Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Fokus prve izložbe je neizbježni dio geografskog identiteta Zadarske županije

15.04.2021. 10:00


U prostorijama Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar jučer je otvorena izložba tapiserija Ane i Ivana Tomljanovića, u čast rođendana Zadarske županije. Tema prve od četiri tematske izložbe »Velebitika« je, kako i naziv sugerira, ljepota velebitske prirode. Tapiserije iz donacije para Tomljanović predstavljaju neizmjeran kulturno-umjetnički doprinos unutar nacionalne kulturno–umjetničke baštine.


Stilizirani motivi prirode
Hrvatska tapiserijska umjetnost pojavljuje se prije Drugog svjetskog rata, a sredinom 50-ih godina 20. stoljeća bilježi zapažene rezultate na Prvome zagrebačkom triennalu primijenjene umjetnosti.
Ovim izložbenim ciklusom od četiri izložbe vezane uz četiri kreativno–umjetničke cjeline umjetničkog rada u izradi tapiserija, zadarskoj se javnosti pruža jedinstvena mogućnost da se upoznaju s izuzetnim umjetničkim opusom Ivana i Ane Tomljenović, koji su svoju zbirku tapiserija darovali Narodnom muzeju Zadar.
– Ovo je prva od četiri tematske izložbe donacije tapiserija umjetničkog i bračnog para Ivana i Ane Tomljanović. Zbirka tapiserija sastoji se od 36 umjetnina velikog formata koje su ručno rađene od prirodne ovčje vune. Tijekom cijele ove godine svakih nekoliko mjeseci će se izmjenjivati izložbe koje su tematski usklađene s radom umjetnika Tomljanović, objasnila je kustosica izložbe i zbirke, Marija Šarić-Ban.
Kolekcija od šest tapiserija predstavlja likovno najkvalitetniji dio fundusa. Kao inspiracija, umjetnicima su poslužili stilizirani motivi velebitske prirode. Geometrija je posebno zahvalna forma za ručnu izradu tapiserija, s obzirom na ukrštavanje vertikalnih niti osnove i horizontalnih niti potke. No, autori su, osim tih motiva, plohe i linije oblikovali kao slikarski medij. Prenoseći likovnu materiju motiva velebitskoga kraja, autori izražavaju sugestivan doživljaj pejzaža.
– Ivana i Ana Tomljanović su tapiserije iz serije »Velebitika« počeli izrađivati krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Ovaj dio opusa najviše je pod umjetničkim i kreativnim utjecajem Ane Tomljanović koja je i po struci tapiseristica. Sam proces nastajanja tapiserije je dug i kompliciran. Umjetnici su sami tkali tapiserije. U stvaranju su polazili od ideje predstavljene u obliku crteža ili slike koju su potom prenosili na šablone prema kojima su tkali, objašnjava Šarić-Ban i nastavlja kako su se autori u svom radu koristili samo prirodnim paletama vune.


Kreativni proces izrade
– Prezentacija i promocija tekstilne umjetničke tapiserije kao grane umjetnosti koja se od devedesetih godina dvadesetog stoljeća sve značajnije promiče u europskim kulturnim krugovima, važna je u procesu valorizacije tapiserijske umjetnosti kao kulturno-umjetničke grane. Prvi ciklus izložbe otvoren je do kraja srpnja, kada ćemo javnosti predstaviti drugi dio umjetničkog opusa para Tomljanović, nadodaje Šarić-Ban.
– Nadam se da ćemo u sljedećem razdoblju, usprkos pandemiji, biti u mogućnosti nastaviti kontinuitet ovih izložbi i predstaviti cjelokupnu donaciju Ivana i Ane Tomljanović. Drago mi je istaknuti da je prva izložba fokusirana na neizbježni dio geografskog identiteta Zadarske županije, a to je Velebit. Ovim putem pozdravljam napore svih zaposlenika Narodnog muzeja Zadar na realizaciji ovako velikog projekta u ovim teškim vremenima, istaknuo je Ivan Šimunić, pročelnik Županijskog upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i šport.
Iz Narodnog muzeja Zadar su najavili kako će, kada budu povoljniji epidemiološki uvjeti, započeti s provedbom radionica na kojima će se pokušati rekreirati kreativni proces izrade tapiserija.
– Cilj radionica bit će rekonstrukcija procesa tkanja tapiserije, od stvaranja ideje do realizacije umjetnine. U planu je i realizacija dogovora sa Školom za primijenjenu umjetnost i dizajn čiji bi učenici, koji se obrazuju području dizajna i umjetnosti, bili prvi polaznici radionica tkanja. Naravno, i šira javnost bit će pozvana da se pridruži radionicama, najavljuje Šarić-Ban.
Dakle, ljepota tapiserija, kao umjetničkih kreacija, ostvaruje se linijom i bojom, a umjetnik tapiserije iz materijala koje koristi stvara posebnu ljepotu mekih kontura i ploha svojstvenu umjetničkom mediju tapiserije.
Izložbeni ciklusi, u prostorijama Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar, u Gradskoj straži, održavati će se kontinuirano, sve do realizacije stalnog izložbenog postava »Tapiserija Ivana i Ane Tomljanović«.




Četiri tematske cjeline
Umjetnici Ivan i Ana Tomljanović Narodnom su muzeju Zadar 2016. godine darovali vrijednu kolekciju tapiserija, koja je oformljena u zbirku »Tkanja i Tapiserija Ivana i Ane Tomljanović«. Umjetnici su se u svom radu koristili klasičnom tehnikom tkanja »point de tapiserie« na uspravnom tkalačkom stanu s okomito napetim nitima osnove, tzv. »haute lisse«, prema francuskom sistemu. Umjetnički opus para Tomljanović dijeli se u četiri tematske cjeline: Geometrijska forma i apstrakcija kao polazište, Realizam kao polazište u oblikovanju pejzaža i motiva grada, Kršćanska tematika i Portreti velikana. Zbirka tapiserija koju će posjetitelji Gradske straže moći razgledati tijekom cijele godine, predstavlja inovativan umjetnički izričaj, vunenu tapiseriju.


Velik doprinos
Tijekom svoga života Ivan Tomljanović je radio kao slikar i restaurator. Od 1957. godine radio je kao član Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti u Zadru, gdje je osnovao i vodio Restauratorski atelje. Od 1981. godine radio je u zadarskom Zavodu za zaštitu spomenika kulture. Sudjelovao je u osnutku Likovnoga odjela Pedagoške akademije u Zadru, na kojoj je i radio kao predavač iz područja metodologije likovnoga obrazovanja.
Anita Šokćević-Tomljanović karijeru je nakon završene Pedagoške akademije u Zadru počela profesorskim poslom u području likovnoga odgoja. Od 1963. godine bavila se isključivo tapiserijom i oblikovanjem tekstila. Njezina djela odlikuje spoj izvornog i modernog, strogi sklad i jednostavnost.