Danas se s ciljem borbe protiv vršnjačkog nasilja simboličnim odijevanjem ružičaste majice obilježava Nacionalni dan borbe protiv vršnjačkog nasilja, koji se naziva i Danom ružičastih majica. Svjesni smo činjenice da je nasilje, posebice vršnjačko, prisutno u školskim okruženjima, stoga se ovim obilježavanjem podsjeća na potrebu razumijevanja i prihvaćanja različitosti koje nas okružuju čime se promoviraju pozitivne društvene vrijednosti.
Zadarske su se škole, kao i prethodnih godina, uključile u obilježavanje raznim radionicama i prezentacijama ukazujući na važnost prijateljstva i međusobno poštovanje koje je ključ kako danas učionice, sutra šire društvene zajednice.
Blagodati prijateljstva, uvažavanja i prihvaćanja
U OŠ Petra Preradovića tradicionalne zajedničke aktivnosti usmjerene na ples i pjesmu, u skladu s epidemiološkim mjerama, zamijenili su radionicama i aktivnostima u učionicama.
– Učiteljice su u svakom razredu organiziraju razne radionice, primjerice likovne, koje su popraćene razgovorom i razmjenom mišljenja i iskustava učenika. Uvijek je važno istaknuti važnost lijepog ponašanja i ophođenja. Škola je mjesto nulte tolerancije na nasilje, na sve oblike nasilja. Na to ukazujemo i riječima i djelima, istaknula je ravnateljica Stanka Pera Martinac.
Tako je učiteljica Magdalena Marđetko sa svojim učenicima najprije predvidjela gledanje filma koji su snimili učenici starijih generacija te škole i u kojem je jasno prikazano koje su blagodati prijateljstva, uvažavanja i prihvaćanja, ali i koliko negativnih emocija nosi nasilje.
– U planu je gledanje još nekoliko filmova koji problematiziraju vršnjačko nasilje, čitanje poruka i parola, slušanje UNICEF-ove pjesme. Učenici pričaju što su osobno doživljavali i kako su se osjećali zbog toga. Zajedničkim snagama traže se rješenja. Na ovaj način učenici trebaju shvatili da su, bez obzira na individualne razlike, svi jednako važni i vrijedni, priča Marđetko.
I OŠ Stanovi svake godine obilježava Dan ružičastih majica kroz nastavu, razgovorom o nasilju i simboličnim odijevanjem ružičaste majice.
– Preventivno djelovanje je najbolji način sprječavanja vršnjačkog nasilja. U našoj školi su rijetke pojave vršnjačkog nasilja, gotovo zanemarive. I cyberbullying je rijetka pojava koju na vrijeme rješavamo. Stručna služba, razrednici, roditelji blagovremeno i učinkovito odrade svoj posao na zadovoljstvo svih. Djeca su nam predivna, pažljiva i pristojna. Svi su upoznati s protokolom o postupanju u slučaju bilo kakvog nasilja i naravno da su svjesni i posljedica, kaže Markica Perić, ravnatelj OŠ Stanovi i također ističe kako je OŠ Stanovi škola s nultom tolerancijom na nasilje.
Važna sustavna provedba preventivnih aktivnosti
Da prevencija nema alternativu, odnosno da je prevencija jedini kvalitetan i cjelovit način suzbijanja vršnjačkog nasilja ističe i Bernardo Kotlar, ravnatelj OŠ Smiljevac.
– Povodom Dana ružičastih majica u našoj školi provodimo tematske radionice na satovima razrednika s temama usmjerenim na prevenciju vršnjačkog nasilja. Izrađuju se i vizualne poruke koje će biti istaknute preko plakata i panoa unutar škole. Isto tako ćemo učenicima sugeriramo da na taj dan simbolično obuku odjeću ružičaste boje. Sustavna, planska i kontinuirana provedba preventivnih akivnosti je izuzetno bitna u suzbijanju vršnjačkog nasilja, naglašava Kotlar.
U Hrvatskoj je još 2017. godine Hrvatski sabor, na inicijativu Centra za edukaciju i prevenciju nasilja, odredio da se Nacionalni dan borbe protiv vršnjačkog nasilja obilježava posljednje srijede u veljači. Time je pokazano koliko je važna sustavna provedba preventivnih aktivnosti usmjerenih razvoju socijalnih i emocionalnih vještina u borbi protiv vršnjačkog nasilja. Ono nije samo verbalno ili fizičko, već je sve je izraženije i u virtualnom svijetu putem društvenih mreža i ostalih oblika digitalnog komuniciranja koje djeca i mladi svakodnevno koriste.
Uočava se porast tzv. cyberbullyinga
Uslijed pandemije i sve zastupljenijeg »online« života, za očekivati je i porast internetskog nasilja, tzv. cyberbullyinga.
– S obzirom na broj izrečenih pedagoških mjera, u smislu kažnjavanja počinjenog vršnjačkog nasilja, broj pedagoških mjera se smanjio, odnosno intenzitet nasilja koji podliježe izricanju predviđenih pedagoških mjera je manji. S druge strane, prikriveno vršnjačko nasilje koje je ponekad manjeg intenziteta je u znatnom porastu. S obzirom na takav karakter nasilja, često ga je vrlo teško identificirati pa onda i sankcionirati. Svakodnevno uočavamo porast tzv. cyberbullyinga. Vrlo teško se u školama boriti protiv njega zbog same prirode nastajanja i događanja koja se vrlo rijetko događaju u samoj školi. Isto tako je vrlo problematično postupanje prema ovoj vrsti nasilja prema školskim pravilnicima jer se nasilje ne događa u školi ili za vrijeme nastave te je na takav način efikasnost borbe poprilično umanjena, tumači Kotlar.
Inicijativa o borbi protiv nasilja među vršnjacima došla je iz jedne škole u Kanadi. Naime, jedan je učenik, u znak podrške prema majci koja je bolovala od karcinoma, u školu došao odjeven u ružičastu majicu. Tog je dana bio izložen nasilju od strane svojih vršnjaka. Inicijativom školskih kolega riješeno je zlostavljanje dječaka, a ružičaste su majice, u znak solidarnosti s dječakom i njegovom teško bolesnom majkom, nosili njegovi školski kolege. Kasnije su one postale prepoznatljiv simbol inicijative i međunarodne obljetnice.
Ozbiljne posljedice
Vršnjačko nasilje, u bilo kojem obliku, sve je češće prisutno među djecom. Stoga je nužno na vrijeme reagirati i pomoći kako ne bi došlo do eskalacije toga nasilja. Različitim akcijama i djelovanjima u sprječavanju borbe protiv nasilja među vršnjacima, djecom i mladima, podiže se svijest o ovom velikom problemu.
– Temeljem našeg iskustva, mišljenja smo da vršnjačko nasilje, bilo klasično ili elektroničko, ostavlja ozbiljne posljedice na djecu koja u njemu sudjeluju. Pritom mislimo i na žrtve, kao i na počinitelje nasilja. Kod djece žrtava klasičnog ili elektroničkog nasilja, najčešće dolazi do razvoja problema kao što su depresija, anksioznost, beznađe, a onda se iz toga često rađa i jedna vrsta socijalne izolacije. Navedene posljedice u ekstremnim situacijama mogu žrtvu čak potaknuti i na suicidalne misli i ponašanja.
Kod počinitelja klasičnog i elektroničkog nasilja uz probleme poput agresije i delinkvencije, također se pojavljuju i problemi kao i kod žrtava. Osim navedenih posljedica vršnjačkog nasilja kod žrtava i počinitelja nasilja, djeca u ovim ulogama često imaju i mnoge psihosomatske probleme kao što su osjećaj napetosti, problemi sa spavanjem, osjećaj umora, bolovi u trbuhu, glavobolja, problemi u ponašanju kao i sve izraženija hiperaktivnost, upozorava ravnatelj Kotlar na posljedice kod žrtava, ali i počinitelja.
najnovije
najčitanije
Zadar
zatvaranje cesta
VAŽNA OBAVIJEST Uskoro utrka Wings For Life uz posebnu regulaciju prometa
Hrvatska
PROMJENA
Članica uprave tvrtke ENNA Sabina Škrtić napušta poziciju: “Ponosna sam na posao odrađen u zadnjih sedam godina”
Scena
ZANIMLJIVA SURADNJA
VIDEO “Cotton Eye Joe” se vratio u pjesmi The Romans i Annike Ljungberg. “Joe’s Come Back” snimljen je u Gorskom kotaru
Zadar
pu zadarska
Akcija nadzora vozača mopeda i motocikala na području Policijske uprave zadarske
Crna Kronika
PRETRAGA DOMA
UHIĆEN 42-GODIŠNJAK Pretragom doma na zadarskom području pronađen ecstasy, šprice, MDMA, digitalna vaga…
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Županija
obavijest hep-a