Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

Klasik hrvatske dramaturgije

Autor: Goran Bujić

19.07.2009. 22:00
Klasik hrvatske dramaturgije

Foto: Tomislav JERAK



U petak navečer kao posljednju od sedam predstava u prvom, dramskom dijelu 15. Zadarskog kazališnog ljeta gledali smo predstavu “Hamlet u Mrduši Donjoj” u izvedbi Gradskog kazališta mladih iz Splita, u režiji Vanče Kljakovića. Igrajli su Filip Radoš, Franko Strmotić, Jasmina Žiljak, Vladimir Davidović, Vinko Mihanović, Jolanda Tudor i Antonio Franjić.
Ovo je već treća verzija ove poznate i popularne komedije Iva Brešana koju smo do danas gledali, nakon zagrebačke i riječke verzije, što ne čudi pošto je u pitanju jedan od najutjecajnih hrvatskih tekstova dvadesetog stoljeća i već dugo klasik koji je progovorio o tabuima i makinacijama socijalističkog društva, u našim se tranzicijskim okolnostima prikazuje u sasvim novom svjetlu. Drama o oportunistima koji koji koriste politiku kako bi manipulirali ljudskim sudbinama i izvukli profit za sebe i danas je aktualna, jer svjedoči o tome kako se na našem prostoru mogu mijenjati politički sustavi, ali, na žalost, tako da politički primitivizam ostane netaknutim.
Duhovit i gorak, Brešanov je Hamlet, bez obzira na vrijeme i političko uređenje u kojem se prikazuje, tekst o nama danas: Bukare se i dalje rađaju i uspješno vladaju.
Radnja predstave zbiva se u malom selu Dalmatinske zagore neposredno nakon II. svjetskog rata, kada neuki seljaci u želji kulturnog uzdizanja, kojeg propagira socijalizam, odluče odigrati Shakespearova “Hamleta”. Djelo na humorističan način prikazuje svu gorčinu ljudske okrutnosti i pohlepe te političke oportuniste koji, manipulirajući ljudskim sudbinama, ne biraju način i sredstva da ostvare vlastite ambicije.
Ovu pak glumačku postavu predvodi Filip Radoš u ulozi Bukare, mjesnog moćnika, partijskog sekretara i direktora zadruge. Prikazujući neka prošla vremena komunizma i socijalizma, ova drama, protkana ironijom pa čak i sarkazmom, govori o ljudskoj pokvarenosti te primitivizmu koji na našem prostoru i danas ostaje netaknut. Doduše, nešto bolje prikriven, ali jednako otužan i opasan kao u vremenu koje nam Brešan prikazuje.
Kao i sve prije nje, i ovu je verziju poznate drame zadarska publika dobro primila, a sada se, od večeras, okrećemo drugom dijelu Ljeta, onom pod nazivom Festival suvremene glazbe, na kojemu nas u istom prostoru, u dvorištu Providurove palače, očekuju četiri jazz, blues, etno i world music koncerta.