Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Moderna tkonska luka postaje otočna ljepotica, u punom sjaju zasjat će dogodine

18.02.2020. 08:00


TKON – Projekt Županijske lučke uprave Zadar luka Tkon na otoku Pašmanu prvi je od 28 projekata u Republici Hrvatskoj koji se financira bespovratnim sredstvima Europske unije.
– Projekt trajektne luke Tkon je vrijedan preko 45 milijuna kuna. Prva faza radova iznosila je 13 milijuna kuna, a druga faza 32,5 milijuna kuna bespovratnih sredstava. Rok izgradnje je 29 mjeseci, odnosno na jesen iduće godine, kazala je Branka Batur, s Vedranom Zrilićem zamjenica Davora Škibole, ravnatelja Županijske lučke uprave Zadar.
Tkon je kao luka bitan zbog razvoja cijelog otoka Pašmana te u Zadarskoj županiji predstavlja treću luku po broju prevezenih putnika i vozila.
– Najveću korist završetkom ovog projekta imat će sami otočani, turisti i gospodarski subjekti ne samo otoka Pašmana već i otoka Ugljana koji su međusobno povezani mostom, naglasila je Batur.


Elementi se proizvode u Biljanima
Projekt se odnosi na ulaganja u izgradnju trajektnog pristaništa koji se sastoji od gata s dva veza, ukrcajno-iskrcajnog prostora i ukrcajnog čekališta, platoa pristaništa koji omogućuje ukrcaj i iskrcaj vozila, podmorskog propusta za cirkulaciju mora između vanjskog i unutarnjeg akvatorija te platoa ukrcajnog čekališta i parkirališta u funkciji pristaništa na lokaciji u mjestu Tkon, među mještanima zvan Kun.
– Postavljene su utvrde na tri gata, izvršeno je njihovo betoniranje, postavljeno je projektirano opterećenje za praćenje slijeganja. Potom su ugrađene protuvalne pregrade i trenutno se montiraju rasponski nosači na gatove nakon čega se radi monolitizacija gatova, kaže Batur te nastavlja:
– Sjeverozapadni obalni zid je završen u duljini od 100 metara, a također i parapetni zid parkirališta u duljini od 70 metara, precizna je Batur.
U pogonu za proizvodnju predgotovljenih elemenata tvrtke Kali gradnja d.o.o. u Biljanima proizvedeni su svi elementi za izradu propusta, a od previđenih 28 završeno je 24 prenapregnuta nosača za izradu propusta.


Godišnje 1115.000 putnika i 115.000 vozila
– Paralelno sa svim ovim radovima izvode se i svi potrebni zemljani radovi: iskopi, nasipanja, planiranja i slično, dodaje Batur.
Pomorski promet je najbitnija pomorska djelatnost koja omogućuje globalno povezivanje zbog čega linijski putnički promet ima nezamjenjivu ulogu u očuvanju i poboljšavanju demografske situacije na hrvatskim otocima, naročito onim manjim.
– Po broju prevezenih putnika godišnje trajektna luka Tkon zauzima deveto mjesto u Hrvatskoj jer se Pašmanskim kanalom od Biograda na Moru i obratno preveze preko 455.000 putnika i 115.000 vozila. Korisnici te linije najvećim su dijelom učenici i srednjoškolci koji pohađaju školu u Biogradu na Moru te radno sposobno otočno stanovništvo koje svoje zaposlenje ima na području grada Biograda ili drugdje. Dakako i ovdašnji brojni vikendaši i turisti, zaključila je Branka Batur.




Depopulacija i smanjenje iseljavanja
Projekt izgradnje trajektne luke s kojim se ulaže u prometnu infrastrukturu, imat će pozitivne utjecaje na poboljšanu dostupnost javnih usluga kao što su školstvo, zdravstvo, kultura, šport kao i na ekološku komponentu, što znači da će povećanje životnog standarda imati izravan, pozitivan utjecaj na depopulaciju i smanjenje iseljavanja s otoka, poručio je Goran Mušćet, načelnik Tkona.


Raskrižje, parkiralište, autobusno stajalište
S vanjske, sjeverne strane površine na kojoj čekaju vozila za ukrcaj na trajekt, predviđeno je javno parkiralište sa 78 parkirnih mjesta. Plato ukrcajnog čekališta bit će asfaltirana površina uređena za tri prometna traka u čekanju za trajekt, jednom trakom za vozila za hitne slučajeve i jednim iskrcajnim trakom za izlaz s trajekta. Predviđeno je stajalište za dva autobusa. A za pristup trajektnom pristaništu je na postojećoj cesti predviđena rekonstrukcija, odnosno izgradnja raskrižja.