Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

PACIJENTI I TURISTI Hoće li i bolnički parking u naplatu?

18.08.2019. 14:06
PACIJENTI I TURISTI Hoće li i bolnički parking u naplatu?


Redovito svako ljeto, pa i ovo, otvara se problem parkinga ispred zadarske Opće bolnice. Je li to bolnički, javni ili nekakav drugi parking – prije nekoliko dana su šakama pokušali jedan drugog uvjeriti nervozni vozači. Treba biti otvoren i reći da je to posljedica naplate parkinga na Poluotoku. Građani koji nemaju novca ili ne žele mjesečno plaćati skupe mjesečne parking-karte, sve više opterećuju rubne dijelove, tik do zone naplate.
Kad dođe ljeto, kupači i turisti okupiraju plažu Kolovare, ali i druge oaze slobodnog parkiranja i pristupa moru. Zadarska bolnica je izgradnjom nove Poliklinike dobila ukupno 210 novih parkirališnih mjesta za sve korisnike usluga Poliklinike i Zavoda za javno zdravstvo. Cijena parkinga određena je u iznosu od četiri kune po satu, dok je prvih 30 minuta besplatno. Parkiranje je dozvoljeno svakodnevno od 00-24 sata. Za invalide je označeno 20 mjesta ispred glavnog ulaza Poliklinike za koje se parking ne naplaćuje.


Bolnica ima parking Poliklinike
Pitanje je zašto se taj režim ne primjenjuje i na parkingu kod bolnice. Bolnica je visećim preprekama onemogućila parkiranje kamp vozilima, kombijima i teretnim vozilima, ali to nije dovoljno. Mnogi Zadrani se pitaju zašto bi se taj parking uopće naplaćivao. Štoviše, unatoč navali kupača i turista, ljeti se u popodnevnim terminima ionako može naći slobodnih parking mjesta, napose u vrijeme posjeta. Uz bolnicu postoji i veliki parking na Ravnicama koji je i ljeti i zimi, tijekom radnog vremena, zaista preopterećen, ali sve je to posljedica gradskog »harača«.
Nedavno je Umag, svoje građane oslobodio naplate parkinga, ali to zadarskim gradskim ocima ne pada na pamet. Dok se na Poluotoku nije uvela naplata parkinga, na parkingu kod Opće bolnice uvijek se moglo naći slobodno mesto. Ako ne na samom parkingu, onda i na samom šetalištu Kolovare. Zadarska bolnica omogućila je građanima koji u bolnicu dolaze s hitnoćom ili pacijentima koji nisu dovoljno pokretni, da svojim vozilom dovedu bolesnika točno ispred nekog od odjela. Ako se vozilo zaustavi više od pet minuta već će vas na to upozoriti zaštitari koji dobro obavljaju svoj posao. No, unutarnji prostor bolnice zakrčen je vozilima liječnika što nije evidentirano kao problem.
Zanimljivo je da je famoznom Prometnom studijom grada Zadra definirano da se na prostoru bolničkog parkinga izgradi višeetažno parkiralište s naplatom. Tu ideju promicao je nekadašnji gradonačelnik i liječnik dr. Živko Kolega, ali se ona do sad nije realizirala. 


Naplata parkinga je zlatna koka
Problem je što se na parkingu Poliklinike mnoge usluge koje pruža Poliklinika, mogu obaviti u 30 minuta (dostava uzoraka, crvena knjižica, cijepljenje i sl.) dok to nije slučaj kod bolnice. No, treba istaknuti da su Opća bolnica i Poliklinika fizički isto tijelo pa se tako i parking Poliklinike može smatrati bolničkim.
Naplata parkinga zlatna koka Grada Zadra što se može iščitati iz poslovnih izvještaja »Obala i lučica«. U prilog im idu i zakonska rješenja. Dok »kumica« na zadarskoj tržnici mora imati on-line tablet i blagajnu spojenu s Poreznom upravom, dotle, unatoč tehničkim mogućnostima, to nije slučaj s automatima za prodaju karata za parkiranje. Stoga bi Opća bolnica, uvođenjem naplate parkiranja, za čiju djelatnost nije niti registrirana, mogla itekako anulirati svoj minus prema proračunu RH.
Naplata parkinga je tiha privatizacija javnog prostora i jedan od generatora iseljavanja s Poluotoka. Upravo zbog te naplate, problem je ljeti naći slobodno mjesto za parkiranje čak i na udaljenom Smiljevcu, gdje stranci ostavljaju svoja vozila preko cijelog ljeta kako bi izbjegli naplatu.
U slučaju zadarske bolnice pojavljuje se još jedan problem, a to je da naplatom parkinga »de facto« poskupljuje i naplata zdravstvene usluga. Ova »teorija« izgleda nategnuto, ali otvara pitanje proširenja ukupne zone naplate parkinga u što bi ušla i zona Kolovare. Primejrice, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić je prije uvođenja naplate parkinga u cijelom gradu, odredio naplatu parkiranja i u cijeloj Ulici Jordanovac koja vodi do Kliničkog bolničkog centra Rebro. Sve kako bi se osigurala naplata u višeetažnom parkiralištu bolnice. U Zadru bi to značilo naplatu prilaska pomorskom dobru i javnom kupalištu. Pod tom egidom, »općinice« i »gradići« u Zadarskoj županiji, zapravo naplaćuju kupanje na plažama svima onima koji pješke ne mogu doći i uživati u zajedničkom moru. 
Zadarski problem je u tome što ljudi nisu još naviknuli da je gužva neželjena posljedica turizma i da s automobilima ne moraju ući u kafić, restoran, vlastiti ured ili u neku od bolničkih ambulanti. No, u pravu su kad se pitaju ima li kraja nametima jer naplata parkinga u Zadru, pa čak i izmještanje trajektnog pristaništa u Gaženicu, nisu značajnije prometno rasteretili grad u sezoni.




Veliki problem prostorno planiranje
 
Veliki problem u Zadru je prostorno planiranje. Stambene zgrade i poslovni prostori uz Polikliniku, nemaju dovoljan broj parkirnih mjesta. Osobito se to odnosi na okoliš oko Ducinih zgrada. Stoga je navala na Poliklinikin parking bila za očekivati. Isto je i kod Opće bolnice. Za nevjerovati je da Zadar, grad koji nema niti 100.000 stanovnika, sve čini da bi sam sebe zagušio. Paradoksalno je da Zadar, prometno najperspektivniji grad na Mediteranu, muku muči s parkiranjem. Štoviše, zimi, kad turistički pritisak olabavi, Grad i dalje »harači« svoje građane naplatom parkiranja upravo u radnom vremenu.