Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Čista izvedba i klasično jednostavan rukopis

22.07.2021. 08:33


U Kneževoj je palači u utorak otvorena izložba »Tkanje« umjetnice i tapiseristice Anite Ane Tomljanović – Šokčević. Postav izložbe dio je zbirke tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović. Ovaj je izložbeni postav osmišljen s ciljem predstavljanja zbirke tkanja i tapiserija Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar i umjetničkog rada Anite Ane Tomljanović – Šokčević na području primijenjenih umjetnosti tkanih tekstila. Na izložbi su predstavljeni tekstilni uzorci, dijelovi tkanja za nekoliko kompleta liturgijskoj ruha, set »Zlato i srebro grada Zadra«, jastuci i odjevni predmeti iz 60-ih godina 20. stoljeća. Izložbu, na kojoj je upriličena i demonstracija tkanja, koju su vodile djelatnice Narodnog muzeja Zadar Hana Kresović i Ljiljana Marić, otvorila je kustosica Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar Marija Šarić – Ban.


Bogato stvaralaštvo
Za izložbu su izabrani tkani predmeti s karakterističnim uzorcima za umjetnički rad Ane Tomljanović u kojem je ona orijentirana na prirodne materijale i klasičnu tehniku tkanja, u kojem prepoznajemo njezin rukopis, koji je klasično jednostavan i čiste izvedbe.
– Ovo je godina u kojoj u kontinuitetu pokušavamo prikazati cijelu zbirku Ivana i Ane Tomljanović. U nekim se dijelovima njihova zajedničkog stvaralaštva Ana Tomljanović bavila tekstilom, tkanjem i umjetničkom izradom crkvene odjeće, dok se Ivan Tomljanović bavio restauracijom i slikanjem. Kasnije su se ponovno spojili i svoj put nastavili zajedno radeći tapiserije. Dio izložbe su i radovi koje je Ana Tomljanović radila na završnoj godini Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn u Zagrebu, gdje se školovala na tekstilnom odjelu, kazala je Šarić – Ban i pozdravila autoricu, koja nije bila u mogućnosti prisustvovati izložbi.
– U tijeku umjetničkog rada, prepoznata je u bivšoj Jugoslaviji, ali i u Europi. Narodnom muzeju Zadar, zajedno sa suprugom je darovala iznimnu zbirku. Što se više bavim njome i što je više istražujem, sve više otkrivam njenu zaljubljenost u tekstil. Medijalnost tekstila autorici omogućuje da ima pogled i dušu slikarice. Izražava se u plohi i liniji. Ono što je specifično u radu s tkanim tekstilom, a želeći izraziti umjetničko djelo, koje je izvan tradicijskog tkanja, je njeno fantastično snalaženje u tehnologiji koju koristi, rekla je Šarić – Ban.


Prirodni materijali
Autorica koristi prirodne tonalitete lana, svile, pamuka ili vune za stvaranje vizualnih efekata iz same strukture lanenog platna, utkajući decentno zlatne i srebrne niti.
– Na početku izložbe pripremili smo isječak iz autorskog filma Ivana Tomljanovića i Renata Šokčevića, uz suradnju Ane Tomljanović. Film govori o tome kako su umjetnici tražili vunu, kako se ona prela i kako su radili tapiserije. Proces izrade tapiserije počinje stvaranjem likovne ideje i kartona, te naposljetku samog tkanja, što je i s tehnološke i s umjetničke strane iznimno zahtjevno, objasnila je Šarić – Ban i dodala kako se prvi dio izložbe »Tapiserija« još uvijek može pogledati u Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar.
– Prvi ciklus izložbe »Tapiserija« nalazi se u izložbenom prostoru Gradske straže. Cilj nam je do kraja godine u ciklusima predstaviti četiri ciklusa tkanja Ivana i Ane Tomljanović. Nastavit ćemo raditi na zbirci sve dok ona ne dobije stalni postav u zbirci Narodnog muzeja Zadar. Želimo da zbirka bude dostupna i da se na osnovu nje može nešto novo stvarati. Ova je zbirka predstavlja neizmjeran kulturno – umjetnički doprinos, zaključila je Šarić – Ban.




Biografija Anite Ane Tomljanović – Šokčević
Rođena je 1926. u Komletincima kraj Vinkovaca. Srednjoškolsko je obrazovanje završila u Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn u Zagrebu. Diplomirala je likovne umjetnosti na Pedagoškoj akademiji u Zadru. Od 1963. godine radi isključivo na kreiranju tekstila i tkanju tapiserija. U svojoj je bogatoj karijeri ostvarila niz zapaženih izložbi u zemlji i inozemstvu. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zadar od njegova osnutka.