u većim gradovima – Splitu, Puli, Osijeku i Zagrebu te je sad glavno savjetovalište pri resornom Ministarstvu na broju 0800 414 414.


Naglasak na preventivnim projektima
– Mi smo svojedobno primali potrošače kao i ta četiri profesionalna savjetovališta, mada naravno bez takvih prihoda, ali su se u međuvremenu, stvari u zemlji stubokom promijenile. Takve aktivnosti vezane su isključivo za projekte i ne mogu se drugačije provoditi. Mi u Zadru primjerice, imamo problem što Upravni odjel za gospodarstvo raspisuje natječaje vezane za zaštitu potrošača krajem godine, za tekuću godinu pa smo u Upravnom odboru Udruge mišljenja da se nema smisla prijavljivati na takav natječaj dok bude tako. Mišljenja smo također, da su preventivni projekti važniji od onih kojima se gasi požar. Na njih se usmjeravamo. Područje djelovanja udruga za zaštitu prava potrošača mnogo je šire od savjetovanja potrošača. Zakonom o zaštiti potrošača i to člankom 132, definirano je da aktivnosti savjetovanja, informiranja i izobrazbe potrošača mogu obavljati udruge, dok je to sukladno članku 126 istog zakona, dužnost jedinica lokalne samouprave, dakle gradova i općina, objasnio je predsjednik Udruge Josip Miletić dodajući, kako su u skladu s tom zakonskom regulativom na razini mreže udruga, započeli pregovore s udrugom gradova i općina Republike Hrvatske, kako bi iznašli rješenja funkcioniranja sustava, a prvi su kontakti ostvareni.




Stručno usavršavanje članova
Udruge, pa tako i »Zadarski potrošač« delegira svoje predstavnike u povjerenstva za zaštitu potrošača u javnim poduzećima i savjetima jedinica lokalne samouprave i pokriva područje i šire od Zadarske županije. Aktivni su, kako je naglasio Miletić, u dvadesetak javnih poduzeća i savjeta te gotovo da ne prođe tjedan, a da osobno nije na sastanku povjerenstava javnih poduzeća u koja potrošači upućuju pisane prigovore u drugom stupnju. Takva je situacija i s drugim članovima Udruge.
– Upravni odbor Udruge donio je odluku da nećemo delegirati svoje članove u ta radna tijela dok se ne riješi problem prostora u gradu. Tako su na čekanju ostala komunalna poduzeća u Bibinjama, Tkonu, kao i Elektra Zadar te Općina Gračac. Aktivnost u medijima smo također sveli na minimum, dok se situacija ne promijeni. Radimo na stručnom usavršavanju zainteresiranih članova i zadnjih smo godina proveli nekoliko zanimljivih znanstvenih istraživanja iz područja zaštite potrošača koje smo publicirali u renomiranim publikacijama iz područja ekonomije. Problematizirali smo zbrinjavanje otpada i već spominjanu mrežu savjetovališta za zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj. Dodao bih da je jedna od glavnih aktivnosti ovakvih udruga pa i naše, aktivno praćenje izmjena zakonske regulative te davanje konstruktivnih primjedbi na ponuđena rješenja. Naravno, i davanje inicijativa. Riječ je o više od stotinu zakona, podvukao je Josip Miletić predsjednik Udruge za zaštitu prava potrošača »Zadarski potrošač«.


Pročelnik Katić: Grad će pomoći
– Kao Grad raspisujemo natječaj svake godine i očekujemo da se netko javi, ali ništa. Za rad te Udruge smo 2015.godine našli odnosno, dodijelili i prostor u Varoši međutim, kako se nitko nije javio, taj smo prostor naposljetku, ustupili JVP Grada Zadra za njihova protupožarna dežurstva. Dakle, »de jure« Udruga postoji, ali »de facto« – ne. Čak smo zadnje tri godine iz proračuna Grada za njihov rad planirali 40 tisuća kuna. Osobno, mislim da je ta Udruga potrebna svima nama, svim građanima i jako mi je žao što u Zadru ne postoji. Mislim da bi sa svoje strane i Ministarstvo gospodarstva trebalo pojačati inicijativu za osnivanjem ovih udruga jer nažalost, koliko znam u mnogim pa i većim gradovima u Hrvatskoj ove udruge više nisu aktivne. Kad bi se zadarska Udruga opet aktivirala kao nekad, ustvari reaktivirala, Grad bi sa svoje strane opet pomagao. Spremni smo im opet naći i osigurati prostor za rad i izdvojiti sredstva iz proračuna, rekao je pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo, obrtništvo i razvitak otoka Ivica Katić.


Pročelnik Jurišić: Očekujemo da nam se »Zadarski potrošač« javi
– Još kad smo pročelnik Katić i ja intenzivno pokušavali riješiti ovaj problem, obratio sam se tadašnjem Uredu državne uprave za informacije o mogućim udrugama za zaštitu potrošača. Početkom listopada točnije, 10. listopada 2019. godine, zaprimio sam njihov odgovor da je pronađena jedna udruga kojoj je jedna od djelatnosti zaštita prava potrošača »Lastavica« iz Biljana Donjih, ali i da je »Zadarski potrošač« podnio zahtjev za usklađenje s novim Zakonom o udrugama koji je tada bio u fazi rješavanja. Nakon toga nismo nastavili rad na tome, ustvari očekujemo da će se »Zadarski potrošač« uskladiti s novim Zakonom i javiti nam se, rekao je pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo, turizam, infrastrukturu i EU fondove Zadarske županije Lovro Jurišić.